Tentativele de fraude bancare s-au înmulțit în ultimii ani, pe măsură ce a crescut digitalizarea serviciilor. Utilizatorii au se pot proteja, însă, cu o serie de măsuri simple, dar eficiente, pentru a rămâne mereu în siguranță atunci când fac banking de pe telefon.
În aplicația BT Pay a Băncii Transilvania, riscurile sau problemele de securitate ce pot apărea în operațiuni realizate prin telefon se pot rezolva tot prin telefon, fără a fi nevoie de asistența unui funcționar bancar sau de deplasare în agenții.
În fiecare zi, utilizatorii de mobile banking fac mai multe operațiuni, care se realizează rapid, dar pot implica și riscuri de fraudă: plăți de facturi, online shopping, trimiteri de bani, retrageri din conturile de economii, anumite asigurări încheiate de urgență, etc.
Pentru diverse situații de risc, o serie de măsuri de protecție sunt disponibile în BT Pay. O parte dintre acestea vizează siguranța cardului.
Astfel, în cazul în care clientul și-a pierdut cardul sau, mai grav, i-a fost furat, îl poate bloca în câteva secunde direct din aplicație, pentru a nu fi folosit de altcineva. Tot din BT Pay poate cere reemiterea unui nou card, astfel încât să aibă acces în continuare la banii proprii.
Limite stabilite și modificate după nevoi
O măsură obișnuită de protecție este stabilirea unor limite pentru tranzacții. Nevoile fiecăruia se pot schimba însă în timp. Fie că vrea să își majorize aceste limite sau, dimpotrivă, să le reducă, utilizatorii o pot face direct în BT Pay. Pot fi modificate oricând atât numărul de tranzacții, cât și sumele pentru retragerile numerar de la ATM, plăți cu cardul sau plăți online.
Tot în aplicație pot fi văzute oricând datele cardului (numărul acestuia, data la care expiră sau codul CVV) și pot fi copiate atunci când este nevoie de ele pentru a face shopping online.
Mai departe, orice plată făcută online este aprobată tot online direct din BT Pay, astfel încât dispare riscul unor tranzacții neautorizate. Tot în aplicație se găsește ajutor și pentru eventuale probleme de memorie, în cazul în care clientul nu își mai amintește dacă a făcut sau nu o plată: un istoric al tranzacțiilor poate fi consultat, iar în secțiunea Conturi poate fi descărcat, în plus, și un extras de cont pentru o evidență a acestora.
O protecție suplimentară este asigurată pentru încheierea abonamentelor online, care necesită eventual și plăți recurente în timp. În aceste cazuri, un card virtual în euro, dolari sau lei poate fi obținut tot în BT Pay, pentru a fi folosit ca un card de back up.
Nevoile de siguranță în mobile banking merg și mai departe de riscurile asociate cardurilor.
Astfel, o protecție generală este necesară în cazul remiterilor de bani. Ca să se asigure că nu trimite din greșeală altcuiva bani, utilizatorul poate salva în aplicația bancară codurile IBAN ale beneficiarilor către care trimite cel mai frecvent fonduri. Numele beneficiarului trebuie să coincidă mereu cu IBAN-ul introdus. Dacă apar diferențe, banca semnalizează problema și roagă clientul să verifice încă o dată datele beneficiarului.
O recomandare valabilă pentru oricine: Activați aprobării plăților online! Se poate face simplu, din secțiunea Setări Card, și oferă un plus de siguranță la cumpărăturile online.
Soluții digitale și pentru retrageri de cash
Chiar dacă bankingul se realizează tot mai mult în mediul digital, apar situații în care clientul are nevoie de cash, uneori chiar urgent. Rezolvarea clasică este retragerea de numerar cu cardul de la bancomat.
Ce faci, însă, dacă ai nevoie urgentă de cash, dar nu ai cardul la tine? Rezolvarea o aduce tot telefonul mobil, dacă are instalat BT Pay: poți scoate bani doar cu aplicația, folosind opțiunea „Retrage numerar”.
Cu un cod generat din BT Pay se poate retrage cash de la un ATM al Băncii Transilvania, în limita a 500 lei/tranzacție, la maxim 3 coduri/zi/card. O altă limită stabilită este în cazul sumelor trimise, la maxim 300.000 lei. Majorarea acesteia se rezolvă cu un apel în Call Center-ul băncii.
Pentru a putea folosi cât mai multe din funcționalitățile aplicației sale de mobile banking, dezvoltate în timp, Banca Transilvania recomandă folosirea variantei actualizate a BT Pay.