Andrei Bica, Director Financiar Profi: E o neînțelegere, nu am avut niciodată pierderi. Întreruperea lanțurilor de aprovizionare, dar și politicile de mediu duse de numeroase țări, inclusiv de UE, fac problematică menținerea actualelor resurse ieftine. Au devenit inaccesibile

Andrei Bica, Director Financiar Profi: E o neînțelegere, nu am avut niciodată pierderi. Întreruperea lanțurilor de aprovizionare, dar și politicile de mediu duse de numeroase țări, inclusiv de UE, fac problematică menținerea actualelor resurse ieftine. Au devenit inaccesibile
scris 4 aug 2022

Andrei Bica, directorul financiar al retailerului Profi, deținut de fondul de investiții Mid Europa, cu cea mai extinsă rețea de magazine din țară, spune că, au apărut anumite probleme pe lanțurile de aprovizionare, pe fondul pandemiei și al războiului din Ucraina, ceea ce va duce într-un final la scumpirea produselor de bază. 

Profi este al 4-lea cel mai mare retailer alimentar de pe piață locală, după cifra de afaceri realizată în 2021. 

„Au apărut anumite tulburări în lanțul de aprovizionare și este posibil ca ele să continue dacă războiul se prelungește. Există provocări în ceea ce privește produsele de bază, cauzate de întreruperea la nivel global a fluxurilor de furnizare dintre SUA, Europa Apuseană și cea Răsăriteană. Întreruperea lanțurilor, dar și politicile de mediu duse de numeroase țări, inclusiv de Uniunea Europeană, fac problematică menținerea actualelor resurse ieftine de materii prime pentru producție, ambalaje, oțelul pentru piesele de schimb ale liniilor de producție, componentele pentru producerea ambalajelor”, a spus, pentru Profit.ro, Andrei Bica, director financiar Profi.

În plus, continuă el, există și un război în regiune, iar toate acestea „fac necesară reformarea surselor și furnizorilor, ceea ce ne afectează direct și în multe feluri”.

„Noi cumpărăm și echipamente pentru magazine, iar sursele actuale au devenit inaccesibile sau prețurile la care ni se oferă sunt de câteva ori mai mari. De aceea, este nevoie să ne redefinim canalele de comunicare care au permis funcționarea noastră stabilă timp de mulți ani. În această privință, însă, sunt liniștit. Avantajul nostru față de concurență a fost mereu faptul că reacționăm rapid la schimbarea condițiilor externe. Lanțul nostru de decizie este pur și simplu mai scurt decât al concurenților noștri. Ne luam deciziile aici, în România, în cea mai mare parte printr-un management românesc, și nu trebuie să cerem părerea nimănui de la vreun sediu internațional, pentru că pur și simplu nu avem un astfel de sediu. Noi nu facem parte dintr-o companie internațională”, mai spune acesta.

Nou jucător - Grupul ungar Firegy a intrat pe piața din România CITEȘTE ȘI Nou jucător - Grupul ungar Firegy a intrat pe piața din România

El adaugă că, cea mai mare provocare la ora actuală, este însă cadrul legislativ.

„În 2022 au fost introduse două legi cu impact major pentru industria noastră. Una protejează furnizorii și cealaltă clienții, ceea ce este absolut normal, dar cum se gândește statul să balanseze acest triunghi și să asigure un viitor echilibrat pentru retail...? Mai mult, se pun bazele sistemului garanție returnare, dar și aici sunt multe detalii de clarificat. De exemplu, cum să instalezi un astfel de echipament într-un magazin de doar 100 mp...? De asemenea, se discută din nou despre taxa de solidaritate, o măsură total nedreaptă față de retaileri, ei având cifra de afaceri mare, dar marja de profit mult mai mică decât în alte industrii”, precizează Andrei Bica.

El adaugă că, în urma pandemiei și a războiului din Ucraina, profilul clienților s-a schimbat, dar și modul în care aceștia își fac cumpărăturile.

„Clienții au devenit mai atenți la ceea ce cumpără, au nevoie de oferte care să corespundă cât mai customizat nevoilor lor. În urma ridicării restricțiilor COVID, inclusiv a celor legate de programul de funcționare, vedem o reîntoarcere a consumatorilor în zona de conveniență și proximitate. Redeschiderea programului de funcționare non-stop este un alt trend care marchează revenirea cumpărătorilor către normalitate”, afirmă acesta.

În ceea ce privește vânzările online de produse alimentare, directorul financiar al Profi spune că procentul este încă unul mic.

„Sub 1% în 2021, din informațiile noastre, dar cel mai probabil ponderea vânzărilor digitale va continua să crească. Vorbind specific despre e-commerce în domeniul alimentar în Europa Centrală și de Est, este improbabil ca cifra să se ridice la mai mult din 10% din cota de piață”, explică Andrei Bica.

