Chiar dacă motivele reticenței europenilor în fața automobilelor electrice sunt cunoscute de mai mult timp, campaniile de informare și evoluția tehnologiilor cu care acestea sunt echipate au determinat schimbări importante în percepția cumpărătorilor de automobile din Europa.
Faptul că s-au făcut investiții în infrastructura de încărcare, dar și creșterea capacității bateriilor au condus la noi creșteri ale vânzărilor, mai ales pe piețele cu putere mai mare de cumpărare.
Un nou studiu, realizat de institutul Civey, la comanda Automobilwoche, arată că principalele motive pentru care europenii ar cumpăra mașini complet electrice sunt de natură financiară.
Ei menționează în răspunsurile lor costul mai mic pentru energia electrică, în comparație cu combustibilii tradiționali, reducerile de taxe acordate în cele mai multe țări europene, pentru cei care au mașini cu emisii zero, dar și subvențiile la achiziție, disponibile în mai mult de jumătate dintre țările UE, în diferite programe de stimulare a tranziției la propulsia electrică. „Mobilitatea electrică nu se vinde cu idealuri, ci pe baza prețului”, explică vicepreședintele Civey, Steffen Braun, opiniile respondenților în acest sondaj, subliniind că cererea va fi mare dacă vor exista beneficii pentru cumpărători.
Concret, 41% dintre cei care au răspuns la întrebările studiului au răspuns „Prețul energiei electrice” la întrebarea „Care ar fi stimulentele care te-ar putea determina să cumperi o mașină electric?”, iar 30% au menționat reducerile de taxe și aproape la fel de mulți au spus „Subvențiile guvernamentale”.
Doar 15% au spus că ar fi atrași dacă ar exista o gamă mai largă de modele și tot atâția au considerat că subvenționarea unei stații de încărcare ar fi un argument solid. Dar procentul cel mai mare, 41%, a fost reprezentat de cei care au spus că niciuna dintre variantele prezentate nu i-ar putea împinge către achiziția unui vehicul electric.
Motivele pentru care acest lucru nu se va întâmpla, cel puțin în perioada următoare, se regăsesc în răspunsul la cealaltă întrebare: „Care credeți că sunt factorii care îi descurajează pe oameni să cumpere o mașină electrică?”. Două argumente au avut cel mai mare număr de răspunsuri, la egalitate, apropiindu-se de jumătate dintre răspunsuri (47%).
Primul este „Autonomia limitată”, problema cu care aceste vehicule se confruntă în continuare în percepția oamenilor, care se tem de riscul de a rămâne în drum fără energie în baterie și fără posibilitatea ca un prieten să poată aduce o „canistră” de energie, așa cum se întâmpla cu benzina de exemplu.
Al doilea răspuns important este „Prețul de achiziție” care, odată ce a dispărut misterul și atractivitatea tehnologiei, a devenit un obstacol, pentru că este pus în balanță cu avantajele oferite de acest tip de vehicul. Altfel spus, în orice comparație cu un vehicul cu combustie sau hibrid, la același nivel de echipamente, cu același tip de tehnologie, funcții și confort, mașina electrică vine la un preț mult mai mare, nejustificat în accepțiunea cumpărătorilor.
Pe locul al treilea în răspunsuri, nu foarte departe de primele două, se află „Incertitudinea privind viața bateriei și costurile acesteia”. Cu 41% dintre răspunsuri, această motivare readuce în discuție absența de informații suficiente și, mai ales, absența unei experiențe complete de deținere care să liniștească spiritele din acest punct de vedere. Toate legendele privind epuizarea bateriei după 3 – 4 ani au săpat adânc în convingerile europenilor și aceștia se tem în continuare că vor fi nevoiți să scoată din buzunar mii de euro pentru a înlocui bateria, lucru care a fost dezmințit în repetate rânduri de producători.
Alte răspunsuri, care trebuie luate în considerare pentru că au procente ridicate în răspunsuri, sunt „Disponibilitatea limitată a stațiilor de încărcare” – 31%, „Estomparea entuziasmului pentru mașini electrice” – 8%, „Comportamentul la volan diferit față de motoarele cu combustie” – 6%.
O altă problemă semnalată este lipsa de unitate în privința modurilor de plată, mult prea diversificate și care necesită timp și atenție din partea șoferilor pentru a putea accesa orice tip de stație și de furnizor. De asemenea, structura destul de confuză a sistemului de plată, care poate include sau nu abonamente, îi face pe cumpărători neîncrezători în ecosistemul electric, iar pe cei care dețin o mașină electrică sau PHEV să fie nemulțumiți.
Studiul a analizat și nivelul de interes al cumpărătorilor față de piața second-hand a mașinilor electrice și a constatat că există prea puțină încredere în rândul oamenilor pentru aceste vehicule, și a relevat că doar 22% dintre respondenți ar lua în considerare o achiziție electrică la mâna a doua.















