Operatorii portuari: Administratorul Fondului Proprietatea încearcă o uriașă manipulare a opiniei publice pentru a bloca proiectul de lege privind porturile

Operatorii portuari: Administratorul Fondului Proprietatea încearcă o uriașă manipulare a opiniei publice pentru a bloca proiectul de lege privind porturile
Profit.ro
Profit.ro
scris 26 mai 2017

Operatorii portuari îl acuză pe administratorul Fondului Proprietatea că se opune adoptării unui proiect de lege în domeniul reglementării porturilor românești și încearcă să-l blocheze, spunând că demersul acestuia trebuie combătut de toți cei implicați în industria portuară, având un impact direct asupra a sute de mii de angajați, după ce FP a solicitat respingerea acestui proiect de lege care ar fi nociv pentru toate administrațiile portuare din țară.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Prin intermediul unui comunicat, Organizația Patronală Constanța Port Business Association susține că administratorul Fondului Proprietatea încearcă manipularea opiniei publice și a factorilor de decizie pentru a bloca adoptarea inițiativei legislative în domeniul reglementării porturilor românești, scrie News.ro.

“Trebuie să afirmăm că, prin mesajul promovat în presă în data de 25 mai 2017, administratorul Fondului Proprietatea încearcă o uriașă manipulare a opiniei publice și a factorilor de decizie pentru a bloca adoptarea celei mai importante inițiative legislative din ultimul deceniu, în domeniul reglementării porturilor românești”, se arată în comunicat.

Sursa citată spune că Fondul Proprietatea încearcă blocarea inițiativei legislative care obligă administrațiile portuare să investească peste 50 la sută din veniturile obținute în repararea, întreținerea, dezvoltarea și modernizarea infrastructurii.

“În realitate, intenția noii legi este să transforme fundamental politica portuară, obligând administrațiile maritime și/sau fluviale la investirea unei părți semnificative din veniturile pe care le obține, în infrastructură. Infrastructura de transport naval, adică ansamblul porturilor, acvatoriilor, canalelor navigabile și altele, aparțin infrastructurii publice a statului român. Noua lege nu face altceva decât să reglementeze, pentru prima dată în ultimii 27 de ani, o obligație clară în sarcina celor care administrează aceste porturi pentru a menține, repara și dezvolta această infrastructură. Facem referire la o infrastructură construită sistematic prin efortul național în ultimii 150 de ani, dintre care în ultimii 27 de ani, întreținerea și investițiile au atins nivelul cel mai scăzut”, au precizat operatorii portuari.

Aceștia au mai spus că nu cunosc vreo contribuție a Fondului Proprietate, de când deține participații la Portul Constanța pentru dezvoltarea infrastructurii portuare, FP obținând în ultimii 15 ani peste 40 de milioane de euro din participațiile deținute la societatea de administrare a portului.

FOTO Ryanair \ CITEȘTE ȘI FOTO Ryanair "înțeapă" Tarom cu un mesaj public: La același preț cât pentru un zbor Tarom, poți cumpăra 10 zboruri cu Ryanair. Scapă de tarifele mari!

“Estimăm că în ultimii 15 ani Fondul Proprietatea a obținut mai mult de 40 de milioane de euro din participațiile deținute la societatea de administrare a Portului Constanța. Înțelegem din informații publice că, în toată această perioadă Fondul Proprietatea a fost diligent în a distribui zeci de milioane de euro către administratorul acestuia – Franklin Templeton Investment Management. Nu cunoaștem nici o contribuție a Fondului, niciodată pe parcursul întregii perioade de când deține participații la Portul Constanța, pentru întreținerea și dezvoltarea infrastructurii portuare aparținând Statului Român”, a mai afirmat Organizația Patronală Constanța Port Business Association.

Operatorii portuari acuză Fondul Proprietatea că invocă faptul că acest proiect de lege a fost declarat neconstituțional de către Curtea Constituțională a României, în condițiile în care reluarea procedurilor parlamentare nu face decât să pună în aplicare decizia CCR.

