Zeci de mii de consumatori, persoane fizice dar și firme, au depus, în cursul anului trecut, la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), sesizări referitoare la activitatea companiilor din domeniul energiei electrice și gazelor naturale. Numărul reclamațiilor este cu 64% mai mare decât în anul anterior.
Cele mai multe sesizări sunt legate de emiterea de facturi de către companiile din sectorul energiei electrice. Oficialii ANRE anunță că au aplicat amenzi în valoare de peste 37 de milioane de lei și fac public un top al problemelor constatate, dar și al companiilor amendate, scrie News.ro.
„În anul 2022, am primit și am soluționat în cadrul autorității un număr de 39001 reclamații formulate de persoane fizice și juridice beneficiare ale serviciilor prestate de operatorii economici din sectoarele energiei electrice și gazelor naturale dintre care 25974 de reclamații au fost înregistrate în sectorul energiei electrice, iar în sectorul gazelor naturale 13027. Tendința de adresare a reclamațiilor se menține în creștere față de anii anteriori, prin comparație cu anul 2021, în anul 2022, fiind înregistrată o creștere a numărului de reclamații de 64%, generată de problemele întâmpinate de consumatori în piața concurențială de energie electrică și de gaze naturale, cel mai adesea fiind semnalate aspecte legate de emiterea și facturarea propriu-zisă a energiei electrice și gazelor naturale cu aplicarea schemelor de compensare și a plafonărilor de către furnizori, de contractarea energiei electrice și gazelor naturale, de problemele apărute la racordarea la sistemele/rețelele de gaze naturale/energie electrică a utilizatorilor, inclusiv a prosumatorilor, dar și aspecte legate de instalarea grupurilor de măsurare, precum și de citirea indexului afișat de acestea”, transmite ANRE într-un comunicat dat publicității joi.
Evenimente
21 mai Maratonul Economia Sustenabilă 28 mai Maratonul Fondurilor Europene
Oficialii instituției precizează că, în sectorul energiei electrice, cel mai mare număr de reclamații, respectiv 14.940, vizează facturarea energiei electrice în piața concurențială. Alte 298- de sesizări au avut legătură cu încheierea contractelor pentru furnizarea energiei electrice, 1403 reclamații au vizat situația prosumatorilor, iar aproximativ 1300 sesizări au avut ca obiect citirea grupului de măsurare a consumului și tot atâtea realizarea branșamentelor și a racordurilor.
Și în sectorul gazelor naturale, cele mai multe sesizări au avut legătură cu facturarea, fiind primite de ANRE 9544 de astfel de reclamații. Dintre sesizările primite, 1187 au avut legătură cu modul în care se face racordarea a sistemul de alimentare cu gaz, iar 982 au vizat contractele încheiate.
Un top realizat de ANRE arată că cele mai multe sesizări au vizat Enel Energie Muntenia (5769 de probleme reclamate), Electrica Furnizare (4160 probleme reclamate), Hidroelectrica (3998 probleme reclamate), Enel Energie (3555 probleme reclamate) și E.On Energie România (1224 probleme reclamate).
În ceea ce privește furnizorii de gaze naturale reclamați, în top se află Engie România (4414 probleme reclamate), E.On Energie România (3296 probleme reclamate), Enel Energie (713 sesizări), Enel Energie Muntenia (706 probleme reclamate) și Electrica Furnizare (447 de probleme reclamate).
În ceea ce privește distribuitorii, în sectorul energiei electrice cele mai multe probleme au vizat activitatea E-Distribuție Muntenia (3090 de probleme), Distribuție Energie Electrică România (2325 probleme sesizate), E-Distribuție Banat (911 probleme reclamate), E-Distribuție Dobrogea (616 probleme sesizate) și Distribuție Energie Oltenia (504 probleme sesizate).
În sectorul distribuției de gaz natural, cei mai reclamați distribuitori au fost: Distrigaz Sud Rețele (1137 probleme), Delgaz Grid (274 probleme), Premier Energy (172 probleme).
Pe parcursul anului 2022, în urma acțiunilor de control efectuate, ANRE a aplicat 2.776 sancțiuni contravenționale operatorilor economici din sectorul energiei, în valoare totală de 37.193.684 lei.
În domeniul energiei electrice, au fost date 2.371 sancțiuni contravenționale, în valoare de 25.723.684 lei, principalele fapte contravenționale săvârșite fiind: nerespectarea obligației de citire a indexului aparatului de măsură a energiei electrice al clientului casnic, la un interval de maxim 3 luni, în vederea emiterii facturii de regularizare; nerespectarea prevederilor legale privind racordarea prosumatorilor la rețeaua de distribuție a energiei electrice; nerespectarea obligației de a transmite furnizorilor indexul echipamentului de măsurare, în vederea regularizării obligațiilor de plată, ca urmare a schimbării efective a furnizorului de energie electrică; nerespectarea prevederilor legale privind racordarea clienților la rețeaua de distribuție a energiei electrice; nerespectarea prevederilor legale privind calitatea tehnică a energiei electrice din standardul de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice; integrarea, cu mari întârzieri, în sistemul de măsurare inteligentă (SMI) a contoarelor inteligente instalate la locurile de consum și neasigurarea disponibilității continue a datelor de măsurare a energiei electrice; nerespectarea obligației de transmitere, în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de energie electrică și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului; nerespectarea obligației de a returna clientului final sumele datorate, în termen de 5 zile de la data emiterii facturii cu decontul final de lichidare, în situația în care se înregistrează un sold negativ; nerespectarea conținutului facturii de energie electrică; nerespectarea termenului de 5 zile pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice; nerespectarea prevederilor legale privind schimbarea furnizorului de energie electrică; nerespectarea prevederilor legale privind perioada de facturare a energiei electrice: nerespectarea obligației de a emite facturi aferente consumului de energie electrică conținând schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021.
În domeniul gazelor naturale, ANRE a aplicat un număr de 405 sancțiuni contravenționale în valoare de 11.470.000 lei, principalele fapte contravenționale săvârșite fiind: nerespectarea prevederilor legale privind racordarea la sistemul de distribuție a gazelor naturale; nerespectarea obligației de emitere a avizului tehnic de racordare în termen de 30 de zile de la primirea unei cereri de racordare corecte și complete; nerespectarea obligației de gestionare, actualizare și asigurare a trasabilității documentelor/documentațiilor aferente obiectivelor sistemului de distribuție, inclusiv cu modificările, înlocuirile, reparațiile și intervențiile efectuate; nerespectarea obligației de transmitere, în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de gaze naturale și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului; nerespectarea obligației de a emite factura cu decontul final de lichidare și de a o transmite clientului final în termen de maximum 42 de zile de la data schimbării efective a furnizorului; nerespectarea obligației de a emite facturi aferente consumului de gaze naturale conținând schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021.
Topul companiilor amendate și ce sancțiuni a primit fiecare