Trump a relansat ideea din luna mai, argumentând că dorește ”să salveze locurile de muncă americane” pierdute în favoarea huburilor de producție internaționale. Deși anunțul inițial a provocat atunci panică la Hollywood și a blocat temporar finanțarea unor proiecte, reacția actuală este mult mai calmă.
”În afară de un moment de rumoare, lumea filmului nu mai ia amenințarea atât de în serios ca prima dată”, a declarat avocatul londonez Lee Stone, partener la firma Lee & Thompson, care a lucrat la serialul premiat cu Emmy ”Adolescence”, arată News.ro.

Datele publicate de compania de analiză ProdPro arată că, deși cheltuielile totale ale industriei au scăzut cu 15% față de anul trecut, nu există indicii că studiourile americane ar muta producțiile înapoi în SUA din cauza temerilor legate de posibile tarife.
În ultimele 12 luni, în SUA s-au cheltuit 16,6 miliarde de dolari pentru producții cinematografice, în timp ce proiectele realizate în afara țării au atras 24,3 miliarde de dolari.
Regatul Unit a devenit principalul beneficiar al acestei tendințe, atrăgând 8,7 miliarde de dolari în producții de film și seriale, urmat de Canada, cu 6,4 miliarde. Alte destinații populare includ Australia, Irlanda, Ungaria și Spania, care împreună reprezintă aproape un sfert din producțiile globale.
Pandemia de COVID-19 și grevele din Hollywood au accelerat relocarea producțiilor către țări cu stimulente fiscale și costuri mai mici. Cehia și Marea Britanie oferă reduceri de taxe între 25% și 25,5%, iar Ungaria are studiouri care funcționează la capacitate maximă, potrivit oficialului guvernamental Csaba Kael.

Specialiștii afirmă că filmările distribuite pe mai multe fusuri orare permit realizarea proiectelor mai rapid și la costuri reduse.
”Unele filme sunt lucrate 24 de ore din 24, pentru că post-producția are loc simultan în Australia, Noua Zeelandă și Londra”, a explicat expertul australian Mike Seymour.
Între timp, sindicatele și uniunile din industria americană, sprijinite de actorul Jon Voight, cer administrației Trump introducerea unui credit fiscal național pentru a face producția internă mai competitivă, în locul tarifelor. Un proiect de lege numit CREATE Act, aflat deja în Congres, ar extinde deducerile fiscale pentru producțiile din SUA și ar crește plafonul de costuri deductibile.
Totuși, unii experți avertizează că, dacă ideea tarifelor de 100% ar fi pusă în aplicare, efectele asupra economiei globale a filmului ar fi severe.
”Dacă aceste taxe ar deveni realitate, ar fi devastator pentru multe centre de producție din lume”, a spus un artist vizual care a dorit să rămână anonim.