“O altă manipulare evidentă este reprezentată de invocarea Deciziei de neconstituționalitate nr. 89 din data de 28 februarie 2017. Prin această decizie Curtea Constituțională a României s-a pronunțat exclusiv asupra unor chestiuni ce vizează procedurile de exercitare a puterilor publice ale Parlamentului României și nicidecum asupra vreunuia dintre elementele pe care Fondul Proprietatea încearcă să le utilizeze, cu rea – credință, în apărarea intereselor sale. Reluarea procedurilor în Senat și Camera Deputaților nu face altceva decât să pună în aplicare decizia Curții Constituționale a României!”se mai menționează în comunicat.

Operatorii portuari mai spun că reglementarea tarifelor portuare prin noua lege transpune o practică europeană. De asemenea, ei acuză Fondul Proprietatea de rea-credință, spunând că modificările introduse în lege nu fac decât să clarifice regimul tarifar aplicabil în porturile românești.

“Putem afirma că administratorul Fondului Proprietatea acționează cu o rea-credință fățișă, omițând una dintre cele mai importante modificări ale proiectului de lege care atribuie Consiliului Concurenței calitatea de arbitru, exact cu privire la reglementarea tarifelor de utilizare domeniu portuar și la relațiile dintre operatorii portuari și societățile de administrare a porturilor. Aceste modificări au fost propuse și introduse în lege tocmai pentru a clarifica regimul tarifar aplicabil în porturile României și pentru a elimina abuzurile de poziție dominantă de care, cel puțin administratorul Portului Constanța, a fost acuzat în trecut și pe care, nu putem înțelege altceva decât că Fondul Proprietatea dorește să le perpetueze”, susțin reprezentanții  Constanța Port Business Association.

Organizația Patronală consideră nociv demersul administratorului Fondului Proprietatea, cu cât încearcă să distrugă consensul obținut între toate părțile interesate, respectiv Ministerul Transporturilor, societățile de administrare a infrastructurii portuare, organizațiile patronale și organizațiile sindicale reprezentative la nivel de ramură.

Un alt argument adus de operatorii portuari este legat de faptul că legea a fost adoptată în Senat cu 101 voturi pentru, 8 abțineri și nici un vot împotrivă, iar proiectul a fost avizat favorabil și de către Consiliul Concurenței.

Constanța Port Business Association crede că demersul administratorului Fondului Proprietatea trebuie combătut de toți cei implicați în industria portuară, având un impact direct asupra a sute de mii de angajați.

“Demersul administratorului Fondului Proprietatea trebuie combătut în mod pro-activ de către toți cei implicați în industria portuară și industriile deservite de către aceasta având un impact direct asupra a sute de mii de angajați și unul indirect asupra întregii activități economice a României. Asemenea acțiuni pot fi circumscrise exclusiv unui interes unilateral de drenare a resurselor naționale către actori cu aparență internațională și cu consecința blocării unor activități de interes național cum de altfel se întâmplă deja la Oil Terminal și Hidroelectrica”, mai precizează comunicatul.

În final, operatorii portuari sugerează opiniei publice să analizeze cât de mare este procentul beneficiilor obținute de administratorul Fondului Proprietatea din exploatarea bunurilor ce i-au fost acordate gratuit de statul român.

“Sugerăm opiniei publice ca, prin intermediul presei economice și de investigații să analizeze cât de mare este procentul beneficiilor obținute de către administratorul Fondului Proprietatea din exploatarea bunurilor ce i-au fost acordate gratuit de Statul Român. După cunoștințele noastre, datele legate de Franklin Templeton Investment Management ar trebui să fie publice, dat fiind faptul că este o societate listată pe bursa din New York. O analiză jurnalistică ar trebui să arate în ce măsură acest procent este în concordanță cu alte profituri făcute de Franklin Templeton în lume, și mai ales să fie comparat cu veniturile altor administratori de fonduri (investiții, pensii etc.) locale sau internaționale care activează în România. De asemenea, ar trebui să se analizeze dacă, potrivit unor informații de presă, reprezentanții Fondului Proprietatea în diferite societăți, inclusiv administratorul Portului Constanța, câștigă onorarii personale de succes de ordinul câtorva a mai multe sute de mii de euro pe an”, au mai afirmat operatorii portuari.

