Începând de joi, consumatorii americani ar putea plăti mult mai mult pentru produsele elvețiene de lux, după ce SUA intenționează să impună tarife vamale de 39%, printre cele mai ridicate din lume, dacă nu se ajunge la un acord comercial de ultim moment între Washington și Berna, relatează CNBC.
Decizia i-a luat prin surprindere pe oficialii și analiștii economici, care mizau pe un acord similar cu cel obținut de Uniunea Europeană (tarife de 15%) sau Regatul Unit (10%), scrie News.ro.

Tariful se aplică unei game largi de bunuri de consum, de la ceasuri Rolex și produse de skincare La Prairie până la ciocolată artizanală elvețiană.
Ceasuri de lux: prețurile ar putea urca cu mii de dolari
SUA au fost în 2024 cea mai mare piață de export pentru ceasurile elvețiene, cu livrări de peste 5,4 miliarde de dolari. Un tarif de 39% ar putea ridica, de exemplu, prețul unui Rolex Submariner de la 10.000 la aproape 14.000 de dolari. Dealerii vor fi puși în situația de a alege între a absorbi costurile, a reduce marjele sau a le transfera integral asupra consumatorului.
Pentru companiile din segmentul de lux, precum Rolex, Patek Philippe și Audemars Piguet, creșterea prețurilor ar putea fi mai ușor de gestionat datorită cererii ridicate, dar pentru brandurile medii sau de volum, impactul va fi sever.
Cosmetice și skincare elvețiene: brandurile premium, sub presiune
Produsele de îngrijire produse în Elveția – cum sunt cele de la La Prairie, Valmont sau Mavala – vor fi afectate direct, întrucât nu sunt incluse în excepțiile pentru sectorul farmaceutic. O creștere de 39% a costurilor de import ar putea duce la scăderi de vânzări și la dificultăți în menținerea marjelor. Companiile care au o producție în afara Elveției, cum este Galderma (Cetaphil), ar putea fi parțial protejate, deși și acestea riscă tarife din alte regiuni (UE, Canada).

Ciocolată elvețiană: pericol pentru micii producători
Industria ciocolatei, simbol al Elveției, este de asemenea vizată. Potrivit asociației Chocosuisse, micii producători, precum Camille Bloch sau Läderach, vor fi cel mai puternic afectați, neavând fabrici în SUA. În plus, pentru ca un produs să poarte eticheta ”Swiss chocolate”, acesta trebuie fabricat în Elveția. Relocarea ar însemna pierderea acestei denumiri și, implicit, a clienților fideli.
Lindt și Barry Callebaut, care dispun de unități de producție în SUA, ar putea amortiza mai ușor șocul. Însă majoritatea micilor producători vor fi nevoiți să transfere costul asupra prețurilor, ceea ce, împreună cu aprecierea francului elvețian, va duce la o scumpire de până la 55%.

Nespresso, cafea și bunuri de consum
Deși Nestlé produce local majoritatea produselor vândute în SUA, marca Nespresso, fabricată exclusiv în Elveția, ar putea fi afectată. Asta înseamnă prețuri mai mari pentru capsulele și aparatele de cafea de acasă, un segment în plină creștere în America de Nord.
Luxul elvețian în ansamblu: un test de rezistență
Grupul Richemont, care deține Cartier și Van Cleef & Arpels, ar putea înregistra costuri mai mari de producție și prețuri mai ridicate în retail. Potrivit analiștilor de la BofA, aproximativ 7% din costurile Richemont ar fi afectate direct de noile tarife, ceea ce ar putea tempera cererea în SUA, una dintre cele mai importante piețe pentru bunurile de lux.