Proteste în valuri în estul Ungariei împotriva uzinei chineze de baterii electrice

Proteste în valuri în estul Ungariei împotriva uzinei chineze de baterii electrice
Profit.ro
Profit.ro
scris 10 feb 2023

În estul Ungariei muncitorii se pregătesc să construiască cea mai mare uzină de baterii pentru automobilele electrice din Europa, spre nemulțumirea locuitorilor din regiune care se mobilizează pentru a opri acest proiect chinez și ambițiile premierului Viktor Orban, informează AFP.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

Reuniuni publice aprinse, manifestații care se succed: Debrecen, al doilea oraș din Ungaria, este îngrijorat să găzduiască o nouă uzină pe terenurile sale, arătând spre impactul asupra mediului înconjurător, scrie Agerpres.

DOCUMENT Un angajat la stat și-a dat demisia pentru că primea 6.500 lei și nu muncea nimic. \ CITEȘTE ȘI DOCUMENT Un angajat la stat și-a dat demisia pentru că primea 6.500 lei și nu muncea nimic. "Ce facem azi?" / "Stăm și noi pe-aici!"

Viktor Orban, care curtează de mai mulți ani cu succes marile nume din industria auto cu facilități fiscale și salarii mici, nu este obișnuit cu o astfel de rezistență, precizează AFP.

Producătorii auto germani Audi și Mercedes au deja uzine în Ungaria, pe care le convertesc în prezent pentru asamblarea de modele electrice. Un alt mare producător auto german, BMW, s-a instalat și el în Ungaria cu o investiție de două miliarde de euro.

Condițiile din Ungaria sunt ideale pentru gigantul chinez din domeniul producției de baterii CATL, care în luna august a anului trecut a anunțat o investiție de 7,3 miliarde de euro pentru o uzină amplasată lângă Debrecen. Este vorba de o adevărată mega-uzină care, peste trei ani când va fi gata, va avea o capacitate anuală de 100 de Gigawați oră (GWh), capabilă să alimenteze cu baterii litiu-ion aproximativ două milioane de automobile electrice pe an, cu mult peste celelalte uzine europene.

Problema o reprezintă faptul că această mega-uzină va fi o mare consumatoare de energie și apă, susțin militanții ecologiști. Aceștia se tem de asemenea de deversarea de substanțe toxice în sol și pânza freatică.

Sâmbăta trecută, mai multe sute de persoane s-au strâns la Debrecen pentru a cere oprirea lucrărilor. „Oamenii nu au fost informați în mod corect cu privire la acest proiect, nu li s-a cerut părerea”, spune Gabor Bogos, un inginer IT în vârstă de 42 de ani. „Avem nevoie de apă curată, de aer curat și nu de baterii”, susține și Julia Perge, 56 de ani, co-organizatoarea manifestației.

Temerile cu privire la impactul asupra mediului au fost agravate și de seceta din vara lui 2022, când un lac din vecinătate a secat.

În replică, Guvernul de la Budapesta a criticat ceea ce a numit „răspândirea de informații false” și a pus accentul pe „normele de mediu foarte stricte”.

Planurile lui Viktor Orban vizează transformarea Ungariei în uzina Europei. În total, sunt avute în vedere peste 20 de proiecte de uzine, un simbol al așa-numitei „Orbanomics”, o strategie introdusă după revenirea la putere a lui Orban în 2010. Obiectivul este ca în 2030 Ungaria să devină al doilea mare producător european de baterii pentru vehiculele electrice, după Germania.

viewscnt
Afla mai multe despre
ungaria
proteste