Președintele Nicușor Dan a trimis joi, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru completarea Ordonanței de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care introduce unele excepții de la susținerea probei teoretice, pentru obținerea unor categorii de permise de conducere.
Legea are ca obiect de reglementare completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 prin instituirea unor excepții de la susținerea probei teoretice pentru obținerea unor categorii de permise de conducere.
”Potrivit formei inițiatorilor, respinse de Senat, persoanele care dețin permis de conducere categoria B1, obținut la vârsta de 16 ani sau 17 ani, pot obține permisul pentru categoria B fără a susține proba teoretică, fiind necesar doar să promoveze proba practică și să respecte celelalte condiții legale. De asemenea, persoanele care au obținut permisul de conducere pentru categoria A1 și solicită obținerea categoriei A2 sau A sunt exceptate de la susținerea probei teoretice, fiind necesară doar promovarea probei practice și îndeplinirea celorlalte condiții prevăzute de lege. În procedura parlamentară din Camera Deputaților, Cameră decizională, a fost adoptat un amendament propus de Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia juridică, de disciplină și imunități. Potrivit acestuia, persoanele care dețin permis categoria B la data intrării în vigoare a legii și fac dovada că au absolvit cursuri teoretice și practice pentru categoria A, pot obține categoria A sau A2 fără susținerea probei teoretice, fiind necesare promovarea probei practice și îndeplinirea celorlalte condiții prevăzute de lege”, se arată în cererea de reexaminare a legii.

Președintele precizează că directiva europeană permite statelor să deroge de la obligația de a impune solicitanților atât promovarea unui test teoretic, cât și unul practic pentru obținerea permisului pentru categoria A2 sau A, însă doar cu respectarea unor condiții menționate în mod expres și anume promovarea unui test de verificare a aptitudinilor și comportamentului sau urmarea unui curs de formare, respectiv acumularea a minimum doi ani de experiență în conducerea unei motociclete din categoria A1 (pentru obținerea permisului din categoria A2 sau A), respectiv din categoria A2 (pentru obținerea permisului din categoria A).
”Din coroborarea acestor norme rezultă că, în forma redactată, legea aflată la promulgare nu cuprinde această condiție a unei minime experiențe care să justifice exceptarea de la obligația susținerii probei teoretice. De asemenea, coroborând aceste condiții cu cele privind vârsta și vechimea minime necesare, astfel cum acestea sunt prevăzute de art. 4 alin. (3) lit. c) pct. (i) din directivă, respectiv de art. 20 alin. (4) lit. c) din O.U.G. nr. 195/2002 -„Vârsta minimă pentru obținerea permisului de conducere este de: 20 de ani împliniți, dacă persoana are o experiență de cel puțin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau 24 de ani împliniți, pentru motocicletele din categoria A”-, rezultă că cerința experienței de minimum doi ani în conducerea unei motociclete din categoria A1 sau A2 se aplică doar în cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 20 și 24 de ani, dar nu și persoanelor peste 24 de ani”, spune șeful statului. În aceste condiții, apreciem că se impune reanalizarea textului menționat pentru concordanța acestuia cu cadrul european amintit, în sensul instituirii condiției ca solicitantul să fi acumulat minimum doi ani de experiență în conducerea unei motociclete din categoria A1 (pentru obținerea permisului din categoria A2 sau A), respectiv din categoria A2 (pentru obținerea permisului din categoria A), indiferent de vârstă, se arată în cererea adresată Parlamentului.
Președintele mai arată că în condițiile unor diferențe între conținutul probelor teoretice pentru categoriile B, respectiv A sau A2, apreciază ca necesară reexaminarea normei, întrucât cadrul european nu permite o astfel de derogare. ”Totodată, apreciem că intervențiile legislative trebuie să fie corelate și cu celelalte dispoziții legale în vigoare, pentru respectarea standardelor de calitate a legii. Potrivit art. 23 alin. (9) din O.U.G. nr. 195/2002,
„Examenul pentru obținerea permisului de conducere constă în susținerea unei probe teoretice de verificare a cunoștințelor și a unei probe practice de verificare a aptitudinilor și comportamentului, corespunzător categoriei de permis solicitat. Proba practică pentru categoria AM constă numai în verificarea aptitudinilor în poligoane special amenajate. Condițiile de obținere a permisului de conducere se stabilesc prin regulament”. Față de argumentele expuse mai sus, și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru completarea Ordonanței de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice”, se mai arată în document.