Licitația pentru achiziția celor patru corvete multifuncționale destinate Marinei Militare Române, contract de peste 1 miliard de euro, face obiectul unor noi suspiciuni publice prin care sunt reclamate nereguli, generate de faptul că firma care controlează aproape în totalitate Șantierul Naval Constanța, asociat în licitație cu Naval Group (deținut de statul francez și indicat neoficial câștigător al contractului prin antepronunțare a ministrului Apărării), este înregistrată în Insulele Marshall, stat reintrodus recent de Uniunea Europeană pe "lista neagră" a jurisdicțiilor fiscale necooperante. Situația a fost sesizată de Ministerul Afacerilor Externe către Ministerul Apărării, iar în document, arată psnews.ro, este specificat faptul că ar fi imposibil de obținut avizele de securitate întrucât nu pot fi colectate informații despre firma care deține Șantierul Naval Constanța.
Licitația este una extrem de controversată, în contextul în care șeful Departamentului pentru Armamente din Ministerul Apărării, cel care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel pentru "suspiciuni rezonabile" privind derularea în deplină legalitate a licitației corvetelor, a fost demis recent la propunerea ministrului de resort, iar Consiliul Național a Soluționare a Contestațiilor a suspendat procedura de atribuire a contractului pentru a verifica anumite probleme de nelegalitate semnalate.
Ca acționar majoritar al Șantierului Naval Constanța este indicat public Gheorghe Bosînceanu, fost membru al filialei PSD. Acesta a insistat recent ca Naval Group să fie anunțat oficial drept câștigător al licitației, avertizând factorii de decizie că riscă închisoarea dacă nu invită grupul francez și Șantierul Naval să semneze contractul.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În acte, însă, acționar majoritar, cu 94,8% din acțiuni, este firma Resource International, înregistrată în Insulele Marshall, iar familia Bosînceanu este administrator.
În mandatul Guvernului Adrian Năstase, Șantierul Naval Constanța a fost privatizat și vândut de APAPS către această firmă, un offshore înregistrat și atunci tot în Insulele Marshall.
În urmă cu trei luni, însă, miniștrii de Finanțe din Uniunea Europeană au actualizat lista jurisdicțiilor fiscale necooperante pe baza unui intens proces de analiză și de dialog, coordonat de Comisia Europeană, iar Insulele Mashall au fost reintroduse pe "lista neagră". Acest fapt a generat acum, conform sursei citate, reacția Ministerului de Externe, care a atenționat Ministerul Apărării că ar fi imposibil de obținut avizele de securitate întrucât ar fi imposibil de obținut informații despre compania care deține Șantierul Naval Constanța.
Totodată, arată psnews.ro, asta ar duce chiar la imposibilitatea ca Șantierul Naval Constanța să producă corvetele, asocierea Naval Group-SNC fiind astfel descalificată.
Sursa citată vorbește și despre presiuni care ar fi fost exercitate pentru ca unui anumit candidat să-i fie atribuit contractul de peste 1 miliard de euro al corvetelor.
La începutul anului, licitația pentru achiziția celor patru corvete multifuncționale destinate Marinei Militare Române, procedură pregătită încă din vara anului 2017, prin redactarea actului normativ, dar nefinalizată nici astăzi, a fost suspendată, Departamentul pentru Armamente din Ministerul Apărării sesizând Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel pentru "suspiciuni rezonabile" privind derularea în deplină legalitate a procedurii. La acest moment, dosarul corvetelor a ajuns la Direcția Națională Anticorupție, dar șeful Departamentului care a sesizat Parchetul a fost demis.
Naval Group (Franța), Damen (Olanda) și Fincantieri (Italia) sunt cei trei competitori în această licitație.
Grupul Naval Francez este încă implicat într-un scandal de corupție în Malaysia, pentru vânzarea, în 2002, a două submarine, fiind vehiculate suspiciuni de mită în relația cu autoritățile acestui stat și ridicate semne de întrebare față de moartea anumitor persoane implicate în tranzacție. Anchetele derulate până acum nu au relevat probe în acest sens, iar acuzațiile au fost negate de ambele părți, Reuters anunțând însă, la finele anului trecut, că ancheta a fost redeschisă.
Tot Reuters anunța, în 2017, că procurorii francezi au deschis o anchetă legată de potențiala "corupție a funcționarilor străini" în cazul unui contract de 7,5 miliarde de euro între DCNS și Brazilia pentru vânzarea a 5 submarine.
Grupul francez a negat acuzațiile de fiecare dată, transmițând că respectă legislația fiecărei țări, dar rămâne faptul că în trecut au primit condamnări pe aceste fapte, iar în prezent sunt reprezentanți anchetați de autoritățile franceze.
În același timp a fost relatat, recent că Șantierul Naval Constanța, asociat cu Grupul Naval Francez, s-a adresat unui șantier naval din Turcia pentru a cere muncitori care să lucreze în România la nave cu destinație militară, într-un articol care puncta ideea că Turcia "este mână-n mână" cu Rusia și ar construi astfel navele militare ale României intrând în posesia proiectelor și detaliilor acestor produse strategice și că solicitarea relevă că Șantierul Naval Constanța nu ar putea face față la producția acestor nave. Acest lucru fiind foarte grav considerând și faptul că o firmă din Turcia care a participat inițial la licitație pentru corvete a fost descalificată, participarea la licitație fiind permisă exclusiv firmelor din UE.