Fondul Proprietatea (FP) s-a arătat îngrijorat miercuri de reluarea procedurii de aprobare în Parlament a proiectului de lege pentru modificarea Ordonanței de Urgență privind plafonarea chiriilor terenurilor porturilor, deși proiectul a fost declarat neconstituțional de către Curtea Constituțională.

Proiectul a fost re-examinat și aprobat prin procedură de urgență de Senat în 15 mai, în ciuda faptului că proiectul a fost declarat neconstituțional în 28 Februarie, potrivit FP. Fondul avertizează că, dacă va fi adoptată, legea va fi extrem de nocivă pentru toate administrațiile portuare din România, precum și pentru bugetul de stat al României, conducând, numai în cazul Portului Constanța, la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro.

”Potrivit prevederilor proiectul de lege, nivelul chiriei pentru terenul portuar și infrastructura utilizate de operatori care refuză să încheie contracte de închiriere, va fi plafonat pentru o perioadă de 10 ani la nivelul plătit în prezent pe baza contractelor pentru așa-zisa utilizare a domeniului portuar (“UDP”), care spre exemplu în Portul Constanța, variază între 0,22 RON și 0,36 RON pe metru pătrat pe lună”, se arată în comunicat.

FP avertizează că cele mai multe dintre aceste contracte au fost încheiate acum 10-15 ani, fără licitație publică, în condiții lipsite de transparență, iar valorile plătite au rămas în mare parte neschimbate de atunci. Comparativ, potrivit fondului, terenul disponibil pentru activități logistice și industriale în zone semnificativ mai puțin atractive și cu acces mai redus la infrastructură din jurul marilor orașe ale României este închiriat la prețuri de câteva ori mai mari decât cele care ar urma să fie plătite în Portul Constanța, dacă legea ar intra în vigoare.

Directorul general al FP, Greg Konieczny, a avertizat că înghețarea chiriilor la prețul minim din prezent pentru următorii 10 ani va conduce la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro doar în cazul Portului Constanța și reprezintă un precedent periculos prin faptul că o lege stabilește în mod direct prețurile contractuale între două entități juridice.

”Acești bani ar putea fi folosiți mult mai bine pentru proiectele de investiții ale porturilor României, decât să creeze beneficii nejustificate unor operatori privați”, a declarat Greg Konieczny, în cadrul comunicatului.

FP avertizează că această măsură ar conduce la o încetinire a procesului de dezvoltare a porturilor din cauză că mulți dintre actualii operatori – care nu doresc sau nu au puterea financiară să investească în noi facilități sau pentru recondiționarea celeor existente – vor avea și mai puține motive să renunțe la terenul pe care îl ocupă momentan. În acest fel, este blocat accesul în porturi a altor operatori, care dețin mijloacele prin care ar putea să dezvolte porturile mai repede.

”În plus, în forma declarată neconstituțională de către Curtea Constituțională, legea stabilește înființarea un Consiliu de Supraveghere sub autoritatea Consiliului Concurenței, care ar urma să fie responsabil de toate tarifele practicate de către porturile din România și care ar trebui, de asemenea, să medieze toate neînțelegerile dintre administrațiile portuare și operatorii portuari. Acest fapt ar duce la transferul puterii de decizie din responsabilitatea administrațiilor portuare și a instanțelor de judecată către acest organism nou-creat, ale cărui responsabilități și atribuții nu sunt însă clar definite în proiectul de lege”, se arată în comunicat.

Acordarea dreptului de a emite decizii cu caracter obligatoriu, fără a determina ce tip de decizii se pot lua de către Consiliul de Supraveghere sau fără a specifica procedura prin care aceste decizii se pot ataca, ar putea duce la emiterea unor reglementări neclare sau la depășirea cadrului legal de către o asemenea instituție, potrivit FP. Acest consiliu ar urma să decizii și, concomintent, să aibă competența de a judeca toate plângerile depuse împotriva acelorași decizii. Astfel, FP cere Camerei Deputaților să respingă această lege, ținând seamă de impactul negativ asupra bugetului de stat și activelor României.

viewscnt
Afla mai multe despre
operator portuar
fondul proprietatea