Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu va avea un nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, și cu o capacitate de minimum 800 de pasageri/oră de vârf, în acest sens urmând să fie analizate soluții inclusiv de achiziționare a unor imobile din apropiere, inclusiv prin expropriere, conform Programului strategic de dezvoltare și modernizare a aeroportului pentru perioada 2025 - 2035, aprobat acum de Guvern.
Pentru Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu, Master Planul General de Transport al României prevede următoarele proiecte:
- Modernizarea pistei de decolare – aterizare la 3500 m lungime și PCN 85 și asigurarea compatibilității noilor investiții cu celelalte suprafețe de mișcare;
- Modernizarea terminalului de pasageri și extinderea acestuia cu o suprafață de aproximativ 61.500 m2;
- Asigurare de facilități cargo.

Potriivt autorităților, poziționarea strategică a Aeroportului Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu, în imediata proximitate a centrului orașului București, capacitatea extinsă de parcare a aeronavelor, existența unei baze de mentenanță operațională, precum și tendința ascendentă a traficului aerian la nivel național, au determinat în ultima perioadă un interes crescut din partea operatorilor aerieni comerciali.
Astfel, traficul de pasageri a înregistrat o creștere semnificativă, de aproximativ 400%, de la circa 10.000 pasageri în 2022 la o estimare de aproximativ 400.000 pasageri în anul 2025. Conform prognozelor interne, începând cu anul 2026, capacitatea maximă de procesare a terminalului actual va fi atinsă.
Această estimare de creștere este susținută și de realizarea liniei de metrou M6, proiect aflat în derulare, care va asigura conexiunea directă între Aeroportul Internațional București Băneasa - Aurel Vlaicu și Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB), deschizând noi oportunități operaționale pentru transportul aerian de pasageri și atragerea de noi operatori.

Infrastructura aeroportuară a AIBB-AV trebuie adaptată corespunzător pentru a deservi cererea de trafic pentru operațiuni de transport aerian public, de aviație generală și de lucru aerian, atât pentru destinații Schengen, cât și non-Schengen.
Principalele lucrări care vor fi realizate în cadrul programului strategic sunt: la terminale - creșterea capacității operaționale a aeroportului prin reorganizarea terminalului de pasageri (asigurarea unei capacități de procesare de minim 800 de pasageri/oră de vârf); dezvoltarea unui nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, cu o capacitate de minim 800 de pasageri/oră de vârf și amenajarea terenului adiacent, în proximitatea terminalului existent la est de acesta, care să aibă acces la platformă; la pistă, platforme și sistemul de căi de rulare - modernizarea sistemului de balizaj și modernizarea suprafeței de mișcare AIBB-AV.
În prezent, terminalul existent permite procesarea unui total de 600 pasageri/oră de vârf, în conformitate cu standardele IATA, repartizați astfel: 200 pasageri pe fluxul de plecări (160 non-Schengen, 40 Schengen) și 400 pasageri pe fluxul de sosiri (200 Schengen, 200 non-Schengen).
Prin reorganizarea terminalului existent, se intenționează echilibrarea capacităților de procesare între fluxurile de plecări și sosiri, în vederea asigurării unui nivel de servicii ridicat și a unei utilizări eficiente a infrastructurii. Capacitățile vizate în urma acestei reorganizări sunt de 200 pasageri/oră pentru plecări Schengen, 200 pasageri/oră pentru plecări non-Schengen, 200 pasageri/oră pentru sosiri Schengen și 200 pasageri/oră pentru sosiri non-Schengen.
''Dezvoltarea unui nou terminal împreună cu infrastructura suport aferentă - căi de acces, parcare publică și zone tehnice - va asigura o capacitate suplimentară de procesare estimată la minim 800 pasageri/oră de vârf. Vor fi analizate soluții de dezvoltare a noului terminal în perimetrul aeroportului sau prin preluarea unor imobile din apropierea acestuia, prin achiziționare sau expropriere în condițiile legii'', se arată în document.

De asemenea, întrucât pista și sistemul de balizaj luminos au fost modernizate în anul 2007, se vor avea în vedere lucrări de întreținere curentă care să asigure o perioadă de exploatare optimă. De asemenea, platforma este considerată ca făcând parte din complexul de terminal și va fi influențată, prin urmare, de conceptul terminalelor.
Platforma existentă va intra într-un proces de reparație capitală, iar platformele noi vor fi planificate în relație cu facilitățile noi create (terminale, spații de hangarare, zone tehnice etc), dar și cu sistemul de căi de rulare, în vederea asigurării unui nivel maxim de eficiență, siguranță și pentru a permite utilizatorilor operaționali desfășurarea activităților specifice cu costuri minime.
Totodată, se va avea în vedere necesitatea de menținere a capacităților de deservire a aeronavelor de Categoria D, conform clasificării Organizației Aviației Civile Internaționale.
''A fost identificată necesitatea creșterii capacității portante pentru platforma de parcare aeronave și căile de rulare în vederea asigurării condițiilor de rulare a aeronavelor de categorie 4D fără restricții. În plus, este necesară soluționarea unor probleme operaționale în special în zona platformei, având în vedere activitățile mixte care se desfășoară pe aeroport: operarea aeronavelor cod D, fără restricții, utilizare optimă a suprafețelor pavate disponibile, precum și dezvoltarea unor noi suprafețe de mișcare care să asigure trasee optimizate de rulare la sol a aeronavelor cod D fără restricții și traseul de rulare la sol a elicopterelor din zona de hangar SRI și SSAVC, spre și dinspre pistă; drumuri de servitute și zone de staționare GSE; realizarea unei noi căi de rulare a aeronavelor cod D fără restricții, între platforma de îmbarcare și pistă și redimensionare buzunar de întoarcere pentru aeronave din pragul 25; proiectare ancorare a pozițiilor de parcare pentru aeronavele cod A și B'', relevă documentul inițiat de MTI.

În același timp, pentru buna funcționare a aeroportului și în vederea maximizării capacităților operaționale, este necesară dezvoltarea infrastructurii adiacente și a facilităților suport, cum ar fi facilitățile de hangarare și întreținere aeronave pentru aviație generală.
Pentru amenajarea unui hangar dedicat aviației generale, vor fi analizate diferite soluții, inclusiv posibilitatea preluării unor imobile din apropierea aeroportului.