Nu mai puțin de 80% din bugetul de achiziții de materii prime la compania care operează lanțurile KFC, Pizza Hut și Taco Bell merge către furnizorii români. „Noi ne dorim să fie cât mai mulți – dacă se poate toți – să fie locali”, spune CEO-ul companiei într-o discuție cu Profit.ro.
Cu rezultate financiare bune în prima parte a anului, Sphera Franchise Group (SFG) a fost recompensată de investitori cu intrări de capital care au ridicat prețul acțiunilor până la niveluri în care valoarea de piață a companiei depășește reperul de 1,5 miliarde lei. Dincolo de dinamica proprie și creșterea valorii acționarilor, societatea care deține lanțurile KFC, Pizza Hut și Taco Bell angrenează și activitatea producătorilor locali, în special de carne.
„Noi, ce ne propunem este să contractăm local cât de mult putem pentru că suntem o companie românească și vrem să susținem și alte companii locale”, spune pentruu Profit.ro directorul general Călin Ionescu, menționând că acest lucru conduce și la o ameliorare a costurilor. „În afară de a susține companiile locale, noi încercăm să și optimizăm, accesând un lanț scurt de aprovizionare.”
CITEȘTE ȘI Life is Hard – pe pierdere la 9 luniNu mai puțin de 80% din bugetul de achiziții de materii prime al Sphera Franchise merge către furnizorii locali și procentajul este chiar mai mare, de 92% pentru carnea de pui de la KFC. Circa 86% din aceasta este carne proaspătă.
„Noi ne dorim – dacă am putea – 100% să ne aprovizionăm de pe piața locală, însă există standarde de calitate și de securitate alimentară, care sunt foarte înalte, impuse de francizorul Yum!”, spune directorul Ionescu, adăugând că este nevoie de un audit pentru a fi acceptați anumiți furnizori. „Noi ne dorim să fie cât mai mulți – dacă se poate toți – să fie locali.”
Sphera Franchise urmează un trend al scurtării lanțului „de la fermă la furculiță” care a apărut acum mai bine de 10 ani, dar nu sunt încă segmente unde producătorii din România nu îndepliesc standardele francizorului. „Ne place sau nu, există categorii unde nu putem să ne aprovizionăm de pe piața locală”, spune Ionescu.
Achiziția de produse al operatorului KFC este specială pentru că modul de ambalare al produsului diferă. Tăieturile sunt specifice și este nevoie de un anumit gramaj pentru că firma cumpără la kilogram și vinde la bucată, iar materiile prime trebuie calibrate într-un anumit fel.
CITEȘTE ȘI Mihai Diaconu este noul președinte al board-ului Electrica, poziție părăsită de fostul șef ANRE Dumitru Chiriță în luna septembrieSphera Franchise are prin natura business-ului acces la cash și prin comenzi poate asigura dezvoltarea unor producători locali de carne. „Încercăm să creștem furnizorii”, afirmă Ionescu.
Este o relație specială cu producătorii care aduce avantaje și pentru Sphera. Dacă reprezentanți din industria HORECA au semnalat pentru Profit.ro că post-pandemie distribuitorii sunt mai puțin deschiși să ofere discount-uri, operatorul KFC nu are astfel de problemă, achiziția fiind centralizată (nu prin distribuție) și realizându-se direct de la producători. „Noi putem să asigurăm volume și în perioade care sunt mai slabe pentru ei și automat putem să discutăm altfel despre preț”, conchide directorul Ionescu.