Patronatele din turism: În 2018, prin introducerea voucherelor de vacanță, numărul turiștilor a crescut cu 22% pe litoral. În această vară, creșterea a fost doar de 3%

Patronatele din turism: În 2018, prin introducerea voucherelor de vacanță, numărul turiștilor a crescut cu 22% pe litoral. În această vară, creșterea a fost doar de 3%
scris 25 oct 2019

În anul 2018, prin introducerea voucherelor de vacanță, numărul turiștilor a crescut cu 22% pe litoral, dar în această vară creșterea a fost doar de 3%, arată datele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), care face o analiză a sezonului estival 2019.

”Cu toate că în presă s-a vehiculat pe baza unor studii superficiale o creștere exagerată a tarifelor pe litoral, în acest an acestea s-au majorat în medie cu doar 4%, procent insuficient pentru a acoperi creșterea cheltuielilor cu salarii, materii prime și utilități”, arată FPTR într-un comunicat.

Beneficiarii de vouchere au ales anul acesta să-și petreacă vacanța și în alte destinații din țară, profitând de faptul că oferta unităților de cazare care acceptă plata cu voucherele de vacanță s-a dublat, scrie News.ro.

FOTO Imagini oficiale cu noul Golf 8, direct din Wolfsburg. Lansarea celui mai vândut automobil din Europa a avut amploarea unei lansări de film de la Hollywood CITEȘTE ȘI FOTO Imagini oficiale cu noul Golf 8, direct din Wolfsburg. Lansarea celui mai vândut automobil din Europa a avut amploarea unei lansări de film de la Hollywood

”Astfel, în acest sezon numărul de turiști pe litoral a crescut cu doar 3% față de anul trecut,  Mamaia, Eforie Nord și Venus fiind stațiunile cu cea mai mare cerere, iar la polul opus s-au situat Olimp, Cap Aurora și Eforie Sud”, spun reprezentanți FPTR.

Majorarea tarifelor cu numai 4% și creșterea statistică a numărului de turiști cu doar 3% față de anul 2018 a făcut ca profitul hotelierilor de pe litoral să scadă față de cel din anul anterior.

”Cauzele sunt productivitatea scăzută a angajaților pe fondul unei creșteri forțate a fondului de salarii cu 20-30%, creșterea costurilor pentru utilități cu 15-20%, majorarea prețurilor materiilor prime alimentare cu 10-15%”, adaugă FPTR.

Având în vedere numeroasele investiții în structurile de primire turistică, s-a observat menținerea tendinței de creștere a numărului de turiști în sudului litoralului, mai ales a turiștilor  familiști cu copii, mai spun ei.

Conform site-ului oficial al Ministerului Turismului, la data de 13 septembrie 2019, în stațiunile de pe litoralul românesc, inclusiv Constanța, Eforie și Mangalia erau 2.082 structuri de cazare clasificate,  care aveau 61.736 spații de cazare și puneau la dispoziție un număr de 132.217 locuri de cazare, cu 10.937 mai multe decat anul trecut.

Astfel, turiștii care au ales litoralul românesc pentru a-și petrece vacanța în acest an, au avut la dispoziție o gamă largă de oferte, în funcție de preferințele și de bugetul fiecărui turist.  

Vista Bank lansează noua gamă de produse. Antonis Mouzas, CEO: Țintim clienții cu venituri medii de 5.000 de lei și economisiri de peste 50.000 de lei. Vrem să dublăm cota de piață CITEȘTE ȘI Vista Bank lansează noua gamă de produse. Antonis Mouzas, CEO: Țintim clienții cu venituri medii de 5.000 de lei și economisiri de peste 50.000 de lei. Vrem să dublăm cota de piață

Se observă o orientare a turiștilor către rezervările făcute online, direct către hotel

Cele mai multe locuri de cazare sunt reprezentate de locuri în hoteluri, aproximativ 75.001, iar restul de 57.216 de locuri de cazare sunt în vile, campinguri, hosteluri.

”Se observă anul acesta o orientare a turiștilor către rezervările făcute online, direct către hotel. Astfel, spațiile de cazare din hotelurile de 1 - 2 stele s-au vândut în procent de 60% prin agenții de turism și 40% prin alte canale de rezervări. Spațiile de cazare în hotelurile de 3, 4 și 5 stele s-au vândut în procent de 45% prin agenții de turism și 55% prin alte sisteme de rezervări”, adaugă aceștia.

Topul celor zece țări de proveniență a turiștilor străini care au sosit pe litoralul românesc, pentru luna iulie, a fost condus de Germania, urmată de SUA, Israel, Franța, Polonia, Regatul Unit, Italia, Belgia, Austria, Republica Moldova.

Gradul de ocupare pe litoral în luna iunie a fost cu puțin peste 50% datorită programului special “Litoralul pentru toți" și biletelor vândute prin sistemul early booking.

