STS nu va putea percepe vreun tarif pentru serviciul de semnătură electronică dedicat autorităților publice

STS nu va putea percepe vreun tarif pentru serviciul de semnătură electronică dedicat autorităților publice
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 28 apr 2020

După ce Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a fost desemnat de Guvern, prin ordonanță de urgență, să furnizeze sistemele de semnătură electronică ce vor fi folosite de instituțiile și autoritățile publice centrale, Senatul a decis că STS nu va putea percepe vreun tarif pentru acest servicii. 

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De ce este important: Pandemia de coronavirus și starea de urgență, cu regulile aferente impuse de distanțarea socială și lucrul de la distanță, în condiții de izolare sau carantină, obligă administrația publică să utilizeze semnătura electronică pentru documentele oficiale.

Mai este important: În pofida faptului că, prin lege, instituțiile publice sunt obligate să accepte semnătura electronică pe orice documente, multe dintre acestea fie nu aplică legea, fie nu au sistemul necesar, după cum a relatat anterior Profit.ro. Totodată, în prezent, doar undeva la 10% dintre români interacționează online cu administrația publică sau trimit formulare online, în timp ce media europeană este de peste 35%. 

Guvernul ia din rezervele ANCOM 700 milioane lei, cu argumentul combaterii epidemiei de coronavirus. Amânări la plată pentru operatori de comunicații electronice CITEȘTE ȘI Guvernul ia din rezervele ANCOM 700 milioane lei, cu argumentul combaterii epidemiei de coronavirus. Amânări la plată pentru operatori de comunicații electronice

Guvernul a adoptat, la finele lunii martie, o ordonanță de urgență prin care impune autorităților publice să accepte astfel de documente de la cetățeni și firme, utilizând servicii de certificare a semnăturii furnizate de terți.

Ulterior, la începutul lunii aprilie, Serviciul de Telecomunicații Speciale a fost desemnat, tot prin ordonanță de urgență, să devină prestator de servicii de încredere calificate pentru sistemele de semnătură electronică ce vor fi folosite de instituțiile și autoritățile publice centrale.

”Un prestator unic de servicii pentru entitățile statului nu face altceva decât să asigure continuitatea comunicării, să garanteze autenticitatea decizională la nivel managerial și să sprijine actul de guvernare, în orice situație și, în mod independent de orice tip de ingerință sau limitare de orice natură deoarece, prestatorul propus a presta serviciile de încredere este el însuși un organ central de specialitate al administrașiei publice centrale, entitate componentă a sistemului national de apărare, ordine publică și securitate națională”, susține Guvernul.

VIDEO Apple a lansat iPhone SE, un smartphone puternic, dar cu design vechi CITEȘTE ȘI VIDEO Apple a lansat iPhone SE, un smartphone puternic, dar cu design vechi

Ajunsă la Parlament, în dezbaterea senatorilor, ordonanâa a fost amendată astfel încât să reiasă clar din textul acesteia că STS nu va percepe vreun tarif instituțiilor publice pentru serviciile de semnătură electronică.

Astfel, ordonanța amendată prevede că serviciile menționate ”sunt furnizate, cu titlu gratuit, instituțiilor și autorităților publice din România, astfel cum acestea sunt definite în Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare”.

Reprezentanții STS i-au asigurat, însă, pe membrii comisiei, conform declarațiilor acestora, că deține deja sistemele necesare și nu va avea nevoie de investiții suplimentare.

Cum e să lucrezi pentru companii din Silicon Valley – experiența personală a unui inginer software de la Gemini Solutions CITEȘTE ȘI Cum e să lucrezi pentru companii din Silicon Valley – experiența personală a unui inginer software de la Gemini Solutions

Toate partidele aflate la guvernare au evitat să creeze un cadru legal funcțional pentru implementarea pe scară largă, inclusiv în administrația publică, a semnăturii electronice.

După cum a relatat Profit.ro, un proiect legislativ, depus anul trecut la Parlament, prevede că semnarea electronică, cu o semnătură avansată, necalificată, a unor acte juridice între părți va avea efectele juridice ale semnăturii olografe, dacă forma scrisă a actului este solicitată doar pentru probarea lui. Proiectul introduce, totodată, posibilitatea identificării persoanei la distanță și reglementează statutul actelor juridice semnate electronic de funcționari publici.

Comisia de specialitate a Camerei Deputaților urma să adopte un raport la acest proiect, în vederea adoptării în plen, dar, la solicitatea Autorității pentru Digitalizarea României, deputații au decis să discute proiectul la pachet cu proiectul de lege pentru adoptarea ordonanțelor emise recent de Guvern.

viewscnt
Afla mai multe despre
semnatura
electronica
sts
administratie
oug
juridic
efect
proiect
lege
guvern