Una din 2 firme înființate anul acesta va fi închisă în maximum 5 ani. Mulți antreprenori sunt antrenați în piață de optimismul perioadei și de spiritul de turmă

Una din 2 firme înființate anul acesta va fi închisă în maximum 5 ani. Mulți antreprenori sunt antrenați în piață de optimismul perioadei și de spiritul de turmă
Adrian Panaite
Adrian Panaite
scris 9 feb 2018

Intrarea economiei României într-o fază de „boom” atrage oamenii în mediul de business, anul trecut indicând o efervescență a creării de noi firme nemaivăzută din 2008. Compania de evaluare a riscului Coface atrage însă atenția că aceste companii fondate pe entuziasm au cele mai mari șanse să sucombe în viitorul apropiat. Predilecția pentru fondarea de firme de organizări spectacole este simptomatică pentru perioada de exuberanță pe care o parcurgem.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
4 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Infinity Capital Investments, Sphera, Teraplast

Creșterea economică explozivă îi atrage în vârtejul ei pe pierzătorii de mâine. Anul trecut au fost create 140.000 de firme noi, în creștere cu aproape o treime față de 2016. Numai în aparență este o veste bună. Mulți dintre antreprenorii de ocazie s-ar putea să fie doar victimele unui mimetism sau ale unui entuziasm nefondat. Iancu Guda, Managing Director Services Division la Coface, afirmă că numai jumătate din societățile înregistrate în 2017-2018 vor rezista mai mult de 5 ani.

Nu este o estimare avansată speculativ, ci chiar rezultatul unei priviri în oglinda retrovizoare. Pe vârful precedentului ciclu de business, societățile nou-înregistrate au avut o rată mică de succes. Numai 41% din cele 125.200 de firme create în anul 2007, când creșterea economică a fost de 6,3%, au rezistat următorilor 5 ani, iar dintre cele 144.239 companii fondate în 2008, când PIB-ul s-a majorat cu 8,8%, numai 51% mai erau încă active după același interval.

EXCLUSIV FOTO Tinerii din programul Start Up Nation, ironizați în documente oficiale de ministerul creat să îi sprijine: \ CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Tinerii din programul Start Up Nation, ironizați în documente oficiale de ministerul creat să îi sprijine: "Un fleac, v-am ciuruit pe toți!"

Apariția rapidă de firme are o explicație, prin faptul că multe se grăbesc să ia locul celor 1 milion de societăți care au sucombat crizei și valului de insolvențe din anii trecuți. „Este un gol imens”, admite Guda. Nu reprezintă, însă, și o garanție a succesului pentru cei care fac acum pasul către antreprenoriat. Crearea masivă de companii este și un rezultat al efectului de bază, dart și un efect de turmă. Oamenii văd că altora le merge, că populația consumă și vor să fie parte a creșterii. Punctul de intrare ar putea fi, însă, cel mai greșit.

În general, firmele înființate pe valul creșterii economice sunt mai vulnerabile. Activele sunt supraevaluate, salariile sunt mari, în general costurile intrării în business este mai ridicat. Prin contrast, firmele create în recesiune, în anii 2009-2010 arată mai sănătoase, cu planuri de afaceri mai conservatoare. Acestea au beneficiat de relansarea timpurie și au putut beneficia de active subevaluate în criză. De asemenea, au putut beneficia de anii de creștere pentru a se capitaliza. Momentele optime sunt cele ale ieșirii din vehciul ciclu de business și cel al relansării accelerate, așa cum se vede pe graficul atașat.

Una din 2 firme înființate anul acesta va fi închisă în maximum 5 ani. Mulți antreprenori sunt antrenați în piață de optimismul perioadei și de spiritul de turmă

Antreprenorii nu pot fi suficient avertizați. Șansele să dai lovitura și să devii milionar în economia românească sunt extrem de mici. Numai 2 din 1.000 de firme reușesc ca în 5-10 ani să depășească o cifră de afaceri de 1 milion de euro și să fie profitabile. Cele mai multe se închid sau rămân la stadiul de a avea un singur angajat.

Companiile lansate în faza ieșirii din recesiune și la începutul creșterii au rate de supraviețuire de 60-70%, însă România este departe de Singapore unde doar 10% din firme își încetează activitatea după 5 ani de la înființare.

Vor să fie antreprenori, dar nu-și pun pielea în joc

Comportamentul multor antreprenori este neglijent, iar perioada de dobânzi mici și angajamentul cu capitaluri proprii mici a determinat o relaxare în planificarea business-ului. Ba chiar sunt și oameni cinici care spun că pot să-și asume riscuri pentru că nu au mulți bani în joc și că piererea poate trece la bănci sau la furnizori.

FOTO Proiecte din programul Start-up Nation, scoase la vânzare pe internet CITEȘTE ȘI FOTO Proiecte din programul Start-up Nation, scoase la vânzare pe internet

Dimpotrivă, rate de succes consistente au mai degrabă firmele care se capitalizează singure și la costuri ridicate. Managerii acestora sunt foarte atenți la resurse și caută să aloce cât mai bine capitalul. „Antreprenorii nu sunt conștienți de importanța capitalizării”, a declarat Eugen Anicescu, Country Manager la Coface, răspunzând la o întrebare a Profit.ro.

Tot mai mulți vor să dănțuiscă pe toboganul de dinainte de recesiune

Economiile din Europa Centrală și de Est intră într-o fază de accelerare, însă pentru Croația și România Coface avansează rate de creștere atenuate. Majorarea Produsului Intern Brut de 7% a fost consistentă, reacție puternică la stimulii fiscali și este greu de crezut că această amplitudine va fi replicată și în 2018.

Economia națională se păstrează, însă, în „boom”. Că parcurgem o fază de exuberanță se vede și din dinamica fondării firmelor care au ca obiect de activitate spectacole culturale și recreative, pe locul 2 după industria prelucrătoare cu o creștere de 73% a numărului de înregistrări.

Guda spune că cele mai multe sunt flori apărute după furtună, care nu vor rezista. Multe sunt fondate conjunctural, în legătură cu relații pe care cei care le-au creat le au cu primari și președinți de consilii județene. Nu este ceva serios, nu poate fi de durată și nu așa se construiește o economie, spune Guda, care este și președinte al Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).

viewscnt
Afla mai multe despre
coface
iancu guda