Deținătorul publicațiilor Rolling Stone, Billboard și Variety a dat în judecată Google vineri, acuzând gigantul tehnologic că folosește fără consimțământ articolele sale în rezumatele generate de inteligența artificială și că îi reduce astfel traficul online, scrie Reuters.
Procesul, intentat de Penske Media la o instanță federală din Washington, DC, este prima acțiune în justiție a unui mare publisher american împotriva Google privind rezumatele AI afișate în partea superioară a rezultatelor de căutare.

Organizațiile media reclamă de luni de zile că funcțiile precum „AI Overviews” deturnează trafic de pe site-urile lor, afectând veniturile din publicitate și abonamente. Penske, un conglomerat media de familie condus de Jay Penske și care atrage lunar 120 de milioane de vizitatori online, susține că Google include site-urile publisherilor în căutări doar dacă poate folosi articolele acestora în rezumatele AI.
Compania a argumentat că, fără această forță de negociere, Google ar trebui să plătească publisherilor pentru a republica materialele sau pentru a le folosi la antrenarea sistemelor AI. Penske a invocat dominația Google pe piața de căutare, estimată anul trecut de o instanță federală la aproape 90% în SUA.
„Avem responsabilitatea de a lupta proactiv pentru viitorul media digitale și de a-i proteja integritatea – toate acestea fiind amenințate de acțiunile actuale ale Google”, a declarat Jay Penske.
Procesul susține că aproximativ 20% dintre căutările Google care duc către site-urile Penske afișează acum rezumate AI, procent așteptat să crească, iar veniturile afiliate au scăzut cu peste o treime până la finalul lui 2024, odată cu diminuarea traficului din căutări.
Google a respins acuzațiile, afirmând sâmbătă că rezumatele AI îmbunătățesc experiența utilizatorilor și trimit trafic către o varietate mai mare de site-uri. „Cu AI Overviews, oamenii găsesc Căutarea mai utilă și o folosesc mai mult, creând noi oportunități pentru descoperirea de conținut. Vom apăra aceste pretenții nefondate”, a declarat purtătorul de cuvânt Jose Castaneda.

Cazul vine după ce Google a obținut la începutul lunii o rară victorie antitrust, instanța hotărând că nu va fi obligată să vândă browserul Chrome pentru a deschide piața căutărilor. Decizia a dezamăgit unele organizații media, inclusiv News/Media Alliance, care reprezintă peste 2.200 de publisheri americani.
„Toate elementele negociate cu ceilalți jucători AI nu se aplică la Google, pentru că are puterea de piață să ignore astfel de practici sănătoase”, a declarat pentru Reuters Danielle Coffey, CEO-ul organizației.
Ea a făcut referire la acordurile de licențiere AI semnate de OpenAI, creatorul ChatGPT, cu instituții precum News Corp, Financial Times și The Atlantic. Google, al cărui chatbot Gemini concurează cu ChatGPT, a fost mai lent în a încheia astfel de parteneriate.