BEI promite să-și reducă finanțarea pentru infrastructura rutieră

BEI promite să-și reducă finanțarea pentru infrastructura rutieră
Profit.ro
Profit.ro
scris 18 iul 2022

Banca Europeană de Investiții își va reduce finanțarea pentru infrastructura rutieră, în linie cu obiectivele sale climatice, chiar dacă în paralel va majora fondurile pe care le va furniza pentru toate proiectele de transport, informează Financial Times.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Cu ocazia reuniunii miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale din statele G20 de la Bali, vicepreședintele BEI, Kris Peeters s-a declarat "convins" că instituția financiară va investi mai puțin în șosele și mai mult "în alte elemente" ale infrastructurii de transport. Aceste comentarii vin în avanpremiera publicării unui important document privind politica BEI de creditare în domeniul transportului pentru următorii cinci ani, până în 2027, interval în care Peeters se așteaptă ca BCE să își majoreze investițiile în infrastructură, scrie Agerpres.

VIDEO&FOTO Primul automobil din istorie lansat simultan în patru versiuni de caroserie CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Primul automobil din istorie lansat simultan în patru versiuni de caroserie

BEI este cea mai mare instituție financiară multilaterală și oferă finanțare pe termen lung pentru proiecte care sprijină politicile UE. Însă BEI a început să fie criticat de activiștii de mediu și ONG-uri care susțin că finanțarea oferită de BEI pentru șosele și proiecte de combustibili non-fosili care sunt operate de mari companii energetice, care profită de pe urma arderii de petrol și gaze, subminează obiectivele de mediu ale BEI.

Investițiile în transportul rutier au reprezentat 38% din cele 11 miliarde de euro pe care BEI le-a investit anul trecut în proiecte de transporturi, în pofida faptului că banca a anunțat în 2019 că va înceta să mai investească în proiecte de combustibili fosili până la finele lui 2021 și să sprijine proiecte climatice în valoare de 1.000 de miliarde de euro până în 2030.

Recent, BEI a aprobat 30 de milioane de euro pentru o porțiune de autostradă în Franța și analizează posibilitatea de a avansa 400 milioane de euro pentru autostrăzi în Polonia în ideea de a conecta părți din așa-numita rețea TEN-T.

"Nu putem permite ca instituții precum Banca Europeană de Investiții să aloce miliarde pentru proiecte de autostrăzi, în pofida efectelor lor asupra poluării și emisiilor. Banii publici trebuie să dea prioritate acțiunilor de combatere a schimbărilor climatice, să încurajeze mersul pe jos, utilizarea bicicletelor, să extindă infrastructura pentru biciclete, transportul intermodal și transportul public și să reducă finanțarea pentru proiectele de autostrăzi", a apreciat Kuba Gogolewski care conduce campania Money for Change în cadrul Greenpeace Europe.

În replică, Kris Peeters a apărat politica BEI de finanțare a construcției de drumuri, precizând: "încercăm să stimulăm utilizarea automobilelor electrice și nu să avem noi drumuri pentru vehiculele care utilizează combustibili fosili dar este vorba de un mix și nu putem spunem că nu vom mai investi bani în drumuri când avem această rețea foarte importantă în Europa".

BEI a acordat un sprijin deosebit pentru rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), o rețea de căi ferate, drumuri și căi navigabile concepută să unească blocul comunitare, și ale cărei elemente principale ar urma să fie finalizate până în 2030.

Kris Peeters a adăugat că BEI pune un accent mai mare pe transportul urban, precum metrouri și tramvaie.

În cadrul noii sale politici de împrumuturi pentru proiecte de transport, BEI va cere teste mai stricte pentru proiectele de infrastructură rutieră care costă mai mult de 25 de milioane de euro și care vor include un cost estimat al emisiilor de carbon și posibilele congestii de trafic. Banca a informat că va "tria proiectele în funcție de creștere pe termen scurt a traficului".

Comitetul managerial și comitetul director al BEI, compus din reprezentanții celor 27 de state membre UE, vor decide dacă fiecare proiect respectă aceste criterii de test, a spus Kris Peeters.

Banca Europeană de Investiții, cu sediul în Luxemburg, a fost constituită prin Tratatul de la Roma din 1958. Acționarii BEI sunt statele membre ale Uniunii Europene, iar accentul principal al activităților de creditare ale BEI este pus pe finanțarea de proiecte ce promovează o dezvoltare regională echilibrată și coeziunea economică și socială într-o Uniune Europeană extinsă.

viewscnt
Afla mai multe despre
banca europeană de investiții
drumuri