Prima ramă electrică interregională (RE-IR2) produsă în Polonia va fi transportată în România la sfârșitul lunii septembrie 2025, în vederea demarării testelor și probelor pentru certificare, autorizarea de tip și introducerea pe piață, etape impuse de cadrul legislativ specific european și național, a anunțat Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Prima ramă electrică interregională construită de producătorul polonez PESA a fost recepționată preliminar în Polonia, transmite Agerpres.

Astfel, în perioada 3 – 4 septembrie, o delegație formată din reprezentanți ai ARF s-a deplasat în Polonia, la unitatea de producție a furnizorului PESA, din localitatea Bydgoszcz. Scopul principal al deplasării l-a constituit efectuarea recepției preliminare la prima ramă electrică interregională (RE-IR2), din cadrul proiectului ”Achiziție de 20 rame electrice interregionale de lung parcurs”, aferent contractului de furnizare RUIC nr. 51/19.12.2023 încheiat între ARF și PESA.

În cadrul vizitei, reprezentanții ARF au efectuat o inspecție vizuală a procesului de producție a acestor rame electrice, după care a fost efectuată recepția caroseriei vehiculului și a ramei boghiurilor. De asemenea, a fost validată soluția de amplasare și montare a scaunelor pentru pasageri și, totodată, s-a constatat asigurarea completă a necesarului de echipamente pentru dotarea unității electrice, care urmează să fie livrată în România.
„S-a stabilit că prima ramă electrică interregională din acest proiect va fi transportată în România la sfârșitul lunii septembrie 2025, în vederea demarării testelor și probelor pentru certificarea NoBo, DeBo și apoi autorizarea de tip și de introducere pe piață, etape impuse de cadrul legislativ specific european și național”, se arată în postare.

Valoarea totală a proiectului depășește 919 milioane de lei, din care valoarea fondurilor europene aferente PNRR este de 558,73 milioane de lei, iar cofinanțarea națională reprezintă 213,55 milioane de lei și TVA aferent în valoare de 146,73 milioane de lei.

Ramele electrice RE-IR2 vor fi utilizate, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite în baza HG 1453/2022, pe următoarele rute: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava; Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) București – Ciulnița – Călărași.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova- Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.