Skoda face mișcări pentru a opri planurile Guvernului Orban de a prelua controlul asupra Talgo

Skoda face mișcări pentru a opri planurile Guvernului Orban de a prelua controlul asupra Talgo
Profit.ro
Profit.ro
scris 24 mai 2024

Producătorul ceh de trenuri Škoda Transportation Group este prezentat ca fiind partenerul industrial pe care CriteriaCaixa îl pretinde pentru a formula contraopțiunea concepută de Moncloa și care i-ar permite să preia controlul asupra Talgo, relatează El Economista.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

17 iunie - Eveniment Profit.ro - Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield, Globalworth, imobiliare.ro, Meta Estate, Nordis
25 iunie - Medika TV - Maratonul Sănătății dentare. Parteneri: Maxilomed, Regina Maria Dental Clinics

Acest producător est-european pare să fie, până în prezent, singura mare companie din sectorul feroviar interesată să achiziționeze o participație la producătorul spaniol de trenuri, arată G4Media.

VIDEO Constructorul turc este mobilizat pe un întreg tronson al Autostrăzii Ford. Îl poate deschide mult mai devreme CITEȘTE ȘI VIDEO Constructorul turc este mobilizat pe un întreg tronson al Autostrăzii Ford. Îl poate deschide mult mai devreme

Mișcarea pare să se încadreze în intențiile guvernului lui Pedro Sánchez de a opri oferta de preluare lansată de holdingul maghiar Ganz-MaVag (Magyar Vagon), care va fi finanțată integral de guvernul lui Viktor Orbán. Respingerea acestei operațiuni, recunoscută de însuși guvernul său în mai multe rânduri, având în vedere accesul Talgo la date strategice privind infrastructura feroviară, este încă în curs de examinare în Consiliul de Miniștri.

Potrivit elEconomista.es, directorii Škoda Transportation s-au deplasat la Madrid la sfârșitul lunii aprilie pentru a avea o primă întâlnire cu înalți funcționari din cadrul Ministerului Transporturilor. Întâlnirea s-a soldat cu aprobarea guvernului pentru posibila lor intrare și cu angajamentul executivilor cehi de a studia modul în care să realizeze investiția împreună cu principalii lor investitori. Întrebați de acest ziar, ei au declarat că „nu comentăm speculațiile de pe piață”.

„Drumul Oaselor” - redeschis după mai bine de două decenii CITEȘTE ȘI „Drumul Oaselor” - redeschis după mai bine de două decenii

Intrarea capitalului ceh în Talgo ar urma să se facă împreună cu CriteriaCaixa, administratorul de investiții al la Caixa, care este în prezent în atenția presei din cauza probabilei oferte de preluare a companiei saudite Taqa pentru Naturgy și a creșterii participației sale în Telefónica.

Compania prezidată de Isidro Fainé și condusă de Ángel Simón este deja la curent cu intențiile Škoda și continuă să analizeze posibilitățile cu acest nou partener industrial care ar răspunde așteptărilor sale, în special posibilitatea de extindere a piețelor și a capacității de producție, care este cea mai urgentă. Criteria a refuzat să facă orice comentariu sau evaluare în această privință.

În cadrul sectorului feroviar, portofoliul de produse al Škoda se concentrează pe producția de trenuri electrice autopropulsate cu un singur etaj și cu două etaje, precum și de locomotive, dar toate pentru servicii regionale și locale. Prin urmare, ca și în cazul Stadler – care pare să fi exclus participarea sa la operațiune – produsele Talgo, care sunt foarte concentrate pe segmentele de mare distanță și de mare viteză, ar garanta o nouă nișă de piață pentru producătorul central-european.

