Antreprenorii români se arată dezamăgiți, în mesaje transmise Profit.ro, de unele dezechilibre din programul de guvernare al noii puteri, spunând că înțeleg necesitatea unor măsuri, dar că au, din nou, senzația de "ad-hoc" .
"Partidele au negociat, în toată această perioadă, în funcție de interesele lor și apoi de cele ale țării .M-aș fi așteptat ca măsurile de reducere a cheltuielilor să înceapă de la reducerea subvențiilor uriașe pentru partide, măcar ca un semnal de adevărată solidaritate.
Nu pot să cred ca s-a decis taxarea bolnavilor de cancer Impactul bugetar va fi minim, dar cel moral este dezastruos.
Cred și că aplicarea CASS pentru pensii mai mari de 4.000 lei nu este fair, pentru că beneficiarul pensiei a cotizat o viață de muncă cu această taxă.
Nu văd dorința de schimbare atât de solicitată de societatea civilă, dar văd că cei care au introdus în secolul 21 sporul de folosire a computerului sunt printre cei care se angajează azi să reducă cheltuielile la nivel național. Greu de crezut în reușită.

Cred că trebuie un focus pe colectare și reducerea marii evaziuni și abia apoi pe noi taxe .
Rămân rezervat, dar dau o șansă acestui demers cu condiția depășirii intereselor de partid și personale. Statul și cetățenii trebuie să primeze iar așteptările mele sunt să așezăm lucrurile pe făgașul lor pentru un termen măcar mediu", spune Marian Alecu, cel care a adus McDonald's în România și unul dintre cei mai puternici oameni din HoReCa.
Voicu Oprean, CEO și fondator AROBS Transilvania Software, a citit cu atenție programul de guvernare propus de Ilie Bolojan și consideră că este, probabil, primul document guvernamental din ultimii ani care nu evită realitatea: suntem într-o situație bugetară critică și nu mai putem "fenta reforma".
"Se vorbește despre restructurarea ANAF, eficientizarea aparatului public, digitalizare reală și combaterea risipei. Toate acestea sunt obiective corecte, necesare – și dureroase, dacă sunt făcute fără un parteneriat serios cu mediul privat, în special cel tehnologic.
Aici cred că IT-ul românesc are o șansă – și o responsabilitate în același timp.

Avem companii cu expertiză matură în automatizare, interoperabilitate, inteligență artificială aplicată și digitalizarea proceselor publice. Dacă vrem un ANAF funcțional, nu trebuie să reinventăm roata, ci să conectăm corect roțile deja existente.
Câteva exemple concrete care funcționează deja:
UiPath și RPA în administrație – Automatizări de procese fiscale, contabile și de arhivare deja funcționează în administrații fiscale din afara țării.
Fida Solutions – companie românească care a livrat soluții de digitalizare completă pentru instituții publice din România, inclusiv:
-Portaluri de servicii publice online (cereri, programări, plăți)
-Sisteme de management al documentelor și arhivelor
-Integrare cu Ghișeul.ro, SEM, eFactura, semnătură electronică
-Platforme modulare pentru primării și instituții județene
AROBS Systems – companie din cadrul grupului, a livrat o platformă esențială pentru sistemul național de plată a pensiilor, contribuind la digitalizarea și automatizarea unui mecanism critic pentru milioane de cetățeni. Platforma gestionează cu eficiență și predictibilitate procesele de calcul și transfer lunar al sumelor, evitând întârzieri și erori umane.

Nordlogic, parte din AROBS Group, a implementat pentru Consiliul Județean Cluj o platformă digitală (poate prima platformă) complexă de gestionare a documentațiilor pentru urbanism, autorizații, avize și certificate. Proiectul a crescut semnificativ transparența și a redus timpul de procesare pentru cetățeni și firme. Un exemplu concret de digitalizare aplicată la nivel județean.
Regista, Avansis, Zitec – platforme digitale implementate în sute de UAT-uri, dar care trebuie susținute prin interoperabilitate reală și standarde naționale.
Soluții dezvoltate de AROBS, Fortech, Tremend – deja active în proiecte pentru administrații din UE sau America de Nord.
Dacă vrem reformă reală, digitalizarea nu trebuie privită ca un „proiect IT”, ci ca o strategie națională de eficiență.
Un stat modern nu poate funcționa fără o arhitectură digitală coerentă, construită pe soluții existente, testate și scalabile.
Cred că Ilie Bolojan înțelege acest lucru.
Întrebarea e: va avea echipa de guvernare curajul să colaboreze cu furnizori locali care livrează concret?", este mesajul lui Voicu Oprean.
Alin Burcea, fondatorul agenției de turism Paralela 45 și președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, remarcă faptul că, din nou, turismul este neglijat.
"În momentul de față suntem singurii rupți în două, adică TVA nu a crescut la nivel național în niciun fel, dar crește în HoReCa cu 10% de la rupe în două.
Eu nu mă așteptam ca în programul de guvernare să scrie ceva despre turism. Niște lucruri anoste...n-am ce să comentez. În turismul românesc toți suntem nemulțumiți, adică 3 propoziții despre ce ar vrea ei să facă.

