Revizuirea listei este determinată de apariția unor noi activități, cum sunt Activități ale unităților mobile de alimentație, Comerț cu suporturi înregistrate/ Comerț cu suporturi înregistrate audio video, Comerț cu amănuntul al echipamentelor audio/video, Activități ale centrelor spa, saunelor și băilor de abur, care nu se regăsesc acum în listă, dar și de dispariția unor activități (cu titlu exemplificativ: Comerț cu casete audiovideo CD și DVD, Comerț cu amănuntul al echipamentelor audio/video în magazine specializate).
PFA au disponibile ca impozitare sistemul cu norma de venit și cel real. În sistem real, impozitul se aplică la venitul net, determinat prin scăderea cheltuielilor din venituri totale.
În sistemul cu norma de venit, impozitul se aplică la un plafon de venit, pe care îl anunță ANAF în fiecare an pentru fiecare tip de activitate din listă (nomenclator) în funcție de județul în care își desfășoară PFA activitatea.
Noul nomenclator pregătit de către Ministerul Finanțelor este disponibil aici
Ministerul Finanțelor are obligația să elaboreze nomenclatorul activităților pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, în conformitate cu activitățile din Clasificarea activităților din economia națională - CAEN, aprobată prin ordin al președintelui Institutului Național de Statistică (INS).
INS a actualizat în 2024 Clasificarea activităților din economia națională – CAEN, fiind revizuit CAEN Rev.2 și implementat începând cu data de 1 ianuarie 2025 CAEN Rev.3.
Actualizarea obiectului de activitate potrivit CAEN Rev. 3 se realizează treptat la Registrul Comerțului, pe măsura formulării unei cereri de înregistrare ce privește actualizarea obiectului de activitate sau odată cu înregistrarea unei alte mențiuni în registrul comerțului, oricare ar fi obiectul acesteia.
Până la data actualizării obiectului de activitate, profesioniștii continuă să desfășoare aceeași activitate, cu menținerea valabilității certificatelor de înregistrare și a certificatelor constatatoare emise de oficiile registrului comerțului, ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării sau desfășurării activității.
Pentru a reflecta faptul că actualizarea codurilor presupune un proces de adaptare din partea persoanelor fizice și juridice ce își definesc obiectul de activitate utilizând codurile CAEN, dar și în același timp, un demers de consolidare a capacității administrative a instituțiilor publice pentru gestionarea modificărilor operate în structura CAEN în HG nr. 284/2025 s-a prevăzut o perioadă de implementare de 18 luni, perioadă în care ambele versiuni sunt recunoscute și acceptate.
Totodată, schimbarea structurilor economice și tehnologiile noi generează activități noi ce trebuie reflectate și în activitățile independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.
Ce modifică ordinul pregătit de către Ministerul Finanțelor
Prevederile proiectului de ordin au în vedere actualizarea Anexei “Nomenclatorul activităților independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activități desfășurate de contribuabilii care realizează venituri din activități de producție, comerț, prestări de servicii”, luând în considerare noile reglementări privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN, în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
Având în vedere faptul că actualizarea codurilor implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, după caz, proiectul de act normativ asigură o implementare uniformă și clară a modificărilor aduse, respectiv revizuirea codurilor CAEN conform Clasificării activităților din economia națională - CAEN.
Necesitatea revizuirii a fost determinată de schimbarea structurilor economice și tehnologiilor noi care au generat noi activități (cu titlu exemplificativ: Activități ale unităților mobile de alimentație, Comerț cu suporturi înregistrate/ Comerț cu suporturi înregistrate audio video, Comerț cu amănuntul al echipamentelor audio/video, Activități ale centrelor spa, saunelor și băilor de abur ) care nu se regăsesc în Nomenclatorul activităților independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, activități desfășurate de contribuabilii care realizează venituri din activități de producție, comerț, prestări de servicii, precum și dispariția unor activități (cu titlu exemplificativ: Comerț cu casete audiovideo CD și DVD, Comerț cu amănuntul al echipamentelor audio/video în magazine specializate).
De asemenea, pentru anumite poziții din nomenclator, există necesitatea revizuirii atât a activităților, cât și a codurilor CAEN-rev.2, întrucât activitățile independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, nu sunt reflectate/nu le corespund activitățile din Clasificarea activităților din economia națională, CAEN-rev.3.
Totodată, se propune abrogarea alin.(2) al art. 2 în vederea clarificării și aplicării unitare cu privire la modalitatea de stabilire a normelor anuale de venit pentru activitățile independente pentru fiecare tip de activitate din coloana nr. 2. Astfel, în situația în care la o poziție corespunzătoare coloanei nr. 2 din nomenclator se regăsesc mai multe activități, normele de venit se stabilesc pentru activitatea menționată în coloana nr.2 și nu pe fiecare cod CAEN, corespunzător fiecărei activități.
De asemenea, în coloanele nr. 3 și 4 sunt evidențiate, cu titlu exemplificativ, coduri CAEN care să reflecte activitățile de la coloana nr.2.
