Tesla renunță la obiectivul de a produce anual 20 de milioane de vehicule electrice până în 2030 CITEȘTE ȘI Tesla renunță la obiectivul de a produce anual 20 de milioane de vehicule electrice până în 2030

Participarea Škoda la posibila contraofertă spaniolă pentru Talgo, pentru a contracara oferta depusă de grupul maghiar Ganz-MaVag, face parte din eforturile guvernului spaniol de a crea o alternativă la singurul ofertant de până acum. Astfel, operațiunea se află de săptămâni întregi sub tutela Moncloa și a Ministerului Transporturilor, unde șeful său, Óscar Puente, a avut diverse întâlniri pentru a o duce la bun sfârșit. Pentru a încerca să avanseze în negociere, Óscar Puente însuși s-a aflat luni și marți la Praga, unde s-a întâlnit cu Kupka, după ce a participat la un mic dejun cu oameni de afaceri spanioli și la un forum despre sectorul feroviar organizat de ICEX în capitala țării.

Cehia este o țară de interes deosebit pentru industria feroviară spaniolă, mai ales de când Renfe a cumpărat 50% din operatorul Leo Express, cu care speră să își sporească operațiunile atât în această țară, cât și în țările vecine, Germania și Polonia. După întâlnirea dintre miniștri, Puente însuși a vizitat joi instalațiile companiei și a călătorit cu unul dintre trenurile acesteia până la Kolín.

În timpul vizitei sale, șeful de la Transporturi i-a transmis, de asemenea, omologului său interesul și expertiza companiilor spaniole pentru dezvoltarea căii ferate de mare viteză în Cehia, un pariu al acestui stat pentru tren care contează pe „colaborarea deplină a Spaniei”. „Aș dori să felicit strategia politică a acestei țări, care a făcut din transportul feroviar una dintre prioritățile sale”, a subliniat Puente.

FOTO Inginerii români ai Continental contribuie, ca parte a unor echipe internaționale, la dezvoltarea unui sistem avansat care va fi instalat în mașini CITEȘTE ȘI FOTO Inginerii români ai Continental contribuie, ca parte a unor echipe internaționale, la dezvoltarea unui sistem avansat care va fi instalat în mașini

Cu sediul în Republica Cehă, Škoda Transportation Group este specializat în fabricarea de vehicule și echipamente de transport și are o istorie îndelungată, care datează de peste un secol. Separat de Skoda Auto, care a fost preluată de Volkswagen, acesta face parte din grupul internațional de investiții PPF Group, care a realizat venituri de peste 1,4 miliarde de euro în 2023. Cu o prezență în 25 de țări și active de peste 43 de miliarde de euro, a fost fondat de Petr Kellner, care a murit în 2021. Văduva sa, Renáta Kellnerová, a moștenit imperiul care a făcut-o una dintre cele mai bogate femei din Europa.

Producția Škoda se concentrează pe tramvaie și trenuri pentru metrouri, servicii interurbane și regionale. De asemenea, produce autobuze electrice, troleibuze, tehnologie feroviară și sisteme de semnalizare și control. El Economista notează că absența sa pe segmentul de mare viteză ne invită să ne gândim la complementaritatea sa cu Talgo, întrucât ultimele modele fabricate de firma spaniolă sunt realizate pentru această piață (cum ar fi recentele Avrils livrate către Renfe) sau pentru distanțe lungi, cum ar fi trenurile ICE L pe care le construiește pentru DB din Germania și DSB din Danemarca.

Magistrala 4 de metrou, pregătită să fie prelungită până la Adunații Copăceni, pentru un nou aeroport CITEȘTE ȘI Magistrala 4 de metrou, pregătită să fie prelungită până la Adunații Copăceni, pentru un nou aeroport

Printre cele mai recente realizări ale sale se numără anunțul de săptămâna trecută privind fabricarea a 23 de trenuri electrice pentru RegioJet, cel mai mare operator feroviar privat din Europa Centrală, pentru 133 de milioane de euro. Cu o zi mai devreme, a anunțat, de asemenea, achiziționarea Cegelec, o filială energetică a multinaționalei franceze Vinci care produce componente și echipamente electrice pentru vehiculele de transport public, în principal tramvaie, troleibuze, metrouri și trenuri suburbane. În urma achiziției, firma a fost redenumită Electric Components A.S.

Ministrul spaniol al Transporturilor, Óscar Puente, a anunțat anterior că guvernul ”va face totul” pentru a respinge oferta companiei maghiare Ganz-MaVag Europe Zrt. pentru fabrica de tren Talgo din Spania, transmite Telex. Motivul pentru această decizie a guvernului spaniol este că guvernul lui Viktor Orbán este suspectat că ar fi în spatele ofertei private, iar consorțiul maghiar ar putea avea și legături cu Rusia.

