Criza șoferilor profesioniști izbucnită pe fondul creșterii exorbitante a volumelor de marfă de după lockdown va deveni cea mai mare amenințare pentru industria locală de transport.
În momentul de față, industria locală de transport are un deficit de circa 30.000 de șoferi.
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
„Sunt aproximativ 35.000 de companii de transport în România, care angajează direct aproape 200.000 de oameni, șoferi plus personal administrativ. Nu prea mai avem de unde să îi luăm. Nu mai e o profesie atrăgătoare. E o profesie bănoasă, adresată celor care proveneau din mediul sărac, cu educație medie sau nici măcar atât.
Doar că nici ei nu mai sunt dispuși să facă această meserie. Un șofer profesionist câștigă în jur de 2.200 de euro net pe lună. Nu e o sumă mică, dar vine în spate cu foarte multe sacrificii pe plan personal”, explică la PROFIT NEWS TV Decebal Popescu, Fondator Transport Academy.
Transportul românesc, care contribuie cu circa 7% din PIB, va avea puternic de suferit.
„O altă problemă este rata de vaccinare a celor care lucrează în domeniu. Este foarte mică pentru că oamenii nu au încredere în autoritățile statului și asta se duce și în domeniul medical, nu mai au încredere nici în specialiști”, atrage atenția antreprenorul.
Și lipsa automatizărilor din domeniu reprezintă o provocare pentru industria transporturilor din România.
„Sunt inițiative private în această zonă, dar mai puține în România. Cele mai mari sunt în Germania. Noi încă în transport suntem undeva în urma trendului setat de consumatori. Deci consumatorul este mult înaintea nivelului de servicii pe care îl poate oferi lanțul logistic la această oră”, continuă Decebal Popescu.
Pentru acest an, omul de afaceri susține că „ne putem aștepta la ce e mai rău”.
„Creșterea prețurilor este ireversibilă. Mi-aș dori ca operatorii români de transport să argumenteze creșterea prețurilor în fața clienților. Pentru asta trebuie să investească în soluții software, în instrumente de măsură și control”, mai spune acesta.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Piața bursieră americană dă semne de redresare, după ce principalii indici s-au prăbușit odată cu apariția primului caz de OmicronRomânia nu este singura țară care se confruntă cu un deficit de șoferi profesioniști. Marea Britanie, SUA și alte state europene au și ele parte de aceeași problemă, Brexitul înrăutățind situația.
Ieșirea din UE a Marii Britanii a însemnat pierderea unui uriaș rezervor de mână de lucru. Peste 50.000 de emigranți au plecat din Marea Britanie în al doilea semestru al anului 2020, potrivit unor estimări guvernamentale, iar analiștii se așteaptă la un număr și mai mare în 2021. Înainte de Brexit, până la un sfert din personalul din industria ospitalității din Marea Britanie (38% în cazul firmelor din Londra) era reprezentat de cetățeni din UE, estimează firma de consultanță KPMG.
Potrivit reprezentanților companiei daneze A.P. Moller Maersk A/S, care controlează o flotă de peste 700 de nave, criza șoferilor se va extinde și în 2022.