Dragoș Anastasiu se simte traumatizat de ancheta Consiliului Concurenței, deși recunoaște că are partea lui de vină: "Alianțele vor continua pe chartere, dar va trebui să ne urâm între noi"

Dragoș Anastasiu se simte traumatizat de ancheta Consiliului Concurenței, deși recunoaște că are partea lui de vină: "Alianțele vor continua pe chartere, dar va trebui să ne urâm între noi"
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 31 ian 2019

Omul de afaceri Dragoș Anastasiu, a cărui firmă, Touring Europabus, a primit cea mai mare amendă în ancheta Consiliului Concurenței privind agențiile de turism, afirmă că perioada anchetei a fost cea mai traumatizantă perioadă din viața lui de antreprenor și că, deși are partea lui de vină, legea are o serie de neajunsuri care permite abuzuri asupra antreprenorilor români.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Anastasiu a explicat joi, într-o conferință, că ancheta a plecat de la o întâlnire între agenți de turism, unde unii s-au exprimat cu privire la problemele din piață. Chiar și doar această discuție, una singură - spune Anastasiu - era suficientă pentru ca cei de la Consiliul Concurenței să considere că toți cei prezenți acolo sunt vinovați. "Legea Concurenței nu se referă doar la efecte, ci și la obiect. Dacă sunt mai mulți agenți la o masă, dintre care doi discută de salarii, prețuri etc., și ceilalți nu se ridică de la masă, anunțând că se delimitează, și nu doar atât, nu ajung acasă și nu trimit un email tuturor celorlalți în care să spună <<mă delimitez>>, o astfel de discuție, chiar dacă nu are niciun efect, este pasibilă de pedeapsă. Legea este europeană, nu românească. Legea Concurenței, în zona cartelurilor, nu ține cont de efectele din piață", explică antreprenorul.

El susține că nu ar fi existat niciun efect al înțelegerilor dintre agenții în piață, că niciun client nu ar fi fost păgubit, și că ar fi existat doar vorbe, discuții și emailuri care au avut la bază teama de insolvență.

ULTIMA ORĂ Concurența amendează 13 agenții de turism, dar și Asociația Națională, acuzând coordonarea comportamentului pe piață pentru a nu permite scăderea tarifelor. Mare parte din companii au recunoscut CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Concurența amendează 13 agenții de turism, dar și Asociația Națională, acuzând coordonarea comportamentului pe piață pentru a nu permite scăderea tarifelor. Mare parte din companii au recunoscut

Deși Consiliul Concurenței a anchetat alianțele dintre agenții pe chartere, Anastasiu spune că, fără aceste alianțe, produsele respective nu ar fi existat în România. "Fără alianțele acestea, nicio agenție din România, cu mici excepții, nu poate să organizeze singură un charter. Această practică e una europeană, nici măcar Consiliul Concurenței nu spune că e o problemă cu ea, dar în astfel de alianțe se mai poartă discuții. Unii sau alții vin și fac comentarii cu privire la politica comercială, iar astfel de discuții sunt ilegale, chiar dacă doar participi la ele, iar la final sunt vinovați toți și nu se mai ține cont de nimic, nici dacă ești activ sau pasiv și dacă te-ai delimitat în două rânduri, dar în șase nu, așa cum am făcut eu", afirmă el.

Mai mult decât atât, dacă angajați de nivelul 2 sau 3 dintr-o agenție de turism discută cu angajați de la altă companie concurentă, în sensul în care "am văzut că biletele voastre sunt cam ieftine", această discuție, fără răspuns, dar fără delimitare, te duce la amendă doar pentru că ai participat la ea, adaugă antreprenorul. El recunoaște că există acolo, în ancheta Consiliului, strict legat de litera legii, astfel de discuții, dar au fost fără niciun efect.

El e nemulțumit și de faptul că legea Concurenței amendează companiile cu un procent din cifra de afaceri, deși în cele mai multe țări se ține cont doar de "cifra de afaceri relevantă". Anastasiu a explicat că, deși activitatea de turism reprezintă doar o parte din cifra de afaceri a Touring Europabus, printre care transport de persoane, export, taximetrie, închirieri de spații etc., în loc să fie amendată cu un procent doar din încasările din turism, mai exact doar din activitatea de chartere, a fost taxată pentru întregul volum de activitate. "Această legislație aberantă permite abuzuri asupra antreprenorilor din România", afirmă omul de afaceri.

Acesta a explicat și că la Consiliul Concurenței există o echipă de investigație și plenul, agențiile anchetate primind de la ultimul câteva probe, respectiv mailuri. Firmele care își recunosc vina au discount la amendă. "Îți fac un calcul de cât ar trebui să plătești, ți se comunică nivelul și circumstanțele agravante. Când ți-au prezentat valoarea amenzii, poți să îți recunoști vina sau nu. Dacă nu recunoști, plătești oricum, și anume suma mare, și apoi te judeci, iar judecata durează 4-5 ani. Procentajul de câștig împotriva Consiliului Concurenței e foarte mic, mai ales când există elemente de încălcare a legii. Iar la noi există, că nu spune nimeni că nu există. Șansele să câștigi în justiție sunt minime, ci doar poți să ceri diminuarea amenzii. Trebuie să dai mai întâi banii, toată amenda, și te judeci 4-5 ani, iar dacă ai câștig de cauză, recuperezi la final jumătate sau dai jumătate, înghiți în sec și mergi mai departe", mai spune el.

Anastasiu susține că ancheta Consiliului Concurenței a fost cea mai traumatizantă perioadă a sa de antreprenor, și nu se referă la bani, ci la logică și la dreptate. "A fost traumatizant și vom trece cu capul sus, dar mă voi lupta ca Parlamentul să schimbe cât se poate de repede această lege pentru a nu mai traumatiza inutil și alți antreprenori din România. Voi milita cât pot eu de mult în viitor. Alianțele vor continua pentru chartere, dar va trebui să ne urâm între noi. Asta e ideea care pleacă de la Consiliul Concurenței, pentru că președintele instituției a venit la ANAT și a spus că trebuie să curgă sânge între concurenții din România. Asta e ideea, să nu existe alianțe. Trebuie să fie vânătăi", a încheiat acesta.

viewscnt
Afla mai multe despre
anastasiu
turism
consiliul concurentei
amenzi