Numărul de case de marcat noi instalate la comercianți abia a trecut de 200.000, departe de obiectivul Finanțelor. Ritmul greoi ar putea afecta și bugetul statului

Numărul de case de marcat noi instalate la comercianți abia a trecut de 200.000, departe de obiectivul Finanțelor. Ritmul greoi ar putea afecta și bugetul statului
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 24 dec 2018

Numărul de case de marcat cu jurnal electronic instalate la comercianți a trecut de 200.000 abia acum, în a doua jumătate a lunii decembrie, în contextul în care Ministerul Finanțelor miza ca până la final de an mai mult de jumătate dintre cele circa 800.000 de case necesare să fie deja operaționale. Pentru lansarea cu dificultate a acestui proces, la începutul lunii iunie, vina o poartă Finanțele, în timp ce pentru ritmul greoi în care avansează echiparea cu noile case, responsabili sunt distribuitorii, care nu au suficient personal pregătit pentru a face față, dar și unele firme care, după mulți ani de amânări a implementării acestei schimbări, s-au obișnuit să nu ia în serios mesajele autorităților pe acest subiect.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De ce este important: Echiparea firmelor cu noile case de marcat ar trebui să contribuie semnificativ la reducerea evaziunii și a fost vehiculată de ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, drept o sursă de creștere a veniturilor statului într-o perioadă în care este mare nevoie de bani pentru a acoperi cheltuielile. În ritmul actual, ar mai putea dura câteva luni până când cele mai multe firme vor avea instalate echipamentele.

Context: Cea mai importantă componentă în combaterea evaziunii ar trebui să fie comunicarea online, în timp real, a noilor case de marcat cu ANAF. Fiscul se află încă la stadiul de analiză a sistemului care ar urma să gestioneze aceste flux de date, în contextul în care actualele servere ale ANAF sunt încărcate la 99% din capacitate, sunt vechi și uzate.

Dragnea anunță restructurări importante și amputări de personal în sistemul bugetar cu instituții „umflate” și încasări de „sinecuri”. „O să țipe că dăm afară mii de oameni. Pot să țipe!” CITEȘTE ȘI Dragnea anunță restructurări importante și amputări de personal în sistemul bugetar cu instituții „umflate” și încasări de „sinecuri”. „O să țipe că dăm afară mii de oameni. Pot să țipe!”

Stadiul implementării aparatelor de marcat noi

  • 393.806 înregistrate în sistemul informativ al ANAF (înregistrate de distribuitori la ANAF, probabil în stocuri sau pe traseul dinspre distribuitor și clientul final)
  • 283.386 cu identificator fiscal atribuit (înregistrate pentru clientul final la ANAF, tehnicienii distribuitorului urmează să le instaleze la clientul final)
  • 200.803 în funcțiune la contribuabili.

Mesajul Finanțelor a fost constant în ultimele luni că autoritățile de control, în special inspectorii Antifraudă, nu vor da amenzi agresiv, ci vor analiza situația firmei, în special dacă aceasta a comandat deja o casă de marcat sau a încercat să găsească una la distribuitori, mai ales că nerespectarea obligației de a avea un astfel de echipament a fost introdusă sub incidența Legii prevenirii. Autoritățile au avertizat, însă, că pe măsură ce blocajul din piața de case de marcat va fi eliminat, controalele vor deveni mai stricte.

În plus, la momentul respectiv, autoritățile au afirmat că introducerea nerespectării acestei obligații sub incidența Legii prevenirii este doar temporară. Finanțele au evitat să explice ce presupune caracterul temporar, dar putem presupune că în perioada următoare, după ce autoritățile vor considera că noile echipamente pot fi procurate suficient de ușor, vor trece la aplicarea de amenzi direct, fără a mai da răgaz de conformare, cum este în prezent.

Modificări fiscale pregătite: Urcă pragul deductibilității dobânzilor, veniturile din monedă virtuală rămân la impozitare cu 10%, firmele - clasificate după risc, Fiscul va băga din oficiu firme și persoane într-un sistem propriu de trimitere documente CITEȘTE ȘI Modificări fiscale pregătite: Urcă pragul deductibilității dobânzilor, veniturile din monedă virtuală rămân la impozitare cu 10%, firmele - clasificate după risc, Fiscul va băga din oficiu firme și persoane într-un sistem propriu de trimitere documente

Până în prezent, Antifrauda nu a inițiat verificări mai extinse în ce privește noile case de marcat cu jurnal electronic, după ce pentru firmele mari și mijlocii a expirat la 1 septembrie termenul de grație până la care nu li se aplicau amenzi dacă erau găsite fără aceste echipamente, iar pentru cele mici la 1 noiembrie.

Inspectorii știu că foarte multe firme nu au noile case, în multe cazuri din motive obiective, iar celor găsite în neregulă ar trebui să le aplice Legea prevenirii, adică să nu le amendeze, ci să le întocmească un plan de conformare și abia dacă nu-l respectă să le sancționeze ulterior.

Potrivit legislației în vigoare, firmele mari și mijlocii ar fi trebuit să aibă noile case de marcat de la 1 iunie, iar cele mici de la 1 august. La finele lunii mai, Guvernul a acordat un termen de grație de trei luni în ce privește amenzile pentru nerespectarea acestei obligații. Astfel, amenzi ar fi urmat să fie aplicate de la 1 septembrie pentru firmele mari și mijlocii și de la 1 noiembrie pentru cele mici.

Întrucât procesul decurge greoi, inclusiv din vina autorităților, Guvernul a introdus temporar sub Legea prevenirii nerespectarea acestei obligații. Firma nu mai este astfel amendată direct, ci primește un plan de conformare, un nou răgaz în care să-și procure noua casă. Abia ulterior, dacă nu a respectat nici planul de conformare, este amendată.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat