Producătorul german de mașini sport Porsche a raportat vineri o pierdere operațională de 966 milioane de euro (1,1 miliarde de dolari) pentru trimestrul al treilea, mult peste estimările analiștilor, semnalând adâncirea crizei care afectează compania pe fondul încetinirii tranziției către vehicule electrice și al scăderii vânzărilor în China, principala sa piață, transmite Reuters, preluată de News.ro.
Rezultatul marchează o inversare dramatică față de profitul de 974 milioane de euro înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut. Pierderile au fost amplificate de costurile generate de reducerea extinderii programului de electrificare, anunțată în septembrie.
Analiștii chestionați de Visible Alpha anticipau pierderi de aproximativ 611 milioane de euro, ceea ce face ca rezultatele finale să fie semnificativ mai slabe decât așteptările. Directorul financiar Jochen Breckner a declarat că anul 2025 va marca punctul minim al declinului, anticipând o revenire abia din 2026. El a avertizat însă că este nevoie de ”soluții de amploare” în cadrul negocierilor de restructurare cu sindicatele.
Potrivit lui Breckner, tarifele de import impuse de Statele Unite vor genera în acest an un impact negativ de aproximativ 700 milioane de euro, iar Porsche va propune o dividendă semnificativ mai mică pentru 2025, comparativ cu 2,31 euro/acțiune acordată pentru 2024.
Producătorul, listat la bursă în 2022 și considerat atunci un simbol al ingineriei germane, trece acum prin una dintre cele mai dificile perioade din istoria sa. Directorul general Oliver Blume, care deține simultan și conducerea Volkswagen, va ceda funcția de CEO al Porsche fostului șef al McLaren, Michael Leiters, la începutul lui 2026, pe fondul criticilor investitorilor privind dubla sa poziție.
Condițiile de piață rămân dificile, iar compania ia în calcul noi concedieri, după anunțul inițial privind eliminarea a 1.900 de posturi permanente și 2.000 de locuri de muncă temporare în acest an. Porsche și-a menținut totuși estimările pentru 2025, vizând o marjă de profit de până la 2%, față de 14% în 2024. Pentru întregul an curent, compania estimează un impact total de 3,1 miliarde de euro asupra câștigurilor, rezultat al restructurării programului EV, renunțării la producția internă de baterii și altor costuri de reorganizare.















