Sucursalele din Ungaria și Malta ale Wizz Air au fost obligate în instanță să ramburseze sumele datorate piloților și însoțitorilor de bord din România pentru concedii de odihnă plătite parțial și concediile fără plată forțate din pandemie.
Potrivit unor decizii judecătorești definitive, obținute de FPU România (Sindicatul Personalului de Zbor din România) în această vară, Wizz Air a fost obligată să recalculeze salariile pentru concediile de odihnă acordate angajaților, pentru a include componentele variabile stabilite la plata salariilor, precum și să restituie veniturile pierdute în urma concediilor fără plată impuse în perioada pandemiei.
Ambele procese au fost inițiate de FPU România, care a reprezentat un grup mare de foști și actuali angajați. Echipa juridică a FPU s-a ocupat de aceste două dosare, bazându-se pe hotărâri anterioare câștigate atât în România, cât și la nivel European, potrivit unui comunicat al FPU România.

În 2023, FPU România a obținut o primă decizie, potrivit căreia piloții și însoțitorii de bord trebuie să fie plătiți integral în perioada concediului de odihnă, nu doar cu salariul de bază.
“O hotărâre a Curții de Justiție a Uniunii Europene din 2010 stabilise deja acest lucru, însă Wizz Air a continuat să o ignore. Pentru personalul navigant, acest aspect este esențial, deoarece veniturile lor includ un salariu fix și componente variabile, precum orele de zbor și diurnele. Dacă acestea sunt eliminate în perioada concediului, o parte importantă din venituri este pierdută”, arată FPU România.
După decizia din martie 2023, Wizz Air a corectat plățile, dar doar pentru ultimele trei luni.
“Unii angajați au decis să meargă mai departe și să își revendice, conform legii românești, veniturile pierdute pe o perioadă de până la trei ani”.
Al doilea proces vizează perioada pandemiei (2020–2021), când zborurile au fost suspendate.
Majoritatea companiilor aeriene au aplicat măsura șomajului tehnic pentru a sprijini angajații, însă Wizz Air și-a obligat personalul să ia concedii fără plată.
Deși prima instanță a respins cererea, Curtea de Apel a întors decizia și a obligat compania să plătească zilele neplătite din 2020 și 2021.
“Tot mai mulți piloți și însoțitori de bord încep să își ceară drepturile, iar aceste două cazuri, deși au fost o adevărată provocare, au adus un rezultat bun pentru angajații care au avut încredere în FPU România,” au declarat Costel Gîlcă și Bianca Mircea, care formează echipa juridică a FPU România.
Ambele decizii sunt definitive, iar Wizz Air a plătit deja sumele datorate.
“Acum e momentul să ne întâlnim cu compania la masa negocierilor și să obținem ceea ce membrii noștri merită: reprezentare profesională și un contract colectiv de muncă,” a declarat Mircea Constantin, Secretar General al FPU România.