Excluzând rezultatele eMAG, veniturile Prosus au crescut, în ritm anual, cu 26% în primul semestru al anului fiscal, încheiat pe 30 septembrie.
Câștigurile ajustate înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare (EBITDA) aproape s-au dublat, de la 213 milioane de dolari în perioda similar a anului trecut la 423 milioane de dolari, sprijinite de o creștere de 70% a rezultatului operațional pe segmentul e-comerț și de vânzarea unei participații la Tencent.
“Cred că singura afacere sub presiune de data aceasta este eMag. Ne așteptam ca marja eMag să fie mai mare, iar creșterea să fie, de asemenea, mai mare”, a declarat CEO-ul Prosus, Fabricio Bloisi.
“Așadar, aceasta este o sarcină restantă pe care trebuie să o rezolvăm, pentru a ne asigura că eMag își poate îmbunătăți rezultatele”, a adăugat Bloisi într-o prezentare pentru investitori.
Veniturile grupului eMAG au rămas stabile în perioada analizată, la aproximativ 1,13 miliarde de dolari (-3% în lei).
eMAG România a raportat venituri de 719 milioane de dolari, în urcare cu 1% (-4% în lei) față de primul semestru al anului trecut, în timp ce veniturile Sameday au crescut cu 27% (+21 în lei), la 185 milioane de dolari.
Veniturile din celelalte afaceri ale grupului (în special eMAG Ungaria, eMAG Bulgaria și Freshful) au scăzut cu 16% (-15% în lei), de la 270 milioane de dolari la 226 milioane de dolari.
Activitățile de suport comercial pentru Ungaria au fost centralizate în România, iar subsidiara maghiară se va concentra în continuare pe partea de marketplace online.
În acest context este pregătită și vânzarea depozitului de 100.000 de metri pătrați din Dunaharaszti, în apropiere de Budapesta, primul depozit al eMAG construit în afara României și cel mai mare centru logistic pentru e-comerț din regiune, în care a investit 100 de milioane de euro.
Rezultatul EBITDA la nivelul grupului eMAG a crescut la 45 milioane de dolari, de la 29 milioane de dolari în primul semestru al anului fiscal anterior.
eMAG România a obținut un EBITDA de 32 milioane de dolari, cu 5 milioane de dolari sub câștigul din perioada similară a anului trecut.
În schimb, profitabilitatea Sameday s-a îmbunătățit, compania raportând un rezultat EBITDA de 15 milioane de dolari, în creștere de la 11 milioane de dolari în primul semestru al anului fiscal precedent.
Prosus, companie listată la bursa din Amsterdam, controlată de grupul sud-african Naspers, implementează un proces major de transformare de la o firmă de investiții pasivă la un operator direct al activelor sale de comerț electronic, cu accent puternic în ultima perioadă pe dezvoltarea și integrarea capabilităților AI.
În Europa, grupul este în proces de integrare a afacerilor Just Eat Takeaway, cel mai mare livrator de mâncare din Europa, în urma unei tranzacții de 4,1 miliarde de euro (4,7 miliarde de dolari).
De asemenea, OLX a anunțat, în septembrie, achiziția La Centrale, platformă-lider pe piața anunțurilor auto în Franța, într-o tranzacție de peste 1 miliard de euro, care îi conferă acces la piețele din vestul Europei.
Potrivit unor surse citate de Reuters, OLX și-a exprimat interesul și pentru achiziția unei participații în platforma germană de anunțuri auto Mobile.de.
Pe lângă achiziții, Prosus se concentrează pe integrarea capabilităților AI pe toate platformele grupului.
“Fiind o companie axată pe inteligența artificială, cu peste 20.000 de agenți AI - și în creștere rapidă - ambiția noastră este să construim cel mai mare laborator de inteligență artificială din Europa”, potrivit companiei.
Luna trecută, Prosus a dezvăluit propriul Model Comercial Larg (LCM), un sistem de inteligență artificială agentică menit să înlocuiască motoarele tradiționale de căutare și recomandare, despre care spune că reprezintă un nou sistem de operare pentru comerțul electronic și care este antrenat în prezent pe platformele eMAG, OLX și Despegar.
Tot în octombrie, eMAG a semnat un parteneriat strategic cu Tencent Cloud, divizie a gigantului chinez de tehnologie Tencent, pentru integrarea serviciilor de cloud și AI dezvoltate de chinezi în platformele sale de e-comerț.
Grupul eMAG are în portofoliu brandul eMAG, magazinul online Fashion Days, hipermarketul 100% online din România Freshful, magazinul specializat în produse IT și electronice PC Garage, compania românească de curierat rapid, național și internațional Sameday, atelierul de reparații Depanero, cea mai relevantă platformă de recommerce din Europa de SE Flip și compania de servicii financiare HeyBlu.
Prosus deține o participație de aproximativ 81,1% la eMAG, restul acțiunilor fiind deținute de omul de afaceri Iulian Stanciu.















