ANALIZĂ Litoralul a avut cu 8% mai mulți turiști, cu toate că a fost afectat de vremea ploiasă, de promovarea haotică și de faptul că voucherele de vacanță au fost acordate târziu.

ANALIZĂ Litoralul a avut cu 8% mai mulți turiști, cu toate că a fost afectat de vremea ploiasă, de promovarea haotică și de faptul că voucherele de vacanță au fost acordate târziu.
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 20 sep 2018

Numărul de turiști în acest sezon pe litoral a crescut cu 8% față de anul trecut,  Mamaia, Eforie Nord și Venus fiind stațiunile cu cea mai mare cerere, iar la polul opus s-au situat Costinești, Neptun și Eforie Sud. Cu toate acestea, profiturile hotelierilor nu au crescut, fiind afectate de creșterea fondului de salarii, productivitatea scăzută a angajaților, creșterea costurilor pentru utilități, dar și majorarea semnificativă a prețurilor materiilor prime alimentare. Pentru anul viitor, patronatele din turism estimează o majorare cu cel mult 8% a tarifelor hotelurilor de la mare.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

Conform site-ului oficial al Ministerului Turismului, în stațiunile de pe litoralul românesc, inclusiv Constanta, Eforie și Mangalia, sunt 1.548 structuri de cazare clasificate, cu 56.595 spații de cazare care cumulează 121.280  de locuri de cazare, cu 14.168 mai multe decat anul trecut. Astfel, turiștii care au ales litoralul românesc pentru a-și petrece vacanța în acest an au avut la dispoziție o paletă largă de oferte, în funcție de serviciile preferate și bugetul disponibil pentru concediu.
      

Dintre locurile de cazare, cele mai multe, adică 64.987, sunt reprezentate de locuri în hoteluri, iar restul de 56.293 de locuri de cazare sunt în vile, campinguri, hosteluri. Spațiile de cazare din hotelurile de 1 - 2 stele s-au vândut în procent de 60% prin agenții de turism și 40% prin alte canale de rezervări. Spațiile de cazare în hotelurile de 3, 4 și 5 stele s-au vândut în procent de 35% prin agenții de turism și 65% prin alte sisteme de rezervări, se arată într-un comunicat transmis Profit.ro de către Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

Sezonul estival a debutat ca in fiecare an, la 1 Mai, cu un număr de 28.000 de turiști găzduiți în unitățile de cazare clasificate, doar în stațiunea Mamaia gradul de ocupare al hotelurilor deschise la acea dată fiind de 90%.

Prețul energiei pe piața spot a atins un nou record: a depășit nivelul de 500 de lei/MWh CITEȘTE ȘI Prețul energiei pe piața spot a atins un nou record: a depășit nivelul de 500 de lei/MWh

Topul celor 10 țări de proveniență a turiștilor străini care au sosit pe litoralul românesc, potrivit datelor Institutului Național de Statistică pentru luna iulie, a fost condus de Germania, urmată de SUA, Israel, Franța, Polonia, Regatul Unit, Italia, Belgia, Austria, Republica Moldova.

Programul “Litoralul pentru toți" și biletele vândute prin sistemul early booking au contribuit la obținerea unui grad de ocupare de peste 50% în luna iunie. În ultimii ani, din cauza ploilor abundente din întreaga țară, la inceputul lunii iulie gradul de ocupare a scăzut, astfel că în primele trei luni ale sezonului s-a înregistrat o scădere a numărului de turiști sosiți pe litoral cu 1,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Odată cu reîntoarcerea vremii bune, începând cu luna august, numărul turiștilor a crescut spectaculos, cu 22% mai multi față de aceeași lună a anului trecut, în special prin valorificarea voucherelor de vacanță, care au salvat de la un dezastru financiar acest sezon. Astfel, hotelierii au reușit să obțină venituri mai mari în primele 4 luni ale acestui sezon, față de aceeași perioadă a anului trecut, pe fondul unei creșteri cu 8,2% a numărului de turiști sosiți pe litoral.

Deși numărul de turiști a crescut statistic, profitul hotelierilor de pe litoral nu îl va depăși pe cel din anul anterior. Cauzele sunt creșterea fondului de salarii, productivitatea scăzută a angajatilor, creșterea costurilor pentru utilități, dar și majorarea semnificativă a prețurilor materiilor prime alimentare.

