Șeful BCR: Între Hamburg-Istanbul sunt doar 70 km neelectrificați, pe segmentul Craiova-Calafat

Șeful BCR: Între Hamburg-Istanbul sunt doar 70 km neelectrificați, pe segmentul Craiova-Calafat
Şerban Buşcu
Şerban Buşcu
scris 15 mar 2016

România riscă să piardă poziții strategice, dar și fonduri europene din cauza infrastructurii slab dezvoltate și a administrației neprofesioniste, spune Sergiu Manea, CEO al BCR. Șeful celei mai mari bănci locale a dat exemplul căii ferate Hamburg-Istanbul, care este electrificată pe tot parcursul cu excepția segmentului Craiova-Calafat. Dacă România nu rezolvă rapid problema, această rută comercială foarte importantă va fi deviată prin Balcanii de Vest.  

Potențialul de dezvoltare al Portului Constanța ar fi redus semnificativ, de exemplu, în cazul în care legătura între Hamburg și Istanbul s-ar face ocolind România, arată bancherul.

Urmărește-ne și pe Google News

Pe de altă parte, spune Manea, autoritățile ezită să încurajeze sistemul de partaneriat public privat, care ar putea rezolva multe dintre probleme de infrastructură. “O sursă importantă de dezvoltare ar putea fi parteneriatul public privat. Există mare interes în partea privată, nu doar pentru furnizare, dar și în sensul unei implicări directe. Aceste proiecte nu există, însă, pentru că preferăm să ne uităm la mâine în loc să ne uităm peste 10-15 ani”, a declarat Manea la conferința Growth Forum - Strategia de dezvoltare a României și convergența la euro, organizată de Profit.ro la BNR.

Evenimente
24 octombrie - IMM-urile, oxigen pentru România
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Un alt risc major la care România se expune este o posibilă sancțiune din partea Uniunii Europene ca urmare a ineficienței proiectelor construite cu finanțări comunitare.

Isărescu: Codul Civil prevede darea în plată, dar cu acordul ambelor părți CITEȘTE ȘI Isărescu: Codul Civil prevede darea în plată, dar cu acordul ambelor părți

“Avem o mică problemă. Există un risc semnificativ pe data de 30 iunie. Să sperăm că nu va trebui să plătim banii înapoi către organismele europene. Performanța proiectelor ce au absorvit fonduri este foarte slabă și, trebuie să o spun, este în principal vina  administrațiilor publice. Proiectele realizate de administrație au perfromanțe slabe”, a mai arătat reprezentantul BCR.

Manea a ridicat  și problema agriculturii, care, deși pe anumite segmente performează peste media europeană, funcționează la doar 20-30% din potențial. Aceeași lipsă a infrastructurii constituie principalul impediment.

“Nu suntem toți născuți IT-iști, dar avem o resursă pe care nu o folosim. Potențialul agriculturii este exploatat la 25-30%. Reforma agrară e necesară. Există exploatații care produc peste media UE constant, dar dreptul lor de proprietate e foarte restrâns. Lucrează pe mii de hectare în arendă. Deficitul  în mecanizare este uriaș. Am schimbat terenul agricol irigabil cu investiții în imobiliare. Iar când investitorii au realizat nevoia de irigații sunt împiedicați să folosească șanțurile pentru transportul apei. Cineva ar trebui să se gândească și la asta, iar parteneriatele puplic private sunt o soluție”, punctează bancherul.

România are una dintre cele mai vaste infrastructuri feroviare din Uniunea Europeană raportat la dimensiunea țării, însă lipsa investițiilor face ca această rețea să nu poate fi utilizată la standardele UE. 

Șeful BCR: Între Hamburg-Istanbul sunt doar 70 km neelectrificați, pe segmentul Craiova-Calafat
viewscnt
Afla mai multe despre
manea
cale ferate
bcr