Războiul comercial declanșat de președintele american, Donald Trump, a împins tarifele SUA la cele mai ridicate niveluri de după 1930, Trump amenințând în repetate rânduri cu taxe suplimentare.
Per total, însă, ceața care a paralizat multe companii se risipește, permițând directorilor să previzioneze costurile și să facă planuri - inclusiv unele creșteri de prețuri, scrie Reuters.
Companiile se așteptau la o lovitură financiară combinată de 21 până la 22,9 miliarde de dolari pentru 2025, cu un impact de aproape 15 miliarde de dolari calculat pentru 2026, potrivit unei analize Reuters a sutelor de declarații corporative, documente depuse de autorități și conferințe privind câștigurile între 16 iulie și 30 septembrie.

Cifrele calculate de Reuters combină estimări anuale și parțiale de la două grupuri de aproximativ 60 de companii multinaționale.
Impactul total, estimat la peste 35 de miliarde de dolari, este în creștere comparativ cu costurile de 34 miliarde de dolari preconizate în mai, la scurt timp după ce tarifele anunțate de Trump în aprilie au zguduit lanțurile de aprovizionare globale.
Însă traiectoria maschează o schimbare - creșterea se datorează, în mare parte, estimării anunțate de Toyota, care se așteaptă la costuri de 9,5 miliarde de dolari.
Multe alte companii și-au redus previziunile anterioare, după ce Trump a încheiat acorduri comerciale ce prevăd tarife mai mici cu UE și Japonia.
Producătorii francezi de băuturi spirtoase Remy Cointreau și Pernod Ricard și-au redus estimările privind impactul tarifelor după acordul cu UE, o mutare similară fiind anunțată ulterior și de conglomeratul japonez Sony.
Trump a inclus și excepții în cadrul acordurilor negociate. De exemplu, doar aproximativ o treime din exporturile Braziliei intră sub incidența tarifelor majorate la 50%.
“Tarifele devin din ce în ce mai clare. Și credem că tarifele vor fi doar o altă variabilă a ecuației noastre de afaceri, pe care trebuie să fim pregătiți să o gestionăm și o vom face”, a declarat CEO-ul Stellantis, Antonio Filosa, într-un interviu pentru Reuters la mijlocul lunii octombrie, prezentând noi detalii despre o investiție de 13 miliarde de dolari, pe patru ani, în producția americană.

Stellantis a avertizat în iulie asupra unei pierderi de 1,5 miliarde de euro din cauza tarifelor americane din acest an.
“Cred că există acest sentiment că am atins un fel de punct de aterizare cu unele dintre acordurile comerciale bilaterale”, a declarat Andrew Wilson, secretarul general adjunct al Camerei Internaționale de Comerț, care a subliniat, însă, că rămâne o incertitudine “masivă” legată de tarife.
Un exemplu recent: Trump a amenințat, la începutul lunii, cu tarife suplimentare de 100% asupra Chinei. Vineri, Trump a spus că tarifele propuse nu ar fi sustenabile și a dat vina pe Beijing pentru tensiunile recente în cadrul negocierilor comerciale dintre cele două țări.
Companiile incluse în indicele american S&P 500 sunt așteptate să înregistreze o creștere a profiturilor de 9,3% în perioada iulie-septembrie, în scădere față de 13,8% în al doilea trimestru, potrivit datelor LSEG. O mare parte din această creștere este susținută de sectorul IT din SUA, impulsionat de investițiile în inteligență artificială.
Creșterea preconizată pentru companiile din indicele european Stoxx 600 este de doar 0,5%, în scădere de la 4% în trimestrul precedent.
Cele mai afectate sunt companiile care depind de țări care nu au încheiat acorduri comerciale.

Nike, puternic dependentă de furnizorii din Vietnam și alte țări asiatice, și-a majorat estimarea impactului tarifelor la sfârșitul lunii trecute de la 1 miliard de dolari la 1,5 miliarde de dolari.
În Europa, producătorul francez de articole de uz casnic Tefal, SEB, și-a redus recent perspectivele de profit, invocând o cerere mai slabă, deoarece clienții au adoptat o atitudine de așteptare, parțial din cauza tarifelor.
De asemenea, H&M a avertizat că tarifele americane vor afecta marjele de profit mai mult decât se estima în trimestrul fiscal ce se va încheia pe 30 noiembrie.
“Suntem precauți în ceea ce privește SUA la intrarea în trimestrul al patrulea, atât din cauza impactului tarifelor asupra marjei brute, cât și din cauza sentimentului consumatorilor”, a declarat CEO-ul H&M, Daniel Erver, pentru Reuters.
“Putem vedea creșteri de prețuri”, a adăugat Erver.
De altfel, creșterile de prețuri sunt cel mai frecvent efect al tarifelor menționat de companiile analizate de Reuters.
Producătorii auto, printre care Ford, Stellantis, Volkswagen și Toyota, se așteaptă la costuri legate de tarife de miliarde de dolari. Ford, de exemplu, estimează un impact cumulativ de 3 miliarde de dolari.

Totuși, optimismul a crescut în rândul producătorilor și furnizorilor auto, întrucât Trump a făcut pași către o reducere semnificativă a tarifelor pentru producția auto din SUA, ceea ce ar putea duce la eliminarea efectivă a multora dintre costurile care au afectat marile companii din industrie.
Producătorii de medicamente au început, de asemenea, să anunțe acorduri legate de prețuri și fabricarea medicamentelor, pentru a beneficia de scutiri de tarife în SUA.