Iar noi, în turism, după ce să ne luăm? După 3 idei și 4 fraze? După ce a crescut TVA, ne-a rupt în două, după ce am cerut la toți din politică să ne facă și nouă o autoritate separată pentru turism...deci, e evident. Problemele țării sunt mult mai mari. De 35 de ani, în România problemele sunt mult mai mari, niciodată nu se ajunge la turism. Suntem obișnuiți.
Partea de vouchere de vacanță, pe care am înțeles că vor să o facă, adică cei care au până în 3.500 de lei... Păi 17% dintre bugetari au sub 3.500 de lei. Deci, practic, se deduce foarte mult și din aceste vouchere. Din punctul meu de vedere, să se încheie de tot, că ce mi-e... nu mai are vreun mare impact.
Nu m-a frapat nimic, dar nici nu se așteaptă nimic. Momentan, noi vorbim de cum să tăiem din cheltuieli, ăsta e subiectul. Să vedem în ce măsură ne putem gândi și la dezvoltare. Dar deocamdată...
Eu am obosit la vârsta pe care o am să tot aud din 3 în 3 ani, din 5 în 5 ani „Dragi români, trebuie să strângem cureaua pentru că alți imbecili înaintea noastră au făcut economia praf”. Ăsta e destinul nostru ca români, e miorița noastră.
N-am văzut mari măsuri de redresare, am văzut măsuri de reducere. Măcar să le facă pe alea!", punctează Burcea.
Și Adrian Voican, proprietarul agenției de turism Bibi Touring și vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, semnalează că Programul de guvernare al noului Executiv, în forma actuală, lasă turismul din nou la coadă.

Deși apreciază câteva idei punctuale din document – precum digitalizarea serviciilor publice și respectul pentru cetățean –, Voican spune că partea dedicată turismului este superficială, incoerentă și lipsită de obiective concrete.
„În ceea ce privește măsurile pentru turism, nu sunt decât trei punctișoare, extrem de vagi ca formulare, continuare pe operaționalizarea OMD-urilor, fără termen, fără dată, fără nimic smart, concret, în ciuda nenumăratelor planuri de măsuri detaliate și concrete pe care le-am trimis prin cei pe care îi cunoaștem acolo în viitorul guvern.
Susținerea turismului balnear - tot așa, extrem de vag și la modul extrem de general, fără ceva concret anume, fără vouchere sau când sau cui.
Sigur, poate nu a fost nici destul timp. Dar avem așteptări ca cei care sunt acolo să ia măsuri concrete, clare, nu așa”, spune acesta.
Voican subliniază că turismul de incoming – respectiv atragerea turiștilor străini – este complet ignorat, în pofida dezechilibrului cronic din balanța valutară.
„N-am văzut nimic despre incoming, despre prima de incoming ca să aducem turiști străini, pentru că avem nevoie de banii lor, avem un mare deficit al balanței valutare, pentru că pleacă cu 4-5 miliarde de euro mai mult decât vin în țară. Și al treilea punct, susținerea dezvoltării domeniilor schiabile. Cam atât.
Trei idei foarte vagi, parcă au fost scrise din fugă, pe WhatsApp, în tramvai, nu parcă au fost studiate, chiar dacă a fost un input destul de important din partea noastră, a organizațiilor patronale și de dezvoltare a turismului din țară. Aici mi-e clar că sunt dezamăgit, dar sper că lucrurile se vor îndrepta pe măsură ce noul ministru...”, mai spune acesta.

