Constructorul american de automobile electrice Tesla a anunțat rezultatele financiare pentru trimestrul al doilea, cifre care confirmă în mare măsură așteptările, din cauza scăderii vânzărilor și a prețurilor. Concret, Tesla a înregistrat un declin generalizat al veniturilor, al profitului și al marjelor.
Veniturile totale ale Tesla s-au diminuat cu 12 procente în trimestrul al doilea din 2025, dar veniturile din sectorul auto au avut o scădere și mai mare, de -16%. Cu 22,5 miliarde dolari venituri total, compania a încasat cu circa 3 miliarde de dolari mai puțin față de trimestrul 2 din 2024. Cauza principală este scăderea abruptă a vânzărilor la nivel global, iar pe locul al doilea s-au aflat discounturile masive acordate pentru a frâna această scădere. Și veniturile din vânzarea de energie și din stocare au scăzut cu -7%.

Practic, în bilanțul trimestrial al Tesla este vizibil un lung șir de numere negative, semn că lucrurile au mers doar în jos pentru compania americană.
Profitul brut raportat de Tesla a scăzut cu -15%, , la 3,8 miliarde dolari, în timp ce cheltuielile operaționale au scăzut cu numai un procent. Veniturile operaționale s-au redus la sub un miliard de dolari (923 milioane dolari), cu nu mai puțin de 42 de procente. Marja operațională a coborât la 4,1%, comparabilă cu cea a unui producător auto de mașini accesibile.
Câștigurile înainte de impozitare EBITDA au scăzut cu -7%, la 3,4 miliarde dolari, cu o marjă de 15,1%.
Profitul net raportat de companie s-a redus cu -16% (-23% non-GAAP), la numai 330 milioane dolari. Și fluxul de numerar net din activități operaționale s-a redus drastic cu -30%, la 2,5 miliarde dolari.

Compania subliniază cauzele acestor rezultate, evidente de altfel pentru cei care au urmărit activitatea companiei: scăderea livrărilor, venituri reduse din credite de emisii (companiile din Europa n-au mai avut nevoie de asocierea cu Tesla pentru a cumpăra credite de CO2), declinul livrărilor de energie. Singura creștere, minoră de altfel, a fost în servicii și altele. În privința profitabilității, pe lângă cauzele de mai sus, mai sunt aduse ca explicații creșterea cheltuielilor operaționale, inclusiv pentru AI și proiecte de R&D.
Tesla a raportat o scădere a vânzărilor pentru Model Y și Model 3, împreună, cu -12%, la 373.728 unități, în ușoară creștere față de trimestrul anterior, dar cu circa 50.000 de vehicule mai puțin decât în urmă cu un an. În același timp, compania a crescut producția acestor modele cu 3%, ceea ce pare a genera stocuri mai mari pentru perioada următoare.
Elon Musk a susținut o conferință în care a prezentat aceste rezultat și în cadrul căreia a anunțat o veste mai puțin plăcută pentru investitori și pentru clienții potențiali. Șeful Tesla a spus că informațiile referitoare la un model mai accesibil nu vizează un nou model, așa cum s-a speculat, ci la o versiune mai ieftină a lui Model Y.