Bloomberg: Sistemul fragil care asigură aprovizionarea cu alimente la nivel global este sub presiune din cauza pandemiei. Cum ajunge toată mâncarea la oameni?

Bloomberg: Sistemul fragil care asigură aprovizionarea cu alimente la nivel global este sub presiune din cauza pandemiei. Cum ajunge toată mâncarea la oameni?
scris 22 mar 2020

Depozitele din întreaga lume sunt pline de alimente, de la carne la brânză și pungi cu orez, dar, pe măsură ce criza generată de pandemia de coronavirus afectează operațiunile logistice, întrebarea devine: Cum ajunge toată această mâncare la oameni?

În pofida stocurilor existente, magazinele arată aproape apocaliptic cu rafturi golite. În contextul creșterii neobișnuite a cererii, sub influența panicii stârnite de coronavirus, retailerii și furnizorii nu au mai reușit să țină pasul, scrie Bloomberg. 
 
Există un număr finit de camioane care transportă mărfuri și un timp limitat destinat încărcării acestora sau aranjării produselor pe raft.
Morgan Stanley: O recesiune globală este acum scenariul nostru de bază CITEȘTE ȘI Morgan Stanley: O recesiune globală este acum scenariul nostru de bază

"Există o rețea complicată de interacțiuni la care nu ne gândim prea des, toate acestea alcătuind lanțul de aprovizionare: șoferi de camion, vagoane, livrări, lucrători în fabrici și depozite", afirmă Jayson Lusk, profesor și șeful departamentului de economie agricolă la Purdue University.

Potrivit lui Lusk, întregul sistem este "mult mai fragil decât credem".
 
Și acesta este doar începutul. Pe măsură ce virsul se răspândește, par să existe nenumărate scenarii în care sistemul alimentar este pus la încercare.
 
Există posibilitatea ca sistemul să fie afectat de lipsa de personal, dacă angajații vor fi forțați să stea acasă pentru că sunt bolnavi sau pentră că au intrat în contact cu cineva infectat cu coronavirus. Închiderea școlilor ar putea duce la încetinerea producției, deoarece părinții sunt nevoiți să aloce mai mult timp supravegherii copiilor.

Totodată, restricțiile pentru migranți sunt în creștere la nivel global, ceea ce poate conduce la lipsa forței de muncă care asigură buan funcționare a producției și distribuției de alimente.
FOTO SpaceX bate palma cu Space Adventures pentru o misiune privată pe orbita Pământului, la o altitudine record CITEȘTE ȘI FOTO SpaceX bate palma cu Space Adventures pentru o misiune privată pe orbita Pământului, la o altitudine record

"Nu anticipăm un șoc de ofertă în termeni de disponibilitate a produselor. Dar ar putea fi un șoc în logistică, incapacitatea de a muta produsele din punct A în punctul B. Acesta este un lucru nou și foarte greu de prezis. Acea incertitudine este la acest moment cel mai mare pericol", spune Abdolreza Abbassian, senior economist la United Nations’ Food and Agriculture Organization.

Un număr redus de țări asigură, de regulă, o mare parte din oferta globală pentru un anumit bun. Oprirea exporturilor în aceste cazuri ar avea implicații globale.

Unele exporturi au fost deja blocate. Spre exemplu, Serbia a interzis exportul de ulei de floarea soarelui.

"Dacă mai multe țări încep să facă asta, piețe o vor lua razna. Dacă, spre exemplu, Franța nu va mai furniza grâu, acest lucru ar avea impact pe toate piețele. Dacă o țară începe, altele vor urma și se poate ajunge la un dezastru", potrivit lui Christian Gloor, managing director Heinz&Co.

Cele mai vulnerabile ar putea fi chiar țările unde lipsa alimentelor este deja o problemă ca Africa Subsahariană.

În plus, la toate acestea se adaugă și deprecierea mondelor în raport cu dolarul, care afectează puterea de cumpărare în unele țări.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
lant de aprovizionare
sistem aprovizionare
criza alimente
coronavirus
bloomberg
efecte coronavirus
lipsa alimente