El critică și lipsa de structură a întregului document programatic, spunând că acesta amestecă idei bune cu generalități formulate în grabă. În plus, creșterea impozitului pe dividende este, în opinia sa, o măsură injustă.
„Nu-mi place că crește impozitul pe dividende, pentru că e deja taxat o dată impozitul pe profit în România. Dar văd un amestec inserat rapid între lucruri mai concrete și mai clare și idei generale puse din fugă.
Nu pare un material închegat cap-coadă, dar am încredere, am speranță că acest program de guvernare va fi clarificat, structurat, organizat și că va avea KPI-uri clari, că vor fi și obiective inspiraționale, dar că vor fi și rezultate cheie măsurabile, cu impact, ca să aibă sens și credibilitate”, precizează Adrian Voican.

Se declară sceptic și în privința noului minister care reunește economia, digitalizarea, antreprenoriatul și turismul sub aceeași umbrelă. În opinia sa, acest model diluează importanța fiecărui sector.
„Înțelegem că și-a dorit să existe o reducere a numărului de ministere ca să fie mai puține, dar să creezi un minister al economiei, antreprenoriatului, digitalizării și turismului înseamnă să încerci să pui o singură etichetă la un domeniu extrem de complex, care nu poate fi expediat așa cu multe „și”-uri de legătură.
Poate n-a fost timp, pentru că acolo sunt oameni valoroși care au ajuns și au activat în turism, care au expertiză și de conducere antreprenorială și de implicare în turism. Dar ceea ce am văzut eu scris aici, probabil că ei n-au ajuns încă să-și spună cuvântul acolo. E o înșiruire rapidă și foarte neomogenă, adică la unele domenii e mai concret, la altele e foarte vag”, subliniază antreprenorul.
Liderul Bibi Touring cere obiective clare, măsurabile, fără de care nu se pot evalua rezultatele unui program de guvernare. De exemplu, el propune o țintă națională de 10% din PIB generat de turism și atragerea a 10 milioane de turiști străini.
„Nu poți să măsori rezultatele unui program de guvernare dacă n-are parametrii măsurabili. Spre exemplu: în șase luni înființăm OMD-ul național care va avea buget de 30 de milioane de euro anual sau vom avea programe de promovare internațională multianuale, ca să poți să te înscrii în ianuarie și februarie la târguri fără să aștepți să se aprobe bugetul pe anul următor. Apoi, vrem 10 milioane de turiști străini și vrem 10% contribuție din PIB. De aici începi, de la niște obiective clare. Dacă nu le văd în programul de guvernare, sigur, sunt dezamăgit”, adaucă vicepreședintele ANAT.

Voican avertizează și asupra lipsei stimulentelor pentru turismul intern, în special lipsa voucherelor de vacanță sau a unei măsuri echivalente.
În schimb, se insistă pe taxarea platformelor precum Booking sau Airbnb, fără politici de sprijin pentru investițiile în infrastructură turistică.
„Nu văd nimic despre păstrarea banilor în țară, gen stimularea investițiilor în turism, prin vouchere de vacanță sau o altă măsură alternativă. Am văzut că vor doar să impoziteze platformele de închiriere pe termen scurt, gen Booking și Airbnb. Ok, vor să pună impozite mai mari.
Dar unde este stimularea dezvoltării turismului, atragerea de bani în construcția de hoteluri și facilități de petrecere a timpului liber? Nu văd. M-am bucurat să văd că există în continuare focus pe autostrăzi în România, e transport, dar e și despre turism. Dar, repet, e subțire ce văd eu în programul de guvernare legat de turism”, mai spune acesta.
Cu toate acestea, Voican nu își pierde complet încrederea și spune că va colabora cu noul ministru la fel ca în trecut, în ciuda instabilității din administrație.
„Da, mă aștept, pentru că am tot lucrat cu autoritățile și o să luăm de la capăt și cu acest nou ministru așa cum am făcut-o și în trecut, cu speranță, pentru că nu se poate altfel. Dar am schimbat vreo 30 de miniștri și vreo 50 de secretari de stat cu care am tot povestit de la început despre turism”, afirmă el.

În final, el reiterează nevoia unui OMD național funcțional, cu buget propriu și surse de finanțare, prin instituirea unei taxe turistice.
„Să avem un OMD național care să reprezinte România și să aibă buget de 30 de milioane de euro, să instaureze acea taxă de 1 euro pe noaptea de cazare, ca să strângem acest buget de 30 de milioane de euro, pentru că altfel nu vom avea buget niciodată de promovare, degeaba am construi un organism, să avem ținte clare, 10% din PIB și 10 milioane de turiști străini în următorii ani, nu neapărat într-un an, dar să vedem că avem obiectivul ăsta”, precizează Adrian Voican.