Modernizarea Transfăgărășanului, în stand by

Modernizarea Transfăgărășanului, în stand by
Profit.ro
Profit.ro
scris 21 dec 2023

Preconizată pentru 2025, începerea lucrărilor de modernizare a Transfăgărășanului ar putea întârzia minimum câteva luni. Și asta din cauza firmei ce trebuie să elaboreze studiul de fezabilitate pentru acest proiect major.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

După câteva decenii în care nu s-a investit aproape nimic, oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au luat în 2022 decizia modernizării Transfăgărășanului, considerat de către celebrul om de televiziune Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii frumoasei emisiuni Top Gear de la BBC, drept „cel mai spectaculos drum din lume”, scrie Adevărul.

Warner Bros. Discovery și Paramount Global, în discuții pentru a fuziona CITEȘTE ȘI Warner Bros. Discovery și Paramount Global, în discuții pentru a fuziona

Modernizarea Transfăgărășanului ar trebui să înceapă în 2025, și pentru ca acest drum spectaculos să fie deschis cât mai mult timp.

Numai că firma care ar trebui să realizeze studiul de fezabilitate încă nu a depus toate documentele solicitate, deși a câștigat licitația de peste două luni.

„În data de 17 octombrie 2023 a fost desemnată câștigătoare compania RUTIER CONEX XXI SRL, dar contractul nu a fost încă semnat, deoarece câștigătorul nu a depus până acum toate documentele solicitate și necesare semnării contractului. Nu este un termen anume pentru depunerea documentelor, noi facem tot posibilul să aducă documentele și să semnăm contractul, mai ales că există sursă de finanțare”, a declarat pentru Adevărul Bogdan Cotârlici, șef birou presă în cadrul CNAIR.

Valoarea contractului se ridică la 8,4 milioane de lei (fără TVA), 40% din finanțare fiind asigurată din fonduri europene.

Câștigătorul licitației are la dispoziție un an pentru a elabora documentația tehnică. În varainta optimistă, dacă semnarea contractului va fi realizată până la finalul lui ianuarie 2024, elaborarea documentației tehnice ar fi finalizată la începutul lui 2025.

După elaborarea documentației tehnice va fi lansată licitația pentru execuția lucrării propriu-zise. Iar procedurile privind licitația vor dura câteva luni. Ceea ce înseamnă că în cel mai bun caz modernizarea Transfăgărășanului ar putea începe în vara lui 2025, cu o întârziere de minimum trei luni față de estimările inițiale ale autorităților.

Numărul beneficiarilor de ajutor social a crescut CITEȘTE ȘI Numărul beneficiarilor de ajutor social a crescut

Durata estimativă a lucrărilor de modernizare va fi stabilită după finalizarea documentației tehnice.

Din perspectiva tehnică, lucrările de modernizare vor include consolidări, construcție de polate, sistem de scurgere a apelor, benzi pentru vehicule lente, acolo unde amplasamentul permite.

Pe partea turistică, modernizarea Transfăgărășanului va include și realizarea de puncte belvedere. Astfel, vor fi realizate mai multe spații pentru comercianți și vor fi amenajate parcări de scurtă durată. La intrările pe Transfăgărășan vor fi amplasate panouri digitale de informare ce vor oferi informații privind starea carosabilului, starea vremii, condiții de trafic și numărul de locuri parcare disponibile.

Transfăgărășanul, construit în patru ani

Considerat de mulți specialiști cel mai frumos drum de pe glob, Transfăgărășanul oferă imagini de neuitat în fiecare anotimp. Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii Top Gear, afirma, în 2009, după parcurgerea Transfăgărășanului, că s-a plimbat pe „cel mai grozav drum din lume”.

În emisiunea pe care echipa Top Gear - Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May - a realizat-o în România, aceștia au spus despre Transfăgărașan că este cel mai uimitor drum pe care l-au văzut în viața lor.

VIDEO PROFIT LIVE Ramona Ivan, Președinte Comisia pentru Fonduri Europene ARB: Recomandăm să se demareze proiectul de investiții doar după ce avem foarte bine clarificată structura de finanțare. Este bine să se lucreze cu o bancă CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT LIVE Ramona Ivan, Președinte Comisia pentru Fonduri Europene ARB: Recomandăm să se demareze proiectul de investiții doar după ce avem foarte bine clarificată structura de finanțare. Este bine să se lucreze cu o bancă

„Construit în anii '70, acesta este Transfăgărășanul. 6.000 de tone de dinamită au fost folosite pentru realizarea acestuia și 40 de vieți au fost pierdute. Dar de deasupra arată că și cum fiecare curbă a fiecărei mari piste de curse din lume a fost înnodată pentru a crea o mare fundă a perfecțiunii automobilistice”, spunea acum 14 ani Jeremy Clarkson, care a condus un Aston Martin pe Transfăgărășan.

Acesta este cel mai bun drum din lume! România, îți mulțumim că ai acest drum! Putem să rămânem aici pentru totdeauna?”, mai declara atunci, în culmea fericirii, Jeremy Clarkson.

Construit între anii 1970 și 1974, Transfăgărășanul are o lungime totală de 151 kilometri și urcă până la 2.042 de metri în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România, ca înălțime, după Transalpina, ce străbate Munții Parâng din Carpații Meridionali și ajunge la o altitudine maximă de 2.145 metri în pasul Urdele.

Drumul începe în comuna Arefu din județul Argeș, la kilometrul 61 al DN 7C și se termină în comuna Cârțișoara (Sibiu), la intersecția cu DN1. Pe întregul traseu al Transfăgărășanului au fost construite în total 27 de poduri și viaducte, precum și Tunelul Bâlea, cel mai lung tunel din România (887 metri), ce străbate Muntele Paltinu. Aerisirea tunelului se face în mod natural datorită curenților de aer foarte puternici.

viewscnt
Afla mai multe despre
transfăgărășan
drum