Europa și-a majorat achizițiile de motorină rusească înaintea unui embargou care va zgudui piața

Europa și-a majorat achizițiile de motorină rusească înaintea unui embargou care va zgudui piața
Profit.ro
Profit.ro
scris 17 ian 2023

Traderii europeni se grăbesc să își umple tancurile petroliere cu motorină rusească înaintea unui embargou european ce va intra în vigoare luna viitoare, care este așteptat să conducă la o modificare a rutelor globale de aprovizionare și la majorarea volatilității prețurilor, transmite Reuters.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Uniunea Europeană va interzice majoritatea importurilor de produse petroliere rusești pe cale maritimă începând cu data de 5 februarie 2023, scrie Agerpres.

ULTIMA ORĂ Șeful ANAF amenință OMV CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Șeful ANAF amenință OMV

Potrivit firmei de analiză Vortexa, importurile europene de motorină din Rusia au ajuns luna aceasta la 770.000 de barili pe zi, cel mai ridicat nivel de după luna martie a anului trecut. "Cumpărătorii europeni se grăbesc să importe cât de mult pot", spune Rohit Rathod, analist șef la Vortexa.

Rusia a fost mult timp principalul furnizor de motorină al Europei, ale cărei rafinării nu produc suficientă motorină pentru a acoperi cererea internă mare venită din partea flotei de automobile diesel. Chiar dacă guvernele și companiile europene au încercat să reducă legăturile economice cu Rusia, după invadarea Ucrainei, anul trecut Europa s-a bazat pe Rusia pentru aproape jumătate din importurile sale de motorină.

Embargoul privind produsele rafinate care ar urma să intre în vigoare la 5 februarie ar urma să modifice abrupt fluxurile comerciale cu carburanți și asta va însemna noi costuri. Analiștii de la WoodMac se așteaptă ca diferențialul de marjă dintre motorină și petrol brut să ajungă la o medie de 38 de dolari pe baril în perioada ianuarie-iunie 2023, adică mai mult decât dublu față de media multianuală pentru primul semestru.

"Prețul mare al motorinei se va menține din cauza logisticii complicate și costurilor de shipping. Această complexitate, care la rândul său reduce lichiditatea de pe piață, este posibil să mențină marjele de rafinare pentru motorină în sus, așa cum am văzut și în 2022", susține Rob Turner, analist la PwC UK.

Având în vedere că se apropie momentul la care va intra în vigoare embargoul, traderii s-au grăbit să își facă rezerve de motorină, astfel că la data de 12 ianuarie 2023 stocurile regionale au atins cel mai ridicat nivel de după luna octombrie 2021, arată datele firmei de consultanță Insights Global.

O parte dintre cele mai mari tancuri petroliere din lume, cu o capacitate de două milioane de barili, au fost închiriate în ultimele luni pentru a importa motorină în Europa din Asia și Orientul Mijlociu. Cu toate acestea, transportul de carburanți din Rusia în nord-vestul Europei durează în mod obișnuit o săptămână în timp ce cargourile din est au nevoie de opt săptămâni în medie pentru a ajunge în nord-vestul Europei, ceea ce înseamnă costuri mai mari cu transportul.

De exemplu, Letonia, țară care graniță cu Rusia, a importat luna aceasta prima sa încărcătură de motorină din China, o dovadă a modificării rutelor comerciale.

viewscnt
Afla mai multe despre
europa
motorină