Primul tip de raportare cerut de listarea la BVB este raportarea continuă. Emitentul are obligația de a furniza, în mod continuu și fără întârziere, pe calea comunicatelor/rapoartelor curente, informații referitoare la activitatea sa (realizări/nerealizări), informații referitoare la modificări semnificative în situația sa financiară, precum și la performanța și/sau perspectivele afacerii sale, scrie în ghidul emitentului de la BVB.
Apoi vine raportarea periodică. Pentru a duce la îndeplinire acest obiectiv, emitentul furnizează pieței și participanților ei un calendar de comunicare financiară care va cuprinde cele mai importante evenimente planificate: publicarea rapoartelor anuale, publicarea rapoartelor semestriale și trimestriale, data adunării generale anuale a acționarilor, datele întâlnirilor cu analiști, investitori și brokeri.
Ce anume comunică o companie listată
O companie listată are obligația de a asigura un flux corespunzător al informațiilor necesare fundamentării deciziei de investiție a propriilor acționari precum și a unor potențiali investitori.

Îndeplinirea cerințelor privind raportarea continuă a informațiilor presupune atingerea atât a obiectivului de a furniza “la timp” toate informațiile relevante despre companie și afacerea acesteia cât și obiectivul asigurării tratamentului echitabil al investitorilor, reglementările cadrului juridic aplicabil comunicatelor unei companii listate având rolul de a crea transparența necesară pentru protecția participanților la piață.
Potrivit reglementărilor incidente, emitentul are obligația să informeze ASF, operatorul de piață și publicul, fără a depăși 24 de ore de la data producerii unui eveniment sau de la data la care respectiva informație este adusă la cunoștința acestuia, în legătură cu următoarele categorii de evenimente sau circumstanțe - informații privilegiate:
- Hotărârea Consiliului de Administrație/altor organe abilitate, referitoare la convocarea adunării generale sau la ținerea unei ședințe a consiliului de administrație care urmează să delibereze în vederea exercitării atribuțiilor delegate de AGEA.
- Neadoptarea, ca urmare a neîntrunirii cvorumului sau a neîndeplinirii condițiilor de majoritate, a unei hotărâri de către adunarea generală a acționarilor sau de către Consiliul de Administrație/ Directoratul căruia i-a fost delegat exercițiul atribuțiilor.
- Raportarea informațiilor privilegiate și cerințe de transparență convocarea adunării generale a acționarilor.
- Hotărârile adunărilor generale ale acționarilor sau ale Consiliului de Administrație, luate în exercitarea atribuțiilor delegate de AGEA
- Schimbări în controlul asupra societății, inclusiv schimbări în controlul entității care deține controlul asupra societății
- Schimbări în conducerea societății.
- Schimbarea auditorului societății și cauzele care au dus la această modificare.
- Încetarea sau reducerea relațiilor contractuale care au generat cel puțin 10% din veniturile societății în exercițiul financiar anterior
- Publicarea proiectului de fuziune/divizare în Monitorul Oficial al României
- Schimbări în caracteristicile și/sau drepturile aferente diferitelor clase de valori mobiliare inclusiv schimbări în drepturile atașate instrumentelor derivate emise de emitent ce conferă drepturi asupra acțiunilor emise de acesta.
- Litigii în care este implicată societatea.
- Inițierea unei proceduri de încetare, respectiv de reluare a activității, inițierea și încheierea procedurii de dizolvare, a reorganizării judiciare sau a falimentului.

- Operațiunile extra bilanțiere cu efecte semnificative asupra rezultatelor financiare ale emitentului
- Informațiile cuprinse în rapoartele trimestriale, semestriale și anuale precum și în cele prevăzute în art.224 alin (5), respectiv art. 259 (raport suplimentar întocmit de auditorul financiar) din Legea 297/2004, care nu au fost aduse la cunoștința publicului în conformitate cu prevederile legale, au regimul legal aplicabil informațiilor privilegiate până la publicarea rapoartelor.
- Schimbări în obligațiile societăților care pot afecta semnificativ activitatea sau situația patrimonială a emitentului.
- Achiziții sau înstrăinări substanțiale de active. Termenul “achiziție” nu se referă numai la cumpărări, ci include achiziții sub forma de leasing sau orice alte metode prin care se pot obține active. În mod similar, termenul “înstrăinare” nu se referă numai la vânzare, ci poate include contracte de leasing, schimb etc., precum și casare, abandonare sau distrugere de active. Achizițiile sau înstrăinările de active vor fi considerate substanțiale, dacă activele reprezintă cel puțin 10% din valoarea totală a activelor societății fie înainte, fie după tranzacția respectivă
- Contracte încheiate de societate a căror valoare depășește 10% din cifra de afaceri netă aferentă ultimelor situații financiare anuale sau contracte încheiate în afara activității curente a emitentului
- Realizarea unui produs sau introducerea unui serviciu nou sau a unui proces de dezvoltare ce afectează resursele emitentului
- Contractarea unor noi împrumuturi și garanțiile constituite în vederea obținerii acestora.

Emitentul trebuie să facă publică informația privilegiată într-un mod care să permită investitorilor accesul egal, rapid și complet, precum și o evaluare corectă și în timp real a respectivei informații și nu va putea folosi într-un mod care poate induce în eroare aceste informații în activitățile sale de publicitate. Acest proces implică întotdeauna evaluarea informațiilor care urmează să devină publice și care constituie subiectul cerințelor de raportate, putând fi considerată uneori dificilă determinarea informației privilegiate, chiar și în contextul în care aceste cerințe de raportare continuă sunt clar formulate în reglementările în materie (a se vedea secțiunea definiții și clasificări).
Bolojan: vom îmbunătăți transparența
„Un element important este cel al piețelor financiare. Este nevoie să mobilizam resurse pe piețele financiare. Avem rezerve importante care pot fi valorificate, dacă vom lista pachete minoritare de la companii publice care și astăzi sunt listate fără să ne pierdem controlul asupra acestor companii sau să listăm companii care astăzi nu sunt listate: CEC, de exemplu, Aeroporturi București”, a spus azi Bolojan la Guvern.
El a subliniat că sunt mai multe avantaje în urma listărilor pe bursă. „În felul acesta vom asigura o mai bună gestionare a acestor companii, vom revigora bursa, vom folosi mai bine banii din fondurile de pensii, vom îmbunătăți transparența și, având un acționar privat, vor fi mai bine administrate, vom avea servicii mai bune și profituri mai bune. Este o zonă pe care nu am exploatat-o suficient și pe care o vom demara în perioada imediat următoare”.

În vară, premierul a anunțat că Guvernul va începe noi listări ale companiilor de stat la bursă de anul acesta și a precizat că va fi vorba de companii din zona energiei și transporturilor.
Puteți consulta aici ghidul BVB complet.