”În ultimii ani, din cauza ploilor abundente din întreaga țară, la începutul lunii iulie gradul de ocupare era scăzut. Anul acesta în primele trei luni ale sezonului s-a înregistrat o creștere a numărului de turiști sosiți pe litoral cu 8,6% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Chiar dacă vremea bună a revenit, începând cu luna august, numărul turiștilor nu a mai crescut spectaculos ca anul trecut, procentul fiind cu doar 5% în creștere față de aceeași lună a anului trecut”, potrivit FPTR.

În acest an, pe litoral a continuat criza forței de muncă. Cauzele sunt: exodul populației, scăderea natalității, ieșirea la pensie a numeroși angajați, legislația anacronică și protecționistă.

”Chiar dacă exista încercări timide de a suplini lipsa forței de muncă cu muncitori din alte țări, în România se va accentua criza angajaților în următorii ani. Din păcate, în acest moment nu se întrevăd soluții viabile, tânăra generație nefiind pregătită să muncească productiv, sistemul de educație fiind incapabil să facă față provocărilor din piața muncii, iar importul de muncitori nu este o solutie fezabilă financiar în turismul sezonier de pe litoral”, mai arată FPTR.

Având în vedere că sezonul estival s-a decalat în ceea ce privește vremea, chiar dacă voucherele de vacanță au fost eliberate pe parcursul întregului an, s-a păstrat tendința ca foarte mulți turiști să vină pe litoral în luna august sau la începutul lunii septembrie.

Modificarea structurii anului școlar a făcut ca multe dintre hotelurile de pe litoral să se închidă înainte de jumătatea lunii septembrie, odată cu începerea școlilor, arată conducerea FPTR.

”Constatăm că și România se adaptează rapid tendinței mondiale de 'sharing accommodation', astfel că, potrivit estimarilor FPTR, 20% din locuințele private din stațiunile și orașele de pe litoral, se închiriază în timpul sezonului estival, ceea ce generează un număr foarte mare de persoane cazate, ducând la aglomerarea stațiunilor. Nu se știe care este volumul exact al turismului nedeclarat și necuantificat în miile de apartamente neclasificate care operează în regim de închiriere hotelier (Mamaia, Năvodari etc.), în casele și apartamentele oferite de localnici (Constanța, Eforie, Vama-Veche, 2 Mai, Mangalia etc.) sau în alte stucturi de primire turistică neclasificate, valorificate online”, adaugă ei.

Conducerea FPTR spune că, în lipsa unui management judicios al destinațiilor turistice, s-au acordat de către autoritățile locale autorizații marilor retaileri pentru construcția de hipermarketuri, autorizații pentru mici magazine alimentare acolo unde nu este necesar, ceea ce a dus la transformarea stațiunilor turistice în orașe și a turiștilor în locuitori, iar operatorilor din turism le-au provocat pierderi mari în vânzările din activitatea de alimentație publică.

”Mediul de afaceri a investit în structuri de cazare pe litoralul românesc, a creat oferte și servicii cât mai diversificate, care să cuprindă o arie cât mai largă de turiști. Deși mediul de afaceri din turism depune eforturi în fiecare an pentru creșterea numărul turiștilor din stațiunile de la malul mării, se confruntă in continuare cu aceleași problem care s-au permanentizat: administrarea și atribuirea ineficientă a plajelor, lipsa unui plan urbanistic coerent, lipsa mijloacelor de transport public, lipsa punctelor sanitare, iluminatului public deficitar, spații verzi neamenajate, acces dificil în destinație, drumuri neasfaltate sau crăpate, trotuare distruse, lipsa parcărilor amenajate, spații verzi neîntreținute etc. Toate aceste probleme, dar și lipsa managementului eficient al stațiunilor, duc pe termen lung, la scăderea atractivității destinației și la scăderea interesului turiștilor pentru litoralul românesc”, potrivit FPTR.

Patronatul arată că mediul de afaceri din turism a reușit să convingă legislativul că cea mai bună soluție pentru gestionarea stațiunilor este Organizația de Management al Destinației (OMD), prima entitate de acest fel fiind înființată în municipiul Mangalia.

”Chiar dacă cheltuielile de operare au crescut cu peste 20% în 2019, mulți investitori vor fi tentați să reinvestească profitul obținut în acest an, în special în nordul zonei Mamaia, a zonei Năvodari și în sudul litoralului. Vor continua investițiile în structurile de primire turistică existente, astfel încât să se ridice gradul de confort spre minim trei stele”, subliniază patronatul.

FPTR consideră totodată conjunctura turistică internațională ca fiind incertă, că falimentele răsunătoare din ultima perioadă vor duce la modificări ale piețelor turistice internaționale, ceea ce va afecta și puținele sosiri ale turiștilor în România.

”Conjunctura turistică națională nu este favorabilă dezvoltării turismului intern și a incoming-ului deoarece instabilitatea politică impune o prudență sporită în ceea ce privește investițiile și a operatorilor în ceea ce privește contractele anului viitor. În acest context tarifele vor rămâne la fel sau vor avea creșteri nesemnificative la unele hoteluri”, concluzionează FPTR.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
vouchere de vacanta
turisti