Ford a anunțat săptămâna aceasta o schimbare radicală în strategia sa de electrificare. În locul planurilor anterioare, care puneau în centru modelele de mari dimensiuni cu propulsie complet electrică, destinate pieței din SUA, între care pickup-ul F-150 Lightning și un alt pickup electric cu o lungime și mai mare, Ford a decis să se concentreze pe modelele hibrid și EREV, iar în zona electrică a preferat să dezvolte o nouă platformă electrică universală, pentru mașini de mici dimensiuni.
Ca urmare, toate investițiile și pregătirile pentru producția unor vehicule electrice pe platforma F-150 EV au fost anulate, după cum a anunțat compania americană.
Ce nu a anunțat, însă, sunt efectele secundare ale aceste decizii. Printre ele se numără rezilierea unui contract pe care îl încheiase cu LG Energy Solutions în octombrie 2024, care ar fi urmat să intre în vigoare în 2027. Contractul avea o valoare de 9.600 miliarde woni, adică aproximativ 6,5 miliarde dolari, reprezentând 28,5% din vânzările anuale ale companiei sud-coreene, potrivit documentului transmis către Bursa din Seul de LG Energy Solutions.
Contractul ar fi trebuit să se deruleze pe parcursul a cinci ani, cu posibilitate de reînnoire și era destinat, inițial, echipării cu baterii a mașinilor produse în Europa, în uzina din Koln. Ulterior, contractul a fost modificat pentru a acoperi necesarul de baterii pentru viitoarele modele electrice planificate de Ford pentru piața din SUA. Cantitatea totală de energie prevăzută de contract se ridica la 75 GWh.
„Rezilierea vine ca urmare a deciziei de suspendare a producției anumitor vehicule electrice în lumina schimbărilor în politicile de mediu și a previziunilor privind cererea de EV”, explică LG Energy Solutions în document.
Ford și LG Energy Solutions mai au semnat un contract de 34 GWh, pentru baterii utilizate de mașinile Ford produse de Ford Otosan, dar acesta a rămas în vigoare și ar trebui să producă efecte începând din luna octombrie a anului viitor.
Valoarea acțiunilor LG ES a scăzut rapid, imediat după anunțul făcut de companie.
Ford va avea strategii separate de electrificare, în SUA și în Europa, unde are deja un contract de producție cu Ford Otosan, în Turcia și România, pentru mai multe modele comerciale și pentru Ford Puma Gen-E. În plus, aici a anunțat un parteneriat cu Renault, care va produce pentru Ford două modele electrice în uzina din Franța operată de divizia Ampere a grupului Renault. Un model hibrid va fi produs în Spania, începând din 2027, potrivit anunțurilor anterioare ale companiei americane.
În schimb, în SUA Ford va trece la propulsia EREV, adică electric cu range extender, pe pickup-ul F-150 Lightning, un sistem care necesită baterii mai mici. De asemenea, modelele hibrid pe care Ford le va produce nu au nevoie de baterii atât de mari, precum un vehicul complet electric. Alte vehicule electrice vor fi produse dar numai după 2027, odată cu lansarea primelor automobile din noua familie bazată pe noua platformă universală EV.
Ford și-a revizuit și alte planuri în materie de baterii. În SUA a reziliat parteneriatul cu SK On, o altă companie sud-coreeană producătoare de baterii, alături de care Ford deținea trei uzine americane baterii pentru mașini electrice, în cadrul unui proiect estimat la 11 miliarde dolari.
Una dintre uzine, care urmează să fie finalizată în viitorul apropiat, va fi preluată de SK On, iar celelalte două vor reveni Ford, dintre care una a început să producă, iar cealaltă este în proces de construire. SK On va furniza baterii pentru vehiculele Ford, în viitor, în funcție de contractele existente. Una dintre uzinele păstrate de Ford va furniza baterii către Nissan.
Ford a anunțat că va migra către servicii de stocare de energie cu una dintre unitățile de baterii din SUA, ca alternativă la planurile anulate privind producția de vehicule electrice de mari dimensiuni.















