Într-un context în care atacurile de tip scam și phishing se înmulțesc rapid, iar metodele devin tot mai sofisticate, Asociația Română a Băncilor (ARB) trage un semnal de alarmă. Gabriela Folcuț, Director Executiv al ARB, avertizează populația cu privire la valul tot mai mare de tentative de fraudă care exploatează încrederea românilor în instituțiile financiare și autorități.
Atacatorii se folosesc de tehnologii prin care pot afișa pe ecranul telefonului numele unei bănci, al Poliției sau al altor instituții oficiale, inducând în eroare victimele. De multe ori, aceștia pretind că sună în legătură cu un împrumut aprobat sau un credit accesat fraudulos în numele destinatarului. Scopul este acela de a obține datele personale, datele cardului sau accesul la internet/mobile banking.
„Primești un apel iar pe ecranul telefonului este scrisă denumirea băncii la care ai cont sau numele unei instituții publice? Dacă nu aveai numărul salvat în agenda telefonului este foarte posibil să fie o tentativă de fraudă. Nu te încrede în cel care te sună și fii vigilent”, avertizează Gabriela Folcuț.

Oficialul ARB recomandă ferm ca, în cazul oricărui apel sau mesaj suspect, oamenii să nu urmeze instrucțiunile primite telefonic și să nu efectueze plăți ori retrageri de bani. Mai mult, este esențial ca datele de pe fața și de pe spatele cardului, precum și cele de acces la conturile bancare (username și parolă), să nu fie niciodată oferite.
„Îți poate spune spre exemplu că s-a aprobat împrumutul sau că cineva a accesat un credit în numele tău. Verifică atunci când nu ești sigur de veridicitatea mesajului sau apelului telefonic. Sună la un număr care chiar aparține instituției și nu unul sugerat de cel care te sună”, semnalează directorul executiv al ARB.
În plus, posesorii de carduri trebuie să știe că datele cardului se folosesc doar de către titular, în momentul efectuării unei plăți online, și doar pe site-uri securizate. Tentativele de fraudă trebuie semnalate imediat – orice întârziere poate duce la pierderi financiare sau la compromiterea identității digitale.

„Evită efectuarea unor plăți sau retragerea de bani ca urmare a unor recomandări primite telefonic. Indiferent dacă pretinde că este de la bancă sau din partea autorităților. Nu furniza datele de pe fața și de pe spatele cardului și nici datele de acces la internet sau mobile banking – user name și parola. Datele de pe card se folosesc doar de către posesorul cardului când face plăți online, pe site-uri securizate. Semnalează imediat orice tentativă de fraudă!”, atrage atenția Gabriela Folcuț.
În ultima perioadă, autoritățile și instituțiile financiare au lansat mai multe campanii de informare, în contextul creșterii cu peste 30% a fraudelor de tip vishing și smishing, potrivit datelor raportate în 2024. Cu toate acestea, atacatorii continuă să-și perfecționeze metodele, profitând de lipsa de informare și de reacțiile emoționale ale victimelor.
Mesajul ARB este clar: fii vigilent, nu furniza date confidențiale la telefon și verifică întotdeauna din surse oficiale.