Google, parte a grupului Alphabet, a deschis conferința anuală pentru dezvoltatori I/O cu o serie de lansări care subliniază investițiile uriașe ale companiei în inteligența artificială, în contextul în care presiunile asupra modelului său de afaceri bazat pe căutare online sunt tot mai mari, transmite Reuters.
Pe măsură ce AI generativă câștigă teren și modifică obiceiurile de căutare ale utilizatorilor, Google a adoptat un ton mai urgent la evenimentul din Mountain View. După ce inițial părea prinsă nepregătită de lansarea ChatGPT susținut de Microsoft, compania insistă acum că a recuperat și chiar depășit competiția, scrie News.ro.

CEO-ul Sundar Pichai a evidențiat performanțele modelelor AI din clasa Gemini, despre care a spus că ”oferă cele mai bune rezultate la cel mai eficient cost”.
Aplicația Gemini are în prezent peste 400 de milioane de utilizatori activi lunar, a anunțat el.
Printre noutăți, Google a prezentat: o actualizare pentru Google Meet care oferă traducere în timp real între engleză și spaniolă; Google Beam, un dispozitiv de conferințe video dezvoltat cu HP, bazat pe proiectul Starline, care oferă experiențe imersive de comunicare ”ca față în față”.
Totodată, compania a reiterat angajamentele în investițiile masive în AI, cu cheltuieli de capital estimate la 75 miliarde dolari în 2025, în creștere față de 52,5 miliarde în 2024.
Cu toate acestea, modelul de afaceri al Google, dominat de publicitatea din motorul de căutare, care a generat majoritatea celor 350 miliarde dolari venituri în 2024, se confruntă cu riscuri.
Luna aceasta, acțiunile Alphabet au pierdut 150 miliarde dolari din valoarea bursieră într-o singură zi, după ce un director al Apple a declarat într-un proces antitrust că AI a dus la scăderea căutărilor în browserul Safari.
Un raport Bernstein estimează acum cota de piață reală a Google în căutări la doar 65–70% (față de 90% anterior), dacă se ia în calcul și utilizarea chatboturilor AI. Wells Fargo avertizează că această cotă ar putea scădea la sub 50% în următorii cinci ani.

Pentru a contracara tendința, Google a integrat AI în motorul său de căutare prin ”AI Overviews” — rezumate generate de AI ce apar deasupra linkurilor, și ”AI Mode”, o versiune experimentală pentru interogări complexe.
Compania explorează și noi surse de venit din AI. Google One, serviciul său de abonament, a atins recent 150 de milioane de abonați, impulsionat de un plan premium de 19,99 dolari/lună care oferă acces la funcții AI exclusive.
În perioada următoare, Google va continua să anunțe noutăți despre ”agentul universal AI” și despre Project Astra, un instrument AI care poate interpreta în timp real orice este filmat cu camera telefonului.