Declarația oficialului spaniol a venit ca răspuns la știrile recente conform cărora consorțiul maghiar Ganz-MaVag Europe Zrt. a reușit să ajungă la un acord cu băncile care dețin creanțele fabricii de tren Talgo. Guvernul spaniol are instrumente puternice pentru a preveni o astfel de preluare dacă nu îi place.

UE anunță că are probe privind subvenționarea mașinilor produse în China și cere tarife vamale retroactive pentru a proteja industria locală CITEȘTE ȘI UE anunță că are probe privind subvenționarea mașinilor produse în China și cere tarife vamale retroactive pentru a proteja industria locală

Ziarul economic știe că guvernul Sánchez nu îl simpatizează pe Viktor Orbán și se teme că în spatele intenției de achiziție a Ungariei se află investitorii ruși sau statul ungar însuși. Spania afirmă în mod constant că puterea financiară a consorțiului maghiar se bazează în proporție de 55% pe compania de investiții feroviare a lui András Tombor și 45% pe fondul de stat Corvinus.

Acordul financiar este doar un pas pentru investitorul maghiar, întrucât e de nevoie și de o aprobare politică: documentația trebuie prezentată la Direcția Generală Comerț Internațional și Investiții a Ministerului Spaniol al Economiei, care convoacă apoi Consiliul privind Investițiile Străineâ. Acest organism interministerial pregătește un raport pe care îl prezintă Consiliului de Miniștri spaniol. Potrivit ziarelor spaniole, declarația ministrului Puente prefigurează o decizie negativă a Consiliului de Miniștri.

Anterior, ministrul industriei, Jordi Hereu, a spus și el că Talgo este o companie spaniolă strategică și că guvernul va analiza în detaliu profilul viitorilor proprietari.

Ganz-MaVag Europe Zrt., fondată în decembrie 2023, este prezidată de György Bacsa, iar unul dintre cei cinci membri ai consiliului de administrație este András Tombor. Unicul acționar și proprietar al Ganz-MaVag Europe Zrt. este Ganz-MaVag Holding Kft., fondată tot în decembrie 2023.

Ganz-MaVag Holding Kft. este deținută sută la sută de Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő (MVBV) Zrt. Compania MVBV Zrt., deținută anterior de Kristóf Szalay-Bobrovniczky (actualul ministru al apărării naționale din Ungaria) are doi proprietari (Magyar Vagon Invest Zrt. și Solva Industrial Investments Zrt.), ambii fiind deținuți în cele din urmă de fondul de capital privat Solva II. În esență, acest fond de capital privat se află deasupra întregului grup de companii.

Nu se poate afla cine se află în spatele fondului de private equity pe baza datelor publice. Un raport al Oficiului pentru Concurență Economică și citat de Telex arată că filiala managerului de active al lui Mol, Lead Ventures Alapkezelő Zrt., a dobândit controlul direct asupra Fondului de capital privat Solva II. Cu alte cuvinte, pentru a spune simplu: Mol este principalul proprietar al grupului de companii feroviare din Ungaria.

COTAR: Taximetria și transportul alternativ se vor face conform unor reguli comune CITEȘTE ȘI COTAR: Taximetria și transportul alternativ se vor face conform unor reguli comune

Faptul că lanțul maghiar de companii are o conexiune cu Rusia acum depășită este evident și din buletinul companiei. Compania centrală producătoare de trenuri, MVBV Zrt., are două filiale. Dintre acestea, Ganz-MaVag International Kft. este mai interesant. Numele companiei a fost TMH International între 2018 și 2022, iar Transmashholding Zrt. în 2018. Când a izbucnit războiul din Ucraina, rușii și-au vândut cota de 50 la sută din companie către MVBV Zrt. Celălalt proprietar de 50 la sută al Ganz-MaVag International Kft. este Cato Investments, legat de András Tombor.

viewscnt
Afla mai multe despre
talgo
tren
ungaria
spania