În acest an, litoralul s-a confruntat cu cea mai gravă criză a forței de muncă din ultimii 29 de ani. Exodul forței de muncă, scăderea natalității, ieșirea la pensie a numeroși angajați, legislația anacronică și protecționistă va face ca România să se confrunte și în următorii ani cu o criză tot mai adâncă de forță de muncă. "Sistemul de educație, așa cum este el în prezent, este complet inutil în fața provocărilor din piața muncii. Se scot pe bandă rulantă șomeri cu diplomă, absolvenți de liceu și universitate care nu sunt conectați la realitățile economice, iar turismul este cel mai expus", a declarat Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele FPTR.

Patronatul din turism reia ideea scutirii de taxe pe salariile angajaților în extrasezon: Un sfert din personalul de pe litoral ar vrea să lucreze tot anul, dar intră în șomaj sau pleacă din țară CITEȘTE ȘI Patronatul din turism reia ideea scutirii de taxe pe salariile angajaților în extrasezon: Un sfert din personalul de pe litoral ar vrea să lucreze tot anul, dar intră în șomaj sau pleacă din țară

Având în vedere că sezonul estival s-a decalat în ceea ce privește vremea, iar voucherele de vacanță au fost eliberate foarte târziu, s-a păstrat tendința ca mulți turiști să vină pe litoral la sfârșitul lunii august sau la începutul lunii septembrie. O parte dintre hotelurile de pe litoral s-au închis înainte de jumătatea lunii septembrie, odată cu începerea școlilor, dar sunt încă hoteluri care vor ramane deschise până la finalul lunii septembrie.

FPTR constată că și România se adaptează rapid tendinței mondiale de "sharing accommodation", astfel că 20% din locuințele private din stațiunile și orașele de pe litoral, se închiriază în timpul sezonului estival, ceea ce generează un număr foarte mare de persoane cazate, ducând la o aglomerare a stațiunilor și o concurență acerbă pentru structurile clasificate. Nu se știe care este volumul turismului nedeclarat și necuantificat în miile de apartamente neclasificate care operează în regim de închiriere hotelier (Mamaia, Navodari etc.), în casele și apartamentele oferite de localnici (Constanța, Eforie, Vama-Veche, 2 Mai, Mangalia etc.) sau în alte stucturi de primire turistica neclasificate, valorificate online.

În lipsa unui management judicios al destinațiilor turistice, s-au acordat de către autoritățile locale autorizații marilor retaileri pentru construcția de hipermarketuri, autorizații pentru mici magazine alimentare acolo unde nu este necesar, ceea ce a dus la transformarea stațiunilor turistice în orașe și a turiștilor în locuitori, iar operatorilor din turism le-au provocat pierderi mari în vânzările din activitatea de alimentație publică.

Cu toate ca Ministerul Turismului nu s-a implicat în promovarea litoralului românesc, mediul de afaceri a investit în structuri de cazare pe litoralul românesc, a creat oferte și servicii cât mai diversificate, care să cuprindă o arie cât mai largă de turiști. Deși mediul de afaceri din turism depune eforturi în fiecare an pentru creșterea numărul turiștilor din stațiunile de la malul mării, se confruntă de mai bine de 20 de ani cu aceleași probleme: administrarea și atribuirea ineficientă a plajelor, lipsa unui plan urbanistic coerent, lipsa mijloacelor de transport public, lipsa punctelor sanitare, iluminatului public deficitar, spații verzi neamenajate, acces dificil în destinație, drumuri neasfaltate sau crăpate, trotuare distruse, lipsa parcărilor amenajate, spații verzi neîntreținute etc. Toate aceste probleme, dar și lipsa managementului eficient al stațiunilor, duc pe termen lung, la scăderea atractivității destinației și la scăderea interesului turiștilor pentru litoralul românesc.

Chiar dacă cheltuielile de operare au crescut semnificativ și în 2018, o parte dintre investitori vor reinvesti profitul obținut in acest an, în special in nordul zonei Mamaia, a zonei Năvodari și în sudul litoralului. Vor continua investițiile în structurile de primire turistică existente, astfel încât să se ridice gradul de confort spre minim 3 stele.
    
Conjunctura internațională va fi în continuare favorabilă dezvoltării turismului intern și a incomming-ului. În privința tarifelor, acestea vor rămâne aproximativ la fel sau vor crește la unele hoteluri cu maximum 8%. Va exista o concurență acerba între marii turoperatori autohtoni în vederea contractării celor 5 tipuri de cazare, în special cele pentru 3, 4 și 5 stele, care oferă cazare cu demipensiune, pensiune completă și all inclusive.


 

viewscnt
Afla mai multe despre
litoral
bilant
fptr