Românii își cheltuiesc banii în magazine, restul europenilor pe servicii și călătorii. Comerțul va crește cu 7% în acest an

Românii își cheltuiesc banii în magazine, restul europenilor pe servicii și călătorii. Comerțul va crește cu 7% în acest an
scris 27 apr 2016

Puterea de cumpărare din România este printre cele mai mici din Europa, deși a înregistrat un mic salt în București și județele Timiș și Cluj, față de restul țării, dar românii continuă să-și cheltuiască banii în magazine, față de restul europenilor care preferă călătoriile și activitățile recreative. Astfel, afacerile din retailul românesc vor continua să crească și în acest an, după un an 2015 foarte bun, cu un avans de la 7%, peste media europeană de sub 1%, potrivit estimărilor companiei de cercetare GfK.

”Economia a crescut, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor în 2015. Această evoluție se reflectă în puterea de cumpărare care a crescut în Uniunea Europeană cu o medie de 3,7% față de anul precedent. Acest lucru a oferit fiecărui cetățean UE o medie anuală de 15.948 euro pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii”, arată un studiu GfK.

Banii disponibili din creșterea veniturilor au fost folosiți de consumatorii europeni în principal pentru servicii, călătorii și activități recreative, mai degrabă decât pentru consum din retail. Cota medie pentru toate țările este de 30%, în scădere.

GfK notează că afacerile din retail își vor continua consolidarea începută anul trecut.

”Pentru țările UE, creșterea va fi de aproximativ 1% (pe baza valorilor euro nominale). Vor exista evoluții pozitive în special în România (+7%), în statele baltice (în jur de 5%), care, treptat, prind din urmă piețele mai mature. Ne așteptăm, de asemenea, la o dinamică robustă în retail în Suedia (+5%) și Spania (+4%)”, arată studiul GfK.

Puterea de cumpărare în România rămâne însă printre cele mai mici din Europa, situația fiind asemănătoare celei din fostele țări sovietice, Bulgaria, Serbia, Bosnia – Herțegovina, Macedonia și Albania.

Prețurile au fost stabile anul trecut, o situație rară pentru retail, dar și pentru consumatori, iar pentru acest an Comisia Europeană a prognozat o creștere a prețurilor de 0,5%.

”În mai multe țări europene a avut loc mai degrabă o deflația anul trecut. Totuși, pentru 2016, Comisia Europeană anticipează prețuri în scădere numai în Slovenia (-0,3%), România (-0,2%), Lituania (-0,1%) și Bulgaria (-0,1%)”, arată GfK.

Referitor la profitabilitatea centrelor comerciale, aceasta a crescut în UE cu aproape 3% anul trecut, la puțin sub 4.200 euro pe metro pătrat. Cele mai mari rate de profitabilitate vin ca de obicei din Europa de Nord, Elveția și Luxemburg, iar cele mai mici din estul și sudul Europei – totuși, țările din această regiune câștigă teren în mod continuu.

Aceasta este o veste bună pentru retail, care a avut câștiguri timp de doi ani la rând, după o lungă perioadă de declin. Dinamica online a încetinit pe piețele mai mature și retailul clasic, în magazine, se adaptează treptat la noile condiții. Magazinele neprofitabile au fost închise, ca parte a digitalizării ofertelor retailerilor și a soluțiilor omnichannel, menționează GfK.

"2015 a fost un an bun pentru consumatorii europeni. Economia UE a crescut cu aproape 5%, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor. Consumul casnic a crescut semnificativ. Ratele scăzute ale dobânzilor la depozite au făcut economisirea mai puțin atractivă, astfel încât mulți consumatori au ales să își cheltuiască banii, principalul beneficiar fiind retailul. Există însă diferențe mari între diferite regiuni ale Europei. Incertitudinile politice și economice există în paralel cu evoluțiile pozitive. Vom vedea cum va fi influențată disponibilitatea de cumpărare în rândul consumatorilor europeni de criza refugiaților și de amenințările teroriste asupra Europei, precum și de deficiențele în economiile emergente", explică Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK.

Românii își cheltuiesc banii în magazine, restul europenilor pe servicii și călătorii. Comerțul va crește cu 7% în acest an

viewscnt
Afla mai multe despre
românia
putere de cumpărare
gfk