Compania de stat Ukrainian Railways (Ukrzaliznytsia) a elaborat un plan de redresare care include creșterea tarifelor pentru transportul de marfă, cu scopul de a ține sub control datoria acumulată în contextul atacurilor ruse intensificate și al scăderii volumelor de transport, a declarat directorul general Oleksandr Pertsovskyi, într-un interviu pentru Reuters.
Operatorul, care are 170.000 de angajați și domină transportul feroviar de pasageri și marfă din Ucraina, a înregistrat o reducere la jumătate a volumului de mărfuri față de începutul anului 2022, în timp ce costurile de operare cresc din cauza distrugerilor provocate de război, scrie News.ro.

Dacă planul nu va fi aprobat de guvern, compania va avea nevoie anul viitor de o injecție bugetară de 30 de miliarde de grivne (aproximativ 728 de milioane de dolari) pentru a acoperi tarifele mici, reparațiile și plata datoriilor.
Pertsovskyi a subliniat că modelul tradițional, prin care tarifele mai mari la marfă compensau biletele ieftine pentru pasageri, nu mai este sustenabil în condițiile actuale, când volumele de transport au scăzut de la peste 300 de milioane de tone anual, la circa 160–165 milioane de tone.
În plus, pierderea a peste 100 de mine de cărbune și scăderea cu 62% a livrărilor de cărbune, precum și diminuarea exporturilor de minereu și cereale, au adâncit dificultățile companiei.
Pe lângă nevoia urgentă de fonduri pentru reparațiile infrastructurii afectate de atacuri, Ukrzaliznytsia se confruntă și cu scadențe importante la euroobligațiuni, însumând circa 60 de miliarde de grivne în 2026.

În prezent, compania negociază cu deținătorii de obligațiuni și încearcă să implementeze măsuri de reducere a costurilor și diversificare a veniturilor.
Unele companii industriale majore, precum ArcelorMittal Kryvyi Rih, au criticat însă planul de majorare a tarifelor, avertizând că nu pot transfera costurile suplimentare către clienți și ar putea renunța la serviciile căilor ferate.