Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, prezintă ”epopea fabuloasă a punctelor de colectare pe fracții, încă nefuncționale”, un amestec de birocrație, interese și bani mulți pe o piață neconcurențială, el arătând că este aproape ca în filmul Misiune Imposibilă, atunci când trebuie să se alienieze toate schemele posibile ca să își atingă Ethan Hunt obiectivele, dar viața bate filmul.

Ciprian Ciucu arată că, din punct de vedere al gradului de dificultate, ”probabil este cel mai birocratic proiect din Europa”.

Eram în ultimul an pană se încheia cadrul financiar, banii europeni erau acolo, și așa mi-a venit ideea că putem scăpa de ghenele mizerabile și putem începe să colectăm separat, să deviem de la groapă, pentru că ne costă enorm și depozitarea și amenzile, zeci de milioane de lei. Și să continuăm să ne civilizăm.


”Unele erau dependente de altele. Ca sa primesti un aviz trebuia sa fi luat altul inainte. Daca la o institutie intra doamna care dadea avizele in concediua, asteptai și procesul se gripa. Am făcut licitații, am atribuit contractele de execuție. Ca să iei banii europeni, trebuia să ai delegat serviciul de a ridica gunoiul de la populație unui operator.
“Delegarea” este o procedura de achiziție în sine. La noi, în Sectorul 6, serviciul de ridicare este operat de către URBAN de peste 25 de ani!!! Din 1999! Și evident, ne-am apucat să scoatem la licitație delegarea serviciului: am început pregătirile în 2021.
Cu regulament nou, cu analiza cantitaților, cu studiu de oportunitate, cu vot în Consiliul Local, CA LA CARTE!”, afirmă Ciucu.


”Partea “frumoasă” era că de tratare și depozitare (incinerator nu exista aproape) se ocupa, prin lege PMB. Pentru că PMB este proprietarul deșeurilor, NU sectoarele! Și acolo lucrurile nu se mișcau.
În urma mai multor întâlniri primarii sectoarele convin să creeze un ADI înte ei + PMB și acest ADI să preia responsabilitatea tratării și a depozitării de la PMB. Primarul General își dă acordul, astfel Consiliul General votează un proiect prin care delegă aceste responsabilități (tratar și depozitare) la Sectoare. Apoi, consiliile Locale ale sectoarelor, deleagă responsabilitățile la acest ADI.
Vă dați seama cât de importantă este problema? La acea vreme doi primari USR (S1 si S2), trei independenti (PMB, S3 și S5), un PSD-ist (S4) și un liberal (S6) se pun de acord să facă ceva împreună toți!
Bine, scopul principal era sa facem o mare stație modernă (că vom avea procedură de infrigement) de tratare și depozitare, dar proiectul acesta acum este mort. Da, pe termen scurt, acest ADI A REUȘIT să facă fel și fel de proceduri ca noi toți să avem unde duce gunoiul (tratare și depozitare)”, declară Ciucu.

”Buuuun. Sar peste alte etape și detalii. Noi facem procedura pentru atribuirea servicului de SORTARE și reușim să atribuim și să avem contract, încă de anul trecut! Super! Și anul acesta, prin primavară, reluăm procesul de achiziție pentru delegarea serviciului de RIDICARE unui operator, care să opereze aceste puncte de colecatare pe 4 fracții.
Alt regulament, alte cantitați, alte studii, alte caiete de sarcini și alte proceduri de achiziții ca să iei un consultant bun care să te ajute. Transparent, calculat, CA LA CARTE. Evident, contractul este mare, interesele operatorilor sunt mari și încep iarăși contestațiile.
Am suspendat procedura până se judecă la CNSC, o vom relua în curând. Unii au intersul ca acest contract să nu se atribuie și să continue situația de astăzi. Contestă pe rând, în cascada. Rezolv un proces, incepe altul. Până acum AM CÂȘTIGAT, CNSCul de azi ne-a dat dreptate.
Dar vor cere alte si alte amânări și vor mai fi cu siguranță procese în justiție. V-ași mai detalia și alte probleme (de ex. aveam aviza ca nu erau retele pe un teren, dar la sapătură gaseam rețele), probleme cu mobilizarea contractorului, a diriginților de șantier, a proiectantilor o-ho! Dar mă opresc aici”, afirmă Ciucu.