La nivel global, înmatriculările de vehicule electrice – un indicator al vânzărilor – au crescut cu 6% în noiembrie, până la puțin sub 2 milioane de unități. Ritmul este cel mai slab din ultimele nouă luni, potrivit datelor centralizate de consultanța Benchmark Mineral Intelligence.
China, cea mai mare piață auto din lume, care reprezintă peste jumătate din vânzările globale de vehicule electrice, a înregistrat o creștere anuală de doar 3% în noiembrie, la peste 1,3 milioane de unități, scrie News.ro.
Este cel mai redus avans anual din februarie 2024, semn al unei plafonări a cererii, pe fondul reducerii subvențiilor guvernamentale spre finalul anului.
În America de Nord, situația s-a deteriorat accentuat. Înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 42% în noiembrie, la puțin peste 100.000 de unități, după o scădere similară în octombrie, odată cu expirarea programului de credite fiscale din SUA. Per ansamblul anului, piața nord-americană este în scădere cu 1%, fiind pe cale să înregistreze primul declin anual din 2019.
Europa rămâne un punct luminos pentru sector. Înmatriculările de vehicule electrice, inclusiv cele complet electrice și hibride plug-in, au crescut cu 36% în noiembrie, depășind 400.000 de unități.
De la începutul anului, vânzările sunt cu aproximativ o treime mai mari decât în aceeași perioadă din 2024, susținute de programele naționale de stimulare. În restul lumii, vânzările au crescut cu 35%, până la aproape 160.000 de unități.
”Pentru anul viitor, ne așteptăm în continuare la o scădere a vânzărilor de vehicule electrice în SUA. Creditul fiscal a avut o influență extrem de mare asupra pieței”, a declarat Charles Lester, manager de date la Benchmark Mineral Intelligence.
Încetinirea tranziției către mobilitatea electrică reaprinde dezbaterea privind obiectivele climatice. Organizațiile din domeniul transportului electric avertizează că o adoptare rapidă a vehiculelor electrice este esențială pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon. În același timp, producătorii auto și guvernele au început să dea înapoi de la unele angajamente ecologice, invocând o adopție mai lentă decât se anticipa, care riscă să afecteze locurile de muncă și marjele de profit.
În Statele Unite, președintele Donald Trump a propus recent relaxarea standardelor de eficiență a consumului de combustibil stabilite de administrația anterioară, într-un nou semnal de retragere de la politicile de electrificare.
În Uniunea Europeană, publicarea unor propuneri-cheie pentru sectorul auto, care ar putea slăbi interdicția planificată pentru 2035 privind vânzarea de mașini noi cu emisii de CO2, a fost amânată pentru săptămâna viitoare.
În China, reducerea subvențiilor guvernamentale este așteptată să afecteze încrederea consumatorilor, amplificând presiunile asupra celei mai importante piețe de vehicule electrice din lume.
















