Peste 150 de firme românești care desfășoară activități de comerț exterior și fac frecvent plăți electronice către firme din străinitate au fost în ultimul an victimele unor complexe fraude informatice. De asemenea, partenerii din străinătate ai acestor societăți au avut toate sistemele informatice compromise, în urma acestor atacuri.
Potrivit Poliției Române, ”Business E-mail Compromise Fraud” este o fraudă complexă ce țintește societățile comerciale ce lucrează cu furnizori sau clienți străini și efectuează cu regularitate plăți prin transfer bancar.
Din 2016 au fost înregistrate peste 150 de sesizări oficiale referitoare la acest tip de fraudă, scrie News.ro.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
”Din analiza cazurilor investigate, s-a constatat că societățile comerciale ce desfășoară activități comerciale din România (cu personalitate juridică română) au avut calitatea de victimă, în majoritatea cazurilor, în sensul ca au trimis bani în alte conturi decât cele legitime ale furnizorului extern”, precizează Poliția Română.
De asemenea, în aproape toate cazurile semnalate, compromiterea sistemelor informatice, respectiv a adresei de poștă electronică, a avut loc la societățile comerciale străine care erau în relații comerciale cu cele române.
”Majoritatea victimelor au raportat că utilizează transferuri online ca metodă curentă de efectuare a plăților către furnizori sau parteneri externi de afaceri, în baza unei relații comerciale anterioare și a bunei credințe în practica comercială. Societățile comerciale române fraudate nu au un tipic anume de activitate, elementul comun fiind dat de faptul că toate desfășoară activități de comerț exterior și efectuează plăți curente în străinătate”, mai spun polițiștii.
Potrivit acestora, la nivel global acest timp de fraudă a generat pierderi documentate de peste 6 miliarde de dolari, în perioada 2016-2017, înregistrate în peste 40.000 de incidente de acest tip.
De aceea, polițiștii recomandă precauție la schimbarea subită a unor practici comerciale stabilite anterior cu partenerii comerciali, în special a conturilor de e-mail, a conturilor bancare, a valutelor în care se fac plățile sau a țării în care sunt deschise conturile.
În plus, recomandă să se verifice, la un număr de telefon deținut anterior și verificat, dacă modificările solicitate prin e-mail sunt reale.