National Gallery din Londra a ridicat interdicția privind colecționarea picturilor moderne realizate după 1900, ca parte a unui proces de renovare care va include o nouă aripă, posibilă după ce a obținut o investiție istorică de 375 de milioane de lire sterline, scrie The Guardian.
O nouă parte a galeriei londoneze va fi construită în spatele clădirii Sainsbury, ca parte a Proiectului Domani – „mâine” în italiană – după două donații de câte 150 de milioane de lire sterline fiecare din partea fundației Crankstart a lui Michael Moritz și a Hans and Julia Rausing Trust.
Restul de 75 de milioane de lire sterline vor proveni de la National Gallery Trust și de la un grup anonim de donatori.
Miercuri va fi lansat un concurs de arhitectură pentru a decide cine va proiecta spațiul, noul sit urmând să fie deschis la „începutul anilor 2030”.
Acesta va fi cel mai mare proiect de acest gen realizat de o instituție artistică britanică importantă de la deschiderea Tate Modern, în urmă cu 25 de ani. Este o realizare importantă pentru National Gallery, care a reușit să obțină o investiție uriașă într-o perioadă în care multe instituții artistice se luptă să strângă fonduri pentru proiecte de anvergură.
Gabriele Finaldi, directorul Galeriei Naționale, a declarat pentru BBC că noul proiect, care va fi amplasat în locul actualei St Vincent House, nu va schimba radical atmosfera galeriei. El a spus că o parte din farmecul Galeriei Naționale este faptul că are „dimensiuni umane și poate fi vizitată într-o singură zi” - spre deosebire de impunătorul Luvru din Paris sau Prado din Madrid.
Keir Starmer a calificat investiția drept „o veste fantastică pentru Galeria Națională și pentru artă în general”. Prim-ministrul a declarat că aceasta „stimulează economia, deschide porțile pentru experiențe educaționale pentru tineri și va face arta de calitate accesibilă pentru generațiile viitoare”.
O parte mai controversată a anunțului este decizia de a începe colecționarea de opere realizate în secolul al XX-lea. Galeria nu a colecționat în mod tradițional multe picturi realizate după 1900, din cauza unui acord cu Tate, care, la rândul său, colecționează doar artă modernă.
Când Finaldi a devenit director al Galeriei Naționale în 2016, el a vorbit despre frustrarea sa față de limita secolului XX, pe care o considera arbitrară, adăugând că era „puțin frustrant să ajungi la 1900 și apoi să nu continui”.
El a adăugat că schimbarea politicii de colecționare este necesară deoarece „pe măsură ce anul 1900 se îndepărtează tot mai mult, va fi firesc pentru noi să spunem povestea mai amplă”.
Acordul respectiv nu a fost întotdeauna respectat întocmai. Galeria Națională deține deja peste 40 de opere realizate după 1900, printre care picturi de Picasso și Cézanne.
Dar acum bariera din 1900 a fost complet eliminată. Galeria speră că acest lucru va contribui într-o oarecare măsură la remedierea enormului dezechilibru de gen din colecția sa: din cele 2.300 de tablouri din colecție, doar 27 sunt realizate de femei.
Maria Balshaw, directoarea Tate, a salutat oficial anunțul, afirmând că intenționează să colaboreze îndeaproape cu National Gallery pentru a „promova colecția națională în ansamblu”.
Însă această schimbare va crea o concurență mai mare pentru Tate, într-un moment în care instituția se confruntă cu o scădere a numărului de vizitatori și cu probleme financiare care au dus la disponibilizări de personal.