UE: Operatorii aerieni britanici să se mute în Europa, altfel vor pierde rute majore

UE: Operatorii aerieni britanici să se mute în Europa, altfel vor pierde rute majore
Profit.ro
Profit.ro
scris 22 mar 2017

Oficiali ai Uniunii Europene au avertizat operatori aerieni precum easyJet și Ryanair că trebuie să își mute sediile centrale pe continent, pentru a continua să efectueze zboruri în Europa după Brexit, relatează The Guardian.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În timpul unor întâlniri private recente, șefilor marilor operatori aerieni li s-a reamintit că pentru a continua să efectueze curse pe continent, de exemplu de la Milano la Paris, trebuie să aibă o bază semnificativă în UE, iar majoritatea capitalului în acțiuni să fie deținut de o entitate din UE, scrie News.ro.

Evoluția, care are loc cu câteva zile înainte de declanșarea oficială a Articolului 50, crește probabilitatea ca operatorii să ia măsuri de restructurare, cu consecințe economice pentru Marea Britanie, inclusiv pierderea unor locuri de muncă.

Poziția fermă a UE ar putea încuraja Marea Britanie să reacționeze cu reglementări naționale, ceea ce ar pune și operatorii din UE în fața unor opțiuni la fel de dificile, care le-ar putea descuraja investițiile pe termen scurt pe piața britanică, cu toate că unele ar putea încerca în timp să înființeze propriile subsidiare acolo.

Dreptul unor companii precum easyJet de a opera în UE a reprezentat o parte majoră a modelului lor de afaceri și ar putea exista o disponibilitate din partea acestora de a investi în afara Marii Britanii pentru a-și menține cota de piață.

British Airways nu efectuează curse intra-UE, dar compania sa mamă IAG ar putea  renunța la unii acționari, pentru a fi deținută în majoritate în UE și pentru a permite altor operatori din grup înregistrați în Europa să continue să opereze acolo.

Unele companii aeriene au început deja să caute sedii centrale alternative și să analizeze cum ar putea să se asigure că acționariatul este majoritar din UE.

Alții au optat deocamdată să aștepte, în speranța că Executivul UE va dovedi flexibilitate în privința reglementărilor din actualul acord pentru aviație.

BMW ar putea transfera producția automobilelor Mini din Marea Britanie în Europa, din cauza Brexit CITEȘTE ȘI BMW ar putea transfera producția automobilelor Mini din Marea Britanie în Europa, din cauza Brexit

Oficialii UE s-au exprimat clar, în timpul întâlnirilor cu reprezentanții operatorilor, în legătură cu consecințele deciziei Marii Britanii de a ieși din blocul comunitar.

Reprezentanți ai easyJet, IAG, proprietara British Airways, și ai TUI Group, care include și operatorul Thomson, s-au întâlnit cu comisia UE pentru Brexit săptămâna trecută.

Cu o săptămână înainte a avut loc o altă întâlnire, cu directori ai Air France-KLM, Finnair, Lufthansa și SAS.

Un expert în aviație al firmei de avocatură Clyde & Co, Thomas van der Wijngaart, a declarat că Marea Britanie ar putea suporta consecințe economice semnificative dacă operatorii aerieni își vor transfera structurile financiare și operaționale și își vor construi structuri puternice pe continent.

Marea Britanie este membră a unui acord pentru aviație bazat pe 35 de reglementări europene, membră a Agenției Europene pentru Siguranța Aviației și are rol de arbitru în aplicarea legislației comune la Curtea Europeană de Justiție.

Secretarul de stat pentru Brexit, David Davis, a declarat însă că Marea Britanie nu va rămâne parte a acordului ”cer deschis”.

Industria aviatică speră că Marea Britanie și UE vor reuși să ajungă la un acord rapid în timpul negocierilor pentru Brexit, care să asigure un impact limitat asupra sectorului.

Un obstacol în calea progreselor este intenția premierului Theresa May de a scoate Marea Britanie de sub jurisdicția Curții Europene de Justiție, care în prezent are un rol major în rezolvarea conflictelor între părțile semnatare ale acordului.

Un număr de state membre ar putea avea interese împotriva unui nou acord cu Marea Britanie. Diplomații spanioli, de exemplu, au spus că nu vor semna un acord aviatic internațional care recunoaște aeroportul din Gibraltar.

EasyJet va înființa o companie operațională în UE, pentru a obține certificat pentru zboruri europene. Compania insistă însă că va păstra sediul central în Marea Britanie.

În prezent, easyJet este în proprietate britanică în proporție de 84%, dar proporția va scădea la 49% după Brexit, dacă acțiunile fondatorului Stelios Haji-Ioannou, care are naționalitate cipriotă și britanică, vor fi clasate ca europene.

Ryanair are sediul în Irlanda și nu va fi obligată să se transfere, dar 60% din capital este deținut de cetățeni UE. Proporția va scădea la 40% odată de vor fi excluși acționarii britanici, fiind vital ca ponderea acționarilor europeni să crească.

Un purtător de cuvânt al companiei a spus că Ryanair se va adapta.

viewscnt
Afla mai multe despre
easyjet
ryanair