FOTO O dispută între Airbus și Qatar Airways privind defecte de vopsea și suprafață ale avioanelor A350 s-a extins: cel puțin alți cinci operatori sunt îngrijorați

FOTO O dispută între Airbus și Qatar Airways privind defecte de vopsea și suprafață ale avioanelor A350 s-a extins: cel puțin alți cinci operatori sunt îngrijorați
scris 30 nov 2021

O dispută între Airbus și Qatar Airways cu privire la defectele de vopsea și de suprafață ale avioanelor A350 se extinde dincolo de regiunea Golfului, cel puțin alte cinci companii aeriene exprimând îngrijorări de când modelul de avion high-tech a intrat în exploatare, conform documentelor văzute de Reuters și de mai multe persoane cu cunoștințe directe în materie.

Operatorul aerian național al Qatarului a consemnat la sol 20 dintre cele 53 de A350 ale sale, spunând că acționează la ordinul autorității de reglementare locală, până când vor fi confirmate motivele pentru ceea ce martorii descriu ca aspectul cu bule și fisuri ale unora dintre  A350-urile sale, scrie News.ro.

Alexandru Rafila: Nu renunțăm la impunerea certificatului verde la serviciu. Ministrul Sănătății explică în ce condiții se va aplica actul CITEȘTE ȘI Alexandru Rafila: Nu renunțăm la impunerea certificatului verde la serviciu. Ministrul Sănătății explică în ce condiții se va aplica actul

Airbus spune că nu există niciun risc pentru siguranța A350, fapt susținut de alte companii aeriene, care nu au oprit niciun avion și descriu problema drept ”cosmetică”.

Producătorul de avioane a spus, ca răspuns la întrebările din partea Reuters, că au existat unele probleme cu ”uzura timpurie a suprafeței” care, în unele cazuri, a scos la iveală o plasă concepută pentru a absorbi fulgerele, la care lucrează să le rezolve.

Trei persoane cu cunoștință directă a situației au spus că la Qatar Airways și cel puțin o altă companie aeriană, plasa s-a găurit în unele cazuri, lăsând expusă fibra de carbon la posibile intemperii sau alte daune.

A350, aflat în serviciu din 2015, este proiectat cu protecție amplă pentru a rezista furtunilor și este livrat, cu o siguranță ridicată, a afirmat Airbus într-un comunicat.

Întrebată despre golurile din plasă, Airbus a spus că avioanele unora dintre companiile aeriene au fost supuse unor schimbări de temperatură mai mari decât altele, referindu-se, de exemplu, la condițiile deșertului din Qatar.

Qatar Airways a cerut identificarea unei cauze definitive și o remediere permanentă care să satisfacă autoritatea de reglementare.

Autoritatea Aviației Civile din Qatar a refuzat să comenteze.

Două persoane familiarizate cu decizia de consemnare la sol au spus că aceasta se bazează pe incertitudinea continuă cu privire la cauza și impactul degradării suprafeței și a lacunelor în protecția împotriva trăsnetului.

Airbus spune că a găsit o cauză principală, dar surse din două companii aeriene afectate au spus că nu au fost notificate cu privire la vreuna dintre acestea.

Conflictul a declanțat un litigiu pentru despăgubiri, despre care sursele au spus că ar putea valora sute de milioane de dolari, după ce Qatar Airways a oprit livrările a încă 23 de A350 comandate. Confruntarea dintre doi dintre cei mai puternici jucători ai aviației a devenit publică în luna mai, la șase luni după ce Qatar Airways a trimis un A350 pentru a fi demontat și revopsit într-un colorit special pentru Cupa Mondială FIFA care va avea loc în statul Golfului anul viitor.

OMS: Testele PCR rămân eficiente pentru depistarea Omicron, dar testele rapide sunt sub semnul întrebării CITEȘTE ȘI OMS: Testele PCR rămân eficiente pentru depistarea Omicron, dar testele rapide sunt sub semnul întrebării

Dar cazul, care a fost prezentat luni de zile ca o problemă izolată legată de căldura severă din Qatar, este mult mai răspândit, potrivit unei platforme private de mesaje referitoare la întreținere utilizate de Airbus și de operatorii A350, analizat de Reuters.

Mesajele arată că Finnair, care operează în regiunea nordică, și-a exprimat îngrijorarea privind vopseaua încă din 2016 și a raportat în octombrie 2019 că daunele s-au extins dedesubt, la rețeaua anti-fulger.

Cathay Pacific, Etihad, Lufthansa și Air France, care acționează în calitatea sa de furnizor de întreținere pentru Air Caraibes, s-au plâns și ele de deteriorarea vopselei.

FOTO O dispută între Airbus și Qatar Airways privind defecte de vopsea și suprafață ale avioanelor A350 s-a extins: cel puțin alți cinci operatori sunt îngrijorați

În urma acelor probleme neraportate anterior, Airbus a înființat anul trecut ”un grup operațional multifuncțional”, în timp ce studia un material nou pentru protecția împotriva trăsnetelor la viitoarele avioane A350, au spus două persoane familiare cu problema.

Finnair, Cathay Pacific și Lufthansa au confirmat că unele dintre A350-urile lor au suferit ceea ce au descris drept daune cosmetice.

Air Caraibes a spus că ea și compania aeriană soră, French Bee, nu au văzut ”nicio problemă majoră de vopsea” și, mai ales, nicio problemă în ceea ce privește siguranța.

Air France a spus că propriile sale avioane A350 au funcționat normal de când a început să le folosească în 2021 și a refuzat să comenteze despre Air Caraibes.

Etihad a refuzat să comenteze.

viewscnt
Afla mai multe despre
vopsea
avioane
qatar airways
airbus