Guvernul reia un proiect de reformă a subvențiilor pentru energia "curată" moștenit de la tehnocrați. Cernavodă 3-4, principalul beneficiar

Guvernul reia un proiect de reformă a subvențiilor pentru energia "curată" moștenit de la tehnocrați. Cernavodă 3-4, principalul beneficiar
scris 30 mai 2017

Ministerul Energiei caută consultanți care să elaboreze un studiu în vederea introducerii unui nou sistem de subvenționare a proiectelor de producție de energie cu emisii reduse de carbon, inclusiv a proiectului reactoarelor 3 și 4 de la centrala nucleară de la Cernavodă, sistem bazat pe mecanismul așa-numitelor contracte pentru diferență (CpD), prin care producătorilor li se garantează un preț minim de vânzare a energiei produse.

Astfel, instituția a lansat o licitație la care vrea să achiziționeze un studiu privind dezvoltarea unui mecanism de sprijin de tip CpD. Valoarea estimată a contractului care urmează să fie semnat este de 260.000 euro fără TVA (circa 309.000 euro cu tot cu TVA), iar durata acestuia – de 120 de zile de la data atribuirii. Termenul limită de depunere a ofertelor este data de 23 iunie.

Documentația licitației, înclusiv caietul de sarcini, este datată decembrie 2016, fiind lăsată moștenire de fosta echipa tehnocrată de conducere a Ministerului Energiei. De altfel, caietul de sarcini poartă semnăturile fostului ministru Victor Grigorescu și ale foștilor secretari de stat Corina Popescu și Cristian Bușu.

Euro depășește 4,56 lei, leul este slăbit de politica fiscală și salarială CITEȘTE ȘI Euro depășește 4,56 lei, leul este slăbit de politica fiscală și salarială

Despre mecanismul contractelor pentru diferență (CpD) s-a vorbit intens în ultimii ani, în contextul proiectului construirii noilor reactoare 3 și 4 de la centrala nucleară de la Cernavodă, ca una din modalitățile avute în vedere de stat pentru sprijinirea investiției în acest proiect în care sunt implicate Nuclearelectrica și compania chineză de stat China General Nuclear Power.

Într-un document guvernamental din perioada Executivului Cioloș, din februarie 2016, se menționa că statul are în vedere dezvoltarea unui mecanism de suport pentru investiția necesară dezvoltării proiectului reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă, prin intermediul așa-numitelor "contracte pentru diferență", și că va comanda un studiu pentru dezvoltarea acestui mecanism de suport și pentru elaborarea legislației necesare implementării acestuia, inclusiv pentru a se estima impactul acestui sistem de sprijin în facturile consumatorilor de energie.

Contractul pentru diferență este un ajutor de stat care asigură constanța veniturilor în etapa de exploatare a unui proiect de investiții, precum cel al unei centrale energetice. Prin acest tip de ajutor, investitorului îi este garantat un preț de vânzare a energiei după începerea producției, intitulat "preț de exercitare". În cazul în care prețul de vânzare real de pe piață, calculat ca preț de referință într-un interval dat, este mai mic decât cel de exercitare, investitorul are dreptul să fie compensat prin plata diferenței. Există și varianta ca prețul de referință să fie mai mare decât cel de exercitare, iar investitorul să returneze diferența.

Guvernul reia un proiect de reformă a subvențiilor pentru energia

Macron îl primește pe Putin la Versailles, în cel mai recent test de diplomație pentru noul lider francez CITEȘTE ȘI Macron îl primește pe Putin la Versailles, în cel mai recent test de diplomație pentru noul lider francez

În octombrie 2016, Ministerul Energiei estima că investiția în proiectul reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă și-ar recupera costurile, pe durata de viață a reactoarelor, la un preț de 82 euro/MWh, care astfel ar putea fi prețul de exercitare al contractului pentru diferență.

Intenția fostului Guvern era însă aceea ca această formă de sprijin să fie acordată tuturor proiectelor noi de producție de energie electrică cu emisii reduse de carbon. Această intenție se regăsește în caietul de sarcini al licitației lansate acum de Ministerul Energiei. Astfel, contractele pentru diferență ar urma să se aplice pentru proiectele noi de producție de energie hidro, eoliană, solară, nucleară, termală și pe bază de biomasă, precum și pentru cele bazate pe tehnologii curate de producere de electricitate din cărbune.

"Pe baza rezultatelor studiului, operatorul economic selectat va asigura furnizarea serviciilor de consultanță necesare elaborării și aprobării legislației și reglementărilor necesare implementării mecanismului menționat. (...) Se vor prezenta una sau mai multe soluții privind dezvoltarea unui astfel de mecanism adoptat la condițiile specifice din România, inclusiv elemente tehnice, de reglementare și instituționale, necesare dezvoltării acestuia într-un mod care să permită respectarea reglementărilor europene privind transparența, competiția și ajutorul de stat", se menționează în caietul de sarcini al licitației.

Guvernul reia un proiect de reformă a subvențiilor pentru energia

Platforma Netflix va lansa primul său serial original turcesc, care va explora istoria culturală a Istanbulului CITEȘTE ȘI Platforma Netflix va lansa primul său serial original turcesc, care va explora istoria culturală a Istanbulului

Negocierile dintre Nuclearelectrica și China General Nuclear Power privind documentele investiției în proiectul reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă sunt în continuare în derulare, cele două părți neajungând încă la o înțelegere finală.

În noiembrie anul trecut, chinezii estimau valoarea totală a investițiilor necesare implementării proiectului la circa 7,2 miliarde euro. Până atunci, ultima estimare oficială a costurilor construirii reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă era de 6,5 miliarde euro și data din 2012, fiind rezultatul unui studiu de fezabilitate realizat de către Ernst&Young. Anterior, investiția era estimată la circa 4 miliarde euro.

Tot atunci, Fondul Proprietatea, acționar al Nuclearelectrica, afirma public că proiectul este nefezabil și ar putea crea mari prejudicii acționarilor companiei în cazul în care este continuat.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
nuclearelectrica
china general nuclear power
centrala nucleara de la cernavoda
reactoarele 3 si 4 cernavoda
fondul proprietatea
ministerul energiei
contracte pentru diferenta
subventii energie emisii reduse de carbon