Aceasta ajută Moscova să evite sancțiunile comunitare impuse exporturilor de petrol.
Aceste petroliere au fost adăugate pe lista navelor supuse interdicției de acces în porturi și de a furniza o gamă largă de servicii legate de transportul maritim, a explicat Consiliul UE.
Măsurile restrictive vizează petrolierele non-UE care fac parte din flota din umbră a Kremlinului și „evită mecanismul de limitare a prețului petrolului sau sprijină sectorul energetic al Rusiei”, se menționează în comunicat.
Ele vizează, de asemenea, navele care se ocupă cu transferul echipamentului militar pentru Rusia sau care participă la transportul cerealelor și bunurilor culturale ucrainene furate din Ucraina.
Noile sancțiuni, care ridică numărul total al navelor sancționate la 597, este strâns legată de decizia de luni a miniștrilor de externe din statele membre UE de a include pe listă nouă facilitatori ai flotei fantomă a Rusiei.
„UE rămâne dispusă să intensifice presiunea asupra Rusiei și asupra lanțului său valoric din cadrul flotei fantomă, chiar și prin adoptarea de noi sancțiuni”, a indicat Consiliul UE.
La rândul său, Comisia Europeană (CE) a menționat, într-un comunicat, că atacarea flotei fantomă ruse este „crucială pentru a limita și mai mult veniturile generate de Rusia din exporturile maritime de petrol și pentru a împiedica capacitatea sa de a finanța războiul de agresiune împotriva Ucrainei”, transmite Agerpres.
„Prin impunerea de restricții asupra flotei fantomă, UE crește în mod eficient costurile pentru Rusia, perturbându-i operațiunile maritime și oprindu-i angajamentele față de operatorii din UE”, a afirmat executivul european.
În plus, a atras atenția asupra „riscurilor grave pentru siguranța maritimă și pentru mediu” pe care le prezintă aceste nave, adesea vechi și cu o asigurare insuficientă.
„Prin această decizie, UE își demonstrează angajamentul de a adopta noi măsuri pentru a crește presiunea asupra Rusiei, în special în timpul procesului de negociere a unui acord de pace care este în desfășurare”, a mai scris CE.
Ca răspuns la agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei din februarie 2022, UE a extins în mod considerabil sancțiunile împotriva Moscovei cu scopul de a-i slăbi semnificativ baza economică, de a o priva de tehnologii și piețe esențiale și de a-i reduce considerabil capacitatea de a purta război.
În timp ce Rusia continuă să încalce normele fundamentale ale dreptului internațional, în special interdicția utilizării forței și dreptul internațional umanitar, UE a asigurat că va menține în vigoare toate măsurile restrictive impuse și va adopta altele suplimentare, dacă va fi necesar.
UE speră să adopte următorul pachet de sancțiuni împotriva Moscovei, al 20-lea de la începutul invaziei pe scară largă a Ucrainei, în februarie, când se împlinesc patru ani de la declanșarea războiului.
Luna trecută, Serviciul de Securitate al Ucrainei revendica atacuri cu drone navale de tip ”Baby Sea” vizând două petroliere ale flotei fantome ruse la Marea Neagră, într-o operațiune comună cu Marina ucraineană.
Ucraina revendica un atac vizând două petroliere, la Marea Neagră, și anunță că a lovit cu drone navale aceste nave din flota fantomă rusă folosită de Moscova pentru a ocoli sancțiuni care i-au fost impuse de către Occident, relatează AFP.
O sursă din cadrul Serviciului ucrainean de securitate (SBU) declară AFP că aceste petroliere - Kairo și Virat - au fost lovite cu drone de tip ”Sea Baby” într-o operațiune comună a SBU și Marinei ucrainene.
Potrivit sursei citate, petrolierele erau goale la momentul atacului. Ele ”se duceau în portul rus Novorossiisk” pentru a fi reumplute cu hidrocarburi.
Pe de altă parte, un terminal petrolier din Novorossiisk, în sudul Rusiei, și-a întrerupt activitatea sâmbătă dimineața, după ce un atac cu dronă navală a avariat unul dintre cele trei puncte de amaraj, anunță operatorul portului.
”În urma unui atac terorist țintit cu ambarcațiuni fără pilot, doar punctul de amaraj nr. 2 a suferit pagube importante”, anunță într-un comunicat Caspian Pipeline Consortium (CPC), care gestionează aproximativ 1% din aprovizionarea cu petrol la nivel mondial.
”Operațiuni de încărcare și alte operațiuni au fost oprite, iar petrolierele au fost redirecționate în afara apelor CPC”, anunță într-un comunicat operatorul.
”Niciun membru al personalului sau subcontractorului CPC nu a fost rănit”, precizează consorțiul.














