Piața auto din România a crescut în luna noiembrie, așa cum a transmis anterior DGPCI, aducând o recuperare parțială a scăderilor mari din primele trei trimestre ale anului. Statistici detaliate arată că principalele motoare de creștere au fost vehiculele electrificate, care, potrivit APIA, includ nu doar mașinile complet electrice și pe cele plug-in hybrid, dar și hibridele clasice și mild-hybrid.
Creșterea totală a acestor segmente cumulate este de 52%, situație care a contribuit la o cotă de piață însumată de 56,5%, dar contribuția este diferită în funcție de fiecare segment în parte.
Pe de o parte, sunt motoarele mild-hybrid, care reprezintă în acest moment o componentă majoră a vânzărilor de autoturisme din România. Ele sunt produse și vândute de Dacia, pe aproape toate modelele sale, dar și de Ford, pe modelul Puma. Mulți alți producători au înlocuit în gamele lor motorizările pe benzină cu motoare mild-hybrid, mult mai ieftine decât cele full-hybrid. Creșterea pieței de mild-hybrid este de 36,6%, în noiembrie, la un volum de 2.943 de vehicule, cota de piață depășind 21% din total.
De cealaltă parte sunt mașinile hibride care au arhitecturi pe 400 de volți, o baterie de capacitate suficientă pentru deplasări de la câțiva kilometri până la 100 km, aici intrând atât full-hybridele, cât și plug-in hybridele, și oferă un nivel de emisii mult mai scăzut. Cota de piață a tuturor hibridelor a urcat la aproape 28%, împreună, fiecare dintre cele două, FHEV și PHEV, având însă un parcurs diferit în noiembrie.
Hibridele clasice, fără încărcare la priză, au depășit 20% din piața auto, după o creștere de aproape 49% și un volum total de 2.800 vehicule. Acestea sunt în acest moment cele mai căutate mașini din zona cu emisii reduse. În același timp, hibridele cu încărcare și-au majorat volumul cu 81,6%, aproape dublu față de anul precedent, ajungând la 1.050 de vehicule înmatriculate, fiind segmentul cel mai dinamic, după BEV, ajungând de altfel la un volum egal cu mașinile electrice.
Acest din urmă segment, BEV, cel mai nedreptățit în acest an din punct de vedere al subvențiilor prin Programul Rabla, a crescut chiar și în absența acestui sprijin cu 114%, la o cotă de piață de 7,6% (peste două puncte procentuală în plus față de anul trecut), la un volum de 1052 de vehicule. În acest segment putem vedea ascensiunea unor mărci precum Ford, Renault dar și BYD, în fața „clasicelor” Tesla și VW.
În total, piața auto din luna noiembrie s-a ridicat la 13.816 autoturisme, ceea ce reprezintă o creștere de 36,6% față de anul trecut. După 11 luni, piața este la un nivel care se apropie de cel înmatriculat în perioada similară a anului anterior, cu 134.652 autoturisme (-0,6%), cu speranță că luna decembrie ar putea aduce un volum suficient de mare pentru a marca o creștere a pieței.
Din păcate, liderul pieței, Dacia, înregistrează o scădere a vânzărilor, fiind cea mai afectată marcă de indeciziile guvernelor în privința Programului Rabla. Cu un total de 4.519 vehicule în noiembrie și 38.960 de vehicule pe cele 11 luni, scăderea Dacia este de -2,5%, un rezultat care se vede și în activitatea uzinei din Mioveni, care are în acest an un declin al producției de -4,5%.
Cu doar o lună înaintea finalului de an, mașinile electrice au ajuns la 7.479 de unități, ceea ce reprezintă o scădere de 10,6% față de anul trecut. Scăderea cea mai mare este cea din dreptul mărcii Dacia, care și-a văzut singurul model electric, Spring, afectat puternic de absența unui Program Rabla coerent, ceea ce a dus la un declin de 46% al vânzărilor acestui model, respectiv 1.311 unități. Hyundai rămâne marca cea mai vândută pe segmentul electric, din import, având o creștere de 87,6% (1.071 unități), fiind urmată de Tesla, care chiar dacă a pierdut 56% din vânzări, raportat la anul precedent, rămâne printre favoritele românilor, cu 1.026 vehicule înmatriculate. Ford și Renault completează top 5 al mărcilor pe segmentul BEV.
Celelalte segmente electrificate au reușit să crească în acest an, dar cu viteze diferite. Pe segmentul PHEV creșterea a fost de 48,2%, la 8.334 unități, lideri fiind Mercedes-Benz. Pe segmentul full-hybrid, unde lider este Toyota, cu 11.422 unități, volumul în acest an s-a ridicat la 25.973 unități (+34,2%), iar pe segmentul mild-hybrid (32.191 unități, creștere 15,2%) lider rămâne Dacia, cu 6.785 unități (cu o creștere de aproximativ patru ori față de anul precedent prin lansarea noilor motoare pe modelele Duster și Bigster).
