Daniel Gross, CEO Penny România: Vedem o creștere a numărului de clienți, dar o scădere a volumelor. Adică clienții fie cumpără mai puțin, fie produse mai ieftine sau gramaje mai mici. Anul acesta este foarte dificil CITEȘTE ȘI Daniel Gross, CEO Penny România: Vedem o creștere a numărului de clienți, dar o scădere a volumelor. Adică clienții fie cumpără mai puțin, fie produse mai ieftine sau gramaje mai mici. Anul acesta este foarte dificil

„În aprilie 2022 am lansat oficial aplicația mobilă Profi și avem deja peste 750.000 de abonați în mai puțin de 3 luni, ceea ce este mult peste așteptările noastre. De asemenea, zilele trecute am început un pilot pentru home delivery și urmează să ne dezvoltăm și în această direcție. Ne gândim inclusiv la scan and pay, e-commerce, dar și la alte proiecte digitale pentru care am rezervat un buget de investiții semnificativ”, continuă el.

La sfârșitul lunii mai, rețeaua Profi număra 1.585 de magazine în 745 de localități, sub toate cele patru formate ale sale: 547 Profi Super – magazinul urban de mari dimensiuni, 451 Profi City - magazinul urban de la colțul străzii, 95 Profi Go - magazinul urban convenience și 492 Profi Loco – magazinul rural.

„Strategia noastră prevede extinderea rețelei în continuare. Magazinele deschise în noul format Profi sunt un real succes, raportând creșterea cu doi digiți a vânzărilor LFL, peste nivelul inflației, astfel că acum investim în egală măsură și în remodelarea magazinelor existente. Aducerea unui magazin la noul standard presupune noi echipamente și sisteme, costul acestei operațiuni fiind aproximativ egal cu cel al deschiderii unui magazin nou. În consecință, strategia noastră prevede menținerea nivelului de investiție planificat, bugetul mergând în egală măsură către magazine noi și către cele remodelate, în toate formatele. Vom deschide anul acesta aproximativ 150 de noi magazine în toate aceste formate, în timp ce vom ridica la noul standard Profi un număr asemănător de magazine existente”, mai spune Andrei Bica.

FOTO Hala Obor, amenințată cu închiderea de până la 1 an. ”Trebuie să iasă la pensie.\ CITEȘTE ȘI FOTO Hala Obor, amenințată cu închiderea de până la 1 an. ”Trebuie să iasă la pensie."

Rețeaua Profi deține și depozite la Bolintin, Cluj, Craiova, Ploiești, Roman și Timișoara.

„Depozitele sunt distribuite astfel încât să optimizeze rutele de aprovizionare a magazinelor și să scurteze traseele pe care furnizorii le au de parcurs pentru a-si aduce produsele la noi. În acest fel, nu doar că reducem costurile de distribuție, dar ne și reducem amprenta de carbon. Suprafața totală a depozitelor urmează să se apropie de 29 de hectare la sfârșitul anului, iar planurile prevăd ca, pe lângă cele de la Bolintin, Craiova și Roman, și toate celelalte să ajungă să fie treptat dotate cu zone cu temperatură negativă, pentru produse congelate”, precizează acesta.

Retailerul Profi a înregistrat anul trecut afaceri de 9,523 miliarde lei, de la 8,837 miliarde lei în anul precedent, dar și-a majorat și pierderile, la 130,7 milioane lei, față de 124,3 milioane lei în 2020. Numărul mediu de angajați a scăzut de la 17.979 la 15.980 persoane, inclusiv în contextul în care retailerul a decis anul trecut să se extindă în franciză.

„Cifra de afaceri estimată pentru 2022 este cu doi digiți superioară celei din 2021, fiind ajutată de magazinele remodelate pe noul format Profi, dar și de magazinele ce urmează a fi deschise în 2022. În consecință va crește atât numărul angajaților din magazinele angajaților proprii, cât și cel al magazinelor Partner. 

În privința pierderilor există o neînțelegere. Profi nu are și nu a avut niciodată pierderi. Profi generează profituri semnificative care cresc de la an la an. Mai explicit, Profi este o companie care în fiecare an investește în rețeaua sa de magazine un volum semnificativ de CAPEX, fapt ce se traduce prin amortizare, ceea ce afectează rezultatul net, dar nu și profitul operațional. Este ca și cum ți-ai investi aproape tot salariul într-un apartament de pe urma căruia iei apoi o chirie, dar nu păstrezi banii, ci cu ei îți cumperi un al doilea apartament, și tot așa. Este o investiție, nu o pierdere. Aceasta este exact situația în care se află Profi.

PROFIT NEWS TV Tiberiu Stoian, Director General Exonia: O parte din costurile materiilor prime au crescut oarecum artificial CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Tiberiu Stoian, Director General Exonia: O parte din costurile materiilor prime au crescut oarecum artificial

Investim pentru viitor, EBITDA ne crește de la an la an dar, din cauza amortizării, înregistrăm pierderi la net. Pierderea este doar aparentă. Rezultatul net nu este relevant în cazul nostru. Profitul operațional este sănătos și în creștere. Avansul EBITDA este superior celui din vânzări, arătând că Profi este capabil să genereze valoare în mod organic, nu doar să țină pasul cu vânzările, nici această misiune nefiind ușoară într-un an în care a trebuit să absorbim impactul material al unor factori externi, precum creșterea prețului energiei electrice cu 30%, a combustibilului cu 25% și a salariului minim cu 3%”, explică Andrei Bica.

viewscnt
Afla mai multe despre
profi
mid europa
andrei bica
retaileri alimentari