România continuă să aibă cea mai ridicată rată a mortalității rutiere din Uniunea Europeană (77 de decese la un milion de locuitori în 2024, față de media UE de 44).
Printre principalele cauze s-au aflat indisciplina pietonilor, nerespectarea regimului legal de viteză, neacordarea priorității de trecere pietonilor, dar și calitatea necorespunzătoare a infrastructurii rutiere în zonele de risc.
Soluția creată de Cargosfalt și FLX-SSR combină un tratament asfaltic antiderapant colorat, cu rugozitate ridicată, aplicat pe minimum 200 de metri înaintea trecerilor de pietoni, cu un limitator inteligent automat de viteză care coboară la nivelul carosabilului pentru șoferii care respectă limita și rămâne ridicat pentru cei care o depășesc.
Acest sistem creează o barieră activă de siguranță, menită să reducă viteza, să sporească vizibilitatea și să prevină accidentele exact în punctele cu cel mai mare risc, adică zonele de traversare pietonală și proximitatea unităților școlare.

„Aducem sub roțile mașinilor o suprafață cu rugozitate ridicată și vizibilitate intensă pe sute de metri înainte de trecerea de pietoni. Asta înseamnă frânări mai scurte, atenție sporită și un timp de reacție câștigat exact în locul în care contează”, a declarat Nicoleta Grigoraș, director de dezvoltare în cadrul Cargosfalt.
„În parteneriat cu FLX‑SSR, am creat o soluție românească ce schimbă comportamentul real la volan și nu doar informează, ci creează condițiile pentru respectarea regulilor. Rezultatele de până acum din proiectul pilot derulat de FLX-SSR arată clar că viețile pietonilor pot fi protejate eficient atunci când designul rutier, tehnologia și disciplina se întâlnesc”, a adăugat Nicoleta Grigoraș.

La prima implementare din Snagov, județul Ilfov, în prima zi 92% dintre șoferi nu respectau limita, însă după 6 luni de funcționare procentul de conformare a fost de peste 95%, ajungând până la 99,3%. Rezultatele inițiale ale proiectului pilot desfășurat de FLX-SSR indică creșteri masive ale conformării la viteză și absența incidentelor pietonale în zona echipată, în linie cu statistica europeană care leagă viteza de gravitatea consecințelor și recomandă intervenții de infrastructură pentru a impune limita sigură acolo unde pietonii și vehiculele se intersectează.
„Limitatorul nostru inteligent citește scena rutieră și reacționează instantaneu: acordă traversare în siguranță pietonilor atunci când butonul este apăsat, permite trecerea vehiculelor de intervenție prin coborâre automată și menține ritmul traficului pentru cei care respectă regulile”, a explicat Horațiu Șerb, director general al FLX-SSR. „Tehnologia are sens doar dacă rezolvă problema de la firul ierbii, și anume viteza excesivă atât în zone urbane, cât și rurale. Împreună cu Cargosfalt, transformăm trecerea de pietoni dintr-un loc vulnerabil într-un punct de protecție activă.”
Sistemul a fost dezvoltat de Cargosfalt și FLX-SSR pe baza recomandărilor europene din domeniul siguranței rutiere, care prevăd o limită de 30 km/h în zonele unde traficul auto interacționează cu pietonii, măsuri de calmare a traficului, modernizarea trecerilor și iluminat stradal adecvat pentru creșterea vizibilității.
Soluția funcționează ca un coridor de siguranță care începe la circa 200 de metri înaintea trecerii. Tratamentul asfaltic antiderapant crește coeficientul de frecare și scurtează distanța de frânare, iar marcajul colorat (portocaliu între 200–100 m și roșu în ultimii 100 m) crește vizibilitatea și determină o reducere naturală a vitezei înainte de punctul critic. La trecere, limitatorul FLX‑SSR gestionează în timp real fluxul: coboară pentru șoferii care circulă legal și rămâne ridicat pentru cei care depășesc limita, asigurând continuitatea dintre avertizarea vizuală și controlul efectiv al vitezei.
Tratamentul Cargosfalt este o soluție dezvoltată pe principiul nanotehnologiei, proiectat să mărească aderența pneu–carosabil, să scurteze distanța de frânare și să stabilizeze traiectoria inclusiv pe timp de ploaie sau la frânări bruște. Marcajul vizual colorat asigură recunoașterea timpurie a zonei, iar durata de viață estimată de minimum 5 ani și rezistența la uleiuri, carburanți și apă susțin exploatarea în trafic intens. Aplicarea pe minimum 200 m înainte de trecere oferă șoferilor timp suplimentar de percepție–decizie–acțiune, reducând nevoia de manevre agresive.
FLX‑SSR este un sistem electromecanic cu senzori care detectează viteza vehiculelor și controlează limitatoarele automate. La viteze conforme acestea coboară la nivelul asfaltului, la depășire rămân ridicate până la restabilirea vitezei legale. Soluția include semafor pentru șoferi și pietoni, LED-uri încorporate în trecere cu activare la buton, mod pietonal ce menține limitatorul ridicat pe toată traversarea, detectarea acustică a autospecialelor (comandă de coborâre până la trecerea lor) și sistem de degivrare care asigură funcționarea iarna. Utilajele de deszăpezire nu sunt afectate: la apropiere, pragurile coboară, iar sărurile și emulsiile nu reduc